Pantera, phantom och jag

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Idag var jag och tog lite kort på ett gäng ovanliga bilar. Här är några exempel. Jag är inte så kunnig så hjälp gärna till och berätta lite om bilarna.

Rolls Royce Phantom, 22 tum sulor orginal. Sjukt fet bil. Jag blev riktigt impad.
Tog inte nån kort utanför bilen så jag snodde ett från nätet, Dom andra är innifrån.

Den röda bilen är en De Tomaso - Pantera. Den är ombyggt med en 427a och dubbelturbo. Vann på strippen 2006 och har nog 900 häst tror jag. Ska vara ett riktigt as!

Den vita långa bilen är en Excalibur replica. Ser ut en typisk knarkkungs-bil tycker jag.

mansory-conquistador-rolls-royce-phantom.jpg

Bifogat

• DSC00964.JPG
    DSC00964.JPG
    65.6 KB · Visningar: 65
  • DSC00967.JPG
    DSC00967.JPG
    40.1 KB · Visningar: 53
  • DSC00968.JPG
    DSC00968.JPG
    37.2 KB · Visningar: 50
  • DSC00960.JPG
    DSC00960.JPG
    65.5 KB · Visningar: 54
  • DSC00961.JPG
    DSC00961.JPG
    62.6 KB · Visningar: 49
  • DSC00969.JPG
    DSC00969.JPG
    48.7 KB · Visningar: 73
  • DSC00966.JPG
    DSC00966.JPG
    65.6 KB · Visningar: 52
  • DSC00965.JPG
    DSC00965.JPG
    54.2 KB · Visningar: 49
Last edited:
Den röda raggarbilen vet jag inte vad det är för nån men den var i ett otroligt bra skick.

Den här gula bilen blev jag frälst i. Tror att det är en Porsche grupp C nåt...vet du?
Så läcker! :dreggla

Några hojar, förmodligen gamla rejshojjar, men jag fattade inte riktigt vad det var. Nån guru som ser?

Några överskådliga bilder på resten av samlingen. Den är magnefik.

en bild innifrån Panteran...

Bifogat

• 9.JPG
    9.JPG
    47.8 KB · Visningar: 54
  • 8.JPG
    8.JPG
    59.3 KB · Visningar: 53
  • 5.JPG
    5.JPG
    37.2 KB · Visningar: 55
  • 4.JPG
    4.JPG
    40.5 KB · Visningar: 49
  • 1.JPG
    1.JPG
    52.5 KB · Visningar: 54
  • 31.JPG
    31.JPG
    54.3 KB · Visningar: 55
  • 7.JPG
    7.JPG
    44.2 KB · Visningar: 47
  • 6.JPG
    6.JPG
    56.5 KB · Visningar: 58
Last edited:
De tomaso Pantera är om jag inte minns fel en amerikansk skapelse som det orginal sitter en V8 i. Rätta mig om jag har fel men bilen skulle vara ett svar på Ferrari från amerikanarnas sida, lite av en budgetvariant. Sen att de är dyra som snus idag är en annan sak! Vet en kille som har en sådan och jag kan bara säga att det är en riktigt fet liten muskelbil :)

Mvh Fredric

De tomaso Pantera är om jag inte minns fel en amerikansk skapelse som det orginal sitter en V8 i. Rätta mig om jag har fel men bilen skulle vara ett svar på Ferrari från amerikanarnas sida, lite av en budgetvariant. Sen att de är dyra som snus idag är en annan sak! Vet en kille som har en sådan och jag kan bara säga att det är en riktigt fet liten muskelbil :)

Mvh Fredric

Jag fick precis den uppfattnigen oxå, men jag har absolut inga belägg för det. Tyvärr hörde jag den aldrig in action :(

Det är vad killen som har en har berättat för mig och det borde stämma då bilen är hans enda hobby :) sen rimmar det med tanke på att det var på 70-talet som ferarri började sälja stort i USA! Det är vad jag vet om bilen vill du ha mer info så går det säkert googla till sig!

Mvh Fredric

Amerikansk? Nja, Italiensk med Amerikansk V8 (Ford). De Tomaso är Argentinare från början men flydde till Italien på 50-talet och startade biltillverkning. Panteran är ett beställningsjobb från Ford som inte hade någon lycka med sin GT40. Finns mer att läsa här. http://www.detomaso.nu/
Fast den här tråden skulle kanske ligga på sportbil.net

De tomaso Pantera är lite av en budgetvariant. Sen att de är dyra som snus idag är en annan sak!:)

Mvh Fredric

Ja, snus har blivit äckligt dyrt...

Har nog aldrig fått äran att titta på en sån bil IRL. vore trevligt.

Den gula Porschen är en 962a.

Aah, tack. Hittade följande på grannsidan

Porsche 962
är en sportvagn för tävlingsbruk byggd av Porsche. Den är en vidareutveckling av Porsche 956. Modell 962 modifierades för bruk i allmän trafik av några fristående firmor, bland andra Kremer och Dauer.

Vissa utföranden av Porsche 962 har en topphastighet på över 400 km/h och når från stillastående 100 km/h på 2,65 sekunder.

Porsche 962 byggdes enligt IMSA:s (den amerikanska motorsportorganisationen) regler 1984. Motorn var en sexcylindrig boxermotor med dubbla turboaggregat. Två varianter fanns, 962/70 med 2869 kubikcentimeters cylindervolym och 680 hästkrafter och 962/71 på 3164 kubikcentimeter och 720 hästkrafter.

Den är så sjuukt läcker.

Dauer_Porsche_962_LM.jpg

Kan ju kläcka att en Dauer 962 kostar humana 10 miljoner ungefär, men det är nästan fränare med en sån istället för buggatin om man vill lägga en tia...:huvet
Om man vill bygga en likvärdig kitcar så finns ultima gtr som finns tre i sverige tror jag, sjukt feta

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien