Parkering 1 timma

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Har en parkering utanför huset där man får stå i en timma. Nyss var en lisa här och noterade bilarna, dock har jag inga planer att flytta bilen förens mot kvällen.
Hur länge måste bilen vara borta för att man har en ny timma att börja utnyttnja?

Gå ut och vänd på bilen eller flytta den ett antal meter så ventilerna ändrar läge.... :tummenupp

Gå ut och vänd på bilen eller flytta den ett antal meter så ventilerna ändrar läge.... :tummenupp

nix... Det funkade inte för mig på en parkering i ett köpcentrum... Jag bytte t.o.m. P-ruta men enligt dom ska man lämna området för att ny tid skall gälla... Ni kan ju gissa vilket bolag det var.. :dummer

nix... Det funkade inte för mig på en parkering i ett köpcentrum... Jag bytte t.o.m. P-ruta men enligt dom ska man lämna området för att ny tid skall gälla... Ni kan ju gissa vilket bolag det var.. :dummer

kukpark va??

Jaaa om bolagen har så olika regler så lär man väl ringa upp aktuellt bolag och fråga. Men där jag jobbade gjorde vi ventilkontroller så det räckte att bara köra en bit för att ny tid skulle börja gälla. Rent krasst så kan du ju ha varit ute och kört 5 mil och sedan ställt dig i samma ruta när du kommer tillbaka. Om nu inte lapplisan själv sitter och glor på bilen exakt hela tiden hur ska hon kunna styrka att bilen har stått där hela tiden???

Får väl åka och panta några burkar (300 m)...

Ja, carpark va det... Och antagligen va det så att dom var på området just då...

Men jag har svårt att tro att en lapplisa har tid att sitta en timme och glo på bilarna på en parkering i över en timme. Men kukpark gör kanske så för att slippa jobba så mycket. Vi hade iaf inte tid att sitta så länge på samma ställe. Va det långa bevakningstider så tog man en ventilkontroll och drog vidare för att sedan återkomma till parkeringen senare... men som sagt det företaget är jag jäkligt skeptiskt till....

Så där, 3.50.- rikare i inlösta pantpengar.

Nu ska man väl bara komma ihåg att kika till bilen en gång i timman tills den ska flyttas.

Tack för hjälpen.

Så där, 3.50.- rikare i inlösta pantpengar.

Nu ska man väl bara komma ihåg att kika till bilen en gång i timman tills den ska flyttas.

Tack för hjälpen.

Hoppas nu att ni inte har kukpark som vaktar där hos dig då...
Men skulle det vara så och du får böter av dem så skulle iaf jag ta det till tinget... inte rimligt att man gör på det viset.

Vet faktiskt inte vilka som vaktar där. Ska kika på det nästa gång man passerar skylten.
Tog en annan plats ifall det skulle bli tjafs.

Dom kan aldrig bevisa att du INTE har lämnat området om de inte sitter och vaktar bilen hela tiden och ser dig flytta den till en ny plats och dessutom om de bara är en i bilen så står ord mot ord och har du ett vittne så går man på ditt ord om detta går vidare. Har själv varit P-vakt och jag HATAR nitiska P-fittor. Underbart att få skriva lagen på näsan på dom nu. Fick nyligen tre kontrollavgifter på 1200 kronor avskrivna och gissa om det inte va föredetta Carpark, eller som de nu kallar sig Q-park. De har ett antal andra namn oxå troligen bara för att förvirra.
Parkeringsbolagen är tyvärr bara ute efter att tjäna pengar nu för tiden och många vakter går på provision och har kvoter att uppfylla för att inte bli av med jobbet. Annat va det förr när det var ett serviceyrke som gick ut på att hjälpa folk och se till att framkomligheten vidhölls.
En nära vän till mig får tex parkeringsbot efter parkeringsbot på sin motorcykel som inte ens är uttagen ännu då en lettisk bil har samma regnr som han på sin bil. Snacka om inkompetenta P-lisor. :huvet

Klarade mig (men det gjorde inte ett bra antal andra bilar på gatan...).

Är Carpark som har de riktiga parkeringarna i området, vet inte hur det är med parkeringarna längs vägen. Känns som ett annat bolag/kommun för folk parkerar parmanent längs vägen verkar det som (hyffsat nyinflyttad).

Klarade mig (men det gjorde inte ett bra antal andra bilar på gatan...).

Är Carpark som har de riktiga parkeringarna i området, vet inte hur det är med parkeringarna längs vägen. Känns som ett annat bolag/kommun för folk parkerar parmanent längs vägen verkar det som (hyffsat nyinflyttad).

Parkeringarna längs vägen brukar vara kommunen som lappar och de är inte alls lika P-botskåta eftersom dom inte får betalt extra. P-bolagen måste specialutbilda sina vakter för att de ska få lappa åt kommunen och dom är inte så sugna på att betala för såna utbildningar. :)

Europark tror jag...sökte jobb på ett sånt bolag men tackade nej sen. Mohaha
Konstigt, för en gammal jobbarkompis, från när jag fortfarande jobbade på Securitas, gick över till Europark och hon fick ingen provision.
Kan för övrigt inte heller erinna mig att jag någonsin hört henne nämna att någon skulle ha haft det på det företaget.

Enda provisionsbaserade p-övervakningen jag kan tänka mig är ifall du äger ett eget litet bolag som sysslar med p-övervakning. Då blir det ju nästan provision eftersom du själv får vinsten från ditt eget företag.

Carpark, eller som de nu kallar sig Q-park. De har ett antal andra namn oxå troligen bara för att förvirra.
Vilka andra namn skall de använda sig av nuförtiden ?
Äger de andra bolag eller skyltar de bara med andra namn är Q-park ?
Har de falskt namn på skyltarna så blir ju alla de anmärkningarna ogiltiga.

Vet att Carpark bytte på det hela till Q-park för att Carpark var så negativt förknippat med felaktig lappning/övervakning.

Last edited:
Konstigt, för en gammal jobbarkompis, från när jag fortfarande jobbade på Securitas, gick över till Europark och hon fick ingen provision.
Kan för övrigt inte heller erinna mig att jag någonsin hört henne nämna att någon skulle ha haft det på det företaget.

Enda provisionsbaserade p-övervakningen jag kan tänka mig är ifall du äger ett eget litet bolag som sysslar med p-övervakning. Då blir det ju nästan provision eftersom du själv får vinsten från ditt eget företag.

Vilka andra namn skall de använda sig av nuförtiden ?
Äger de andra bolag eller skyltar de bara med andra namn är Q-park ?
Har de falskt namn på skyltarna så blir ju alla de anmärkningarna ogiltiga.

Vet att Carpark bytte på det hela till Q-park för att Carpark var så negativt förknippat med felaktig lappning/övervakning.

Jag vet att det finns större företag som kör med provision och jag TROR att det va europark. Saken är den att dom inte har provision överallt på alla områden i alla städer. Dom satt och förklarade detta på min jobbintervju och jag lyssnade väl inte sådär jättebra för jag va egentligen inte så intresserad av just det jobbet. ;)

Dom skyltar CarPark men dom heter Q-Park och nåt mer. De kontrollavgifter jag fått avskrivna har varit Carpark på skyltarna men sen när räkningen kom så stod det helt plötligt Q-Star och nåt mer. Jag brydde mig dock inte eftersom de skrevs av. :yoparty
Jag vet dock många kollegor som sket fullständigt i att de hade ett serviceyrke utan istället bara tänkte på att tävla med de andra kollegorna om hur många lappar de kunde sätta på ett pass. Att tillägga är att då fick de inte ens provison utan gjorde det bara för sitt eget nöjes skull. Kanske därför dom blev beskjutna, hotade och fick bilarna sönderslagna i ett kör. Till skillnad från mig som folk va hur najs mot som helst och då körde jag natt i de värsta stockholmsområdena. :tummenupp

Vilket jävla skitsnack. Det finns inga lapplisor som går på provision. Det funkar inte så. Det är en myt som uppkommit någonstans på vägen. Alla svensson tror att det är så det funkar för det är väl klart att inte fan har han parkerat fel. Så länge man kan skylla på nåt annat så gör man ju det. Lapplisorna brukar dessutom för längesedan ha tröttnat på att tjafsa med "allvetar-Svennson" så de bara ler och håller med. "Jaa joo jag jobbar på provision." Vad som däremot ofta förekommer på p-bolagen är inbördes tävlan mellan lisorna om vem som kan skriva flest böter. Men inte fan får de mer betalt för det. Pengarna man får in på böterna går till största delen till markägaren som har anlitat p-bolaget. P-bolaget själva tar (oftast) en månadsavgift av markägaren för att utföra jobbet. Så de enda som vinner på att det skrivs många böter är just markägaren. Men visst... såklart att de jobbar på provision. Att sen kukpark är ett jävla bolag att ha och göra med är en helt annan sak. Det bolaget har fi**or anställda från toppen och ner. Trist men sant.

Back