Parkering i Stockholm

Ullis 750

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2014
Hoj
1998 Suzuki GSX 750f
Hej! Är på Stockholmsbesök denna vecka och ska sova 3-4 nätter vid östra station/tekniska högskolan. Jag har sett att det finns mc-parkering i hela stan men är det tryggt att ställa mc över natt? Jag har ingen kedja bara litet hjullås, men det kanske inte spelar ngn roll. Hur är det, vågar man parkera i Sthlm? Är det bättre eller sämre någonstans?

helt säker kan du aldrig vara. Men det är väl en fördel om det är mycket bilar och rörelse runt omkring där du parkerar.

Gratulerar! Du har förmodligen valt det smartaste sättet att resa till Stockholm - på motorcykel. Ingen trängselskatt och gratis parkering. Köer kan du bortse från, du tar dig fram ändå.

Så länge du undviker de från TV kända förortsghettona så kommer det gå bra. Självklart sker stölder även inne i stan men paradoxalt nog står din hoj säkrare på gatan än inne i något nattetid öde garage. Lås fast den med de lås du har så kommer det nog gå bra.

Välkommen till Stockholm!

Har kollat o närmast för mig är östermalmsgatan och Engelbrektsgatan. Vågar jag stå där även nattetid? Någon som gjort det? Även i helgen?
Kan tillägga, jag är gammal förortsunge... Go Tumba ;)

Har kollat o närmast för mig är östermalmsgatan och Engelbrektsgatan. Vågar jag stå där även nattetid? Någon som gjort det? Även i helgen?
Kan tillägga, jag är gammal förortsunge... Go Tumba ;)

Står massa hojar i stan över nätterna, så det är nog lika lugnt för din del som för någon annan.
Om du skulle leta dig ut till Tumba är du annars välkommen att parkera bredvid min hoj, utanför mitt fönster :D

Varför inte parkera vid vallahallavägen om det nu är där du ska bo? så mycket mer trafik än så blir det inte i sthlm.

Varför inte parkera vid vallahallavägen om det nu är där du ska bo? så mycket mer trafik än så blir det inte i sthlm.

Finns det mc-parkering där? Jag kollade sån mc-park-karta men där var inte Valhallavägen med. Det hade annars varit super.
Tack för erbjudandet Fuzaneko :)

Finns flera MC-parkeringar på Valhallavägen.
Rekommenderar appen "P-Stockholm" som Stockholms Stad gett ut, där kan hitta p-platser via karta.

Personligen skulle jag inte parkera min hoj öppet någonstans i Stockholm och city nattetid utan åtminstone ett larm, själv kör jag med ett löst skivbromslåslarm, trots att den står i ett garage.

Om du inte känner dig tvungen att ställa den på en MC ruta så är cykelparkeringen utanför studentbostäderna på typ körsbärsvägen ett hett tips. Där är det garanterat en djävla massa folk som springer fram och tillbaka om nätterna :katt

Håller med om appen som pricken talar om, den löser alltid alla mina problem.
Sen så får man väl säga att innanför tullarna är allt rätt säkert. Kanske inte ska ta den mest obskyra bakgatan du hittar, ju större desto bättre (mer folk i rörelse på natten).

En GSXF från -98 skulle jag absolut våga parkera på gatan, så länge du låser den och tar ur nycklarna så tror jag inte att den är vidare stöldbegärlig.
Köp en fejkbajskorv på buttericks och lägg på sadeln om du vill vara säker på att ingen "provsitter" den (troligtvis större risk än att den blir snodd)

Är du sjukt nojjig så ställ hojen i närheten där du befinner dig(kan du hålla ett vakande öga). Gratis parkering mellan 17-09 de flesta gator. Sen flyttar du den till en valfri mc parkering under dagtid.

Jag skulle våga...

Ifall man skall parkera på gatan så är det smartaste att försöka se till att de inte kan rulla iväg den därifrån.
Lås den på rätt sätt med andra ord.

Inget lås håller tjuvarna borta ifall de vill ha din hoj. Men man kan fördröja och försvåra för dem. Är de flera & har skåpbil så är det kört hur man än gör.

Ett vanligt lås i bromsskivan skyddar inte många sekunder. Bromsskivorna är enkla att klippa upp och sen ta bort låset.
Kätting runt hjulet tar lite längre tid men lossnar relativt snabbt för den som vill det.
Kör du med kätting så dra den gärna genom ramen någonstans och hjulet.
Bygellås genom hjul och ramdel är bra det med.
Bäst är väl larm eller lås med larm av något slag sen kätting och fastlåst i något.

Se till att du har stöldskydd i försäkringen bara när du ställer den på gatan. Blir en dyr lärdom annars.

Tumba? Ja då är det nästgårds till Salem där Pricken bor.
Har du vägarna hitåt kan du få parkera i mitt villagarage, är utan bil just nu. Den nye har inte kommit än så för tillfället är det gott om plats därinne. Kaffe ingår.

Inga konstigheter att parkera ute några nätter, förekommer att riktigt dyra och exklusiva cyklar också står på gata nattetid. En risk är det alltid, men det är därför man har försäkring. Glöm inte att kolla om det är P-förbud vissa veckodagar på den gata du ställer dig på. Generellt är det alltid P-förbud en dag i veckan pga renhållning. Detta gäller även för MC-rutorna.

Om du ska bo nära KTH så är det gratis parkering på hela området där!

http://intra.kth.se/polopoly_fs/1.3...tent/attachment/Parkeringsinformation2013.pdf
Ni som kör motorcykel parkerar avgiftsfritt på Akademiska Hus Campusområden i Stockholm. Parkering hänvisas i första hand till avsedd parkeringsplats för motorcyklar. I andra hand parkeras motor cyklar på markerade parkeringsplatser.
Parkering får inte ske vid entréer p.g.a. säkerhetsskäl och minskad
framkomlighet

Ställ dig snyggt utmed en husvägg eller ett cykelställ och lås fast den där, ingen som har klagat på mig de senaste 6 åren.

Ullis, du har PM!

Gratulerar! Du har förmodligen valt det smartaste sättet att resa till Stockholm - på motorcykel. Ingen trängselskatt och gratis parkering. Köer kan du bortse från, du tar dig fram ändå.

Så länge du undviker de från TV kända förortsghettona så kommer det gå bra. Självklart sker stölder även inne i stan men paradoxalt nog står din hoj säkrare på gatan än inne i något nattetid öde garage. Lås fast den med de lås du har så kommer det nog gå bra.

Välkommen till Stockholm!

Inte för att spy galla eller låta negativ nu, men... ;-)
Det är ingen trängselskatt under Juli månad, det är inte heller någon trafik att prata om. Dessutom stals min förra hoj framför porten nedanför ett sovrumsfönster till en granne inne i stan och hittades slutkörd två månader senare i just "förortsghettot", så tyvärr, ser de något de vill ha spelar det ingen roll att den har kätting och lås. Garage är att rekommendera.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back