Parkera svart hoj i solen?

• Thread starter Thread starter Jocke_rs125
  • Start date Start date

Jocke_rs125

Guest
Tjena!

Är ny här, och har precis skaffat en svart Aprilia rs 125.
Vågar man ställa den i stekande sol?
Kan färgen blekas/missfärgas?

mvh

Nejdå,färgen pallar.
Tanka inte proppfullt innan du ställer den i solen några timmar bara.
Då brukar det rinna över.

Hoppa inte upp på den naken, då bränner du rumpan! :lol

Passa bara så att inte stödet smälter genom asfalten, lägg en träbit eller ex. lock från en syltburk under.

Om du har ett förhöjt kåpglas så fungerar det som ett förstoringsglas och kan smälta instrumenten. Lägga buffen eller handskarna över instrumenten när man står still kan vara en bra idé.

Om du har ett förhöjt kåpglas så fungerar det som ett förstoringsglas och kan smälta instrumenten. Lägga buffen eller handskarna över instrumenten när man står still kan vara en bra idé.

Stämmer, hörde om en kille som hade glömt den så, å när han kom tillbaka låg hela intrumentpanelen i en pöl av plast bredvid motorcykeln:huvet

Tjena!

Kan färgen blekas/missfärgas?

mvh
Avbryter med att ge dej ett seriöst svar också:tungan
Ingen vaxning eller avfettning är väl det du ska tänka på, men det visste du nog redan...

Last edited:

Hur hjälper en buff till om den ligger på instrumenten? Måste väl vara bättre att lägga någonting på kåpglaset för att föhindra någon form av förstoringsglaseffekt.

I vilket land tillverkades din svarta Aprilia och likaså min mattsvarta Ducati?
Hur ser solsituationen ut i det landet jämfört med i Sverige?
Kan vi dra några slutsatser av denna lilla retoriska frågeställning?

Ställ inte i solen, överhängade risk att hela cyklen smålter ner till en blöt fläck på asfalten. Och om du läser igenom försäkringens finstilta så täcker den inte svarta cyklar, enbart gris rosa. Så bäst att du lackar om snarast.

Står säkert ca: 750.000 st svarta motorcyklar i solen exakt just nu över hela världen. Moppefucko.

[Seriöst svar]
Jag har haft följande problem med hojar i solsken:
-Asfalten under stödet har mjuknat upp och hojen riskerade välta. Jag såg dock att hojen ändrade lutning från fönstret och hann ut innan den damp i backen.
-Kokande bensin vid full tank. Efter 4 timmar i starkt solken så bubblade det friskt ifrån tanken när jag kom ut. Överskottet rinner dock ut via slangen som skall evakuera överskottsbensin så att tanken inte exploderar. Sen hur lyckat det är att att bensin rinner ut under hojen är jag lite tveksam till.
- Doublebubble kåpglas som smält/deformerat intrumenteringen. Den smälte den genomskinliga plasten ovanpå mätaren samt själva mätartavlan.

Är det inte mycket plastkåpor på RSen? Min gamla 125a (gammelNSR) hade blekts en del, åtminstone den röda färgen på hojen, efter för mycket solljus.

Bäst är nog att parkera i skuggan.

Tror nog att hajtand menar just i solen. De bränner lätt fast.

stämmer:tummenupp Vaxet sätter sej som f#n. Medans avfettningen kan ge missfärgningar, störst risk på matta ytor dock.

Fast är avfettningen märkt "miljövänlig" är det bara att hälla på, kan nog tom dricka det om man blir törstig. För det är nog bara utblandad sav från tallbar eller nåt. tot värdelöst. smetar bara runt skiten :mad:

sorry, gick lite offtopic men miljömärkt avf. är 1:a på min hatlista

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey