Panikinställning av ventilspel på en gammal sukka

craffe

Craffe
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
KTM 990 Supermoto -08
Problem: efter hård gång har ventilerna veknat eller eller så har sätena gett sig lite. Eller en hel del, finns 2 kg komp kvar, 13 kilo om man lyfter lite på kammen :)

Nu är frågan, om man inte får tag på skims, hur gör man smidigast.

1. plansliper de skims man redan har.
2. slipar av lite på ventilskaften.
3. slipar bort lite på ryggen på kammen.

ja, det kan tyckas drastiska åtgärder, vad jag vill ha reda på är om det är ythärdning på ventilskaft, eller om det är "ok" att ta nån tiondel på dom?

Motorn är en GS450 -81 eller kanske -82

Tacksam för hjälp!

// craffe

craffe skrev:
Problem: efter hård gång har ventilerna veknat eller eller så har sätena gett sig lite. Eller en hel del, finns 2 kg komp kvar, 13 kilo om man lyfter lite på kammen :)

I akutläge alt. 1, sedan skaffar du rätt shims vid tillfälle.

Aja, nu är det gjort..

Slipade dem i en planslip, mycket kylvatten och en halv hundradel i taget.
Verkade som de va genomhärdade, så det är nog ingen fara, nu spinner hon som en katt iaf :)

craffe skrev:

ja, det kan tyckas drastiska åtgärder, vad jag vill ha reda på är om det är ythärdning på ventilskaft, eller om det är "ok" att ta nån tiondel på dom?

Motorn är en GS450 -81 eller kanske -82

Tacksam för hjälp!

// craffe

Ehh..

Varför skulle du inte få tag på schims???

Dom finns i varenda hojaffär i utbytesformat.

Alltså, ta med dom du inte ska ha till affären o byt ut dom mot dom du ska ha...brukar kosta en tjuga per schims...

Tänk inte ens tanken att göra på nåt annat sätt..!

(Ungefär samma sak som att göra ett inlägg här o fråga om var man ska få tag på bensin om inte OK skulle ha nåt i morron...)..

Ha det

eeeeh, för att det va pingstdagen?

Äh, en gammal sukka, spela roll, går det så går det.
Man ska inte ta så hårt på saker o ting, inte hetsa upp sig nu.
Det va ju ett experiment ju.
Vilket fö. funkade kanon, tack alla hjälpsamma.

O du, OK tar kort o har pumpar som funkar även helger, sett nån shims-automat på Ica? :7peta

craffe skrev:
eeeeh, för att det va pingstdagen?

Äh, en gammal sukka, spela roll, går det så går det.
Man ska inte ta så hårt på saker o ting, inte hetsa upp sig nu.
Det va ju ett experiment ju.
Vilket fö. funkade kanon, tack alla hjälpsamma.

O du, OK tar kort o har pumpar som funkar även helger, sett nån shims-automat på Ica? :7peta

Ok..

Det GÅR..

Kom dock ihåg att om du tagit bort härdningen i schimset, vilket du antagligen gjort...vilket är anledningen till att ALLA handlare kollar in schimsen noggrant...
Så kommer du att få ett haveri inom max 500 mil...
O kom ihåg att det är ändå ett LÅNGT tips...

Jag jobbar inom stålbranchen,,o som du i så fall har idag....så ska du vara glad om du klarar dig 100 mil..

Dina kammar är fortfarande ok...däremot är dina schims i form av bananer när det gäller hållbarhet...
Så...du gör som du vill...
Tror du att jag går till jobbet utan att veta nåt om vag jag håller på med så är det ok..skyll dock inte på mig senare
Hadet

Nej nej, jag kommer inte skylla på nån, jag bara upplevde att metallen var ganska jämnhård genom hela biten (att döma av slipen o dess strömförbrukning samt värdena som den spottade ur sig.)
Fick för mig att dom va genomhärdade, o som sagt detta va mest ett experiment, hade det varit seriöst meck hade vi givetvis inhandlat andra istället för att gått lös med planslip på dom.
Jag har sett en o annan metallbit i mitt yrkesliv oxå, vi får väl se hur länge den vill va med, jag kan återkomma med resultat om det känns som kul kuriosa att få veta.

No hard feelings mate!

kawa1300 skrev:
Ok..

Det GÅR..

Kom dock ihåg att om du tagit bort härdningen i schimset, vilket du antagligen gjort...vilket är anledningen till att ALLA handlare kollar in schimsen noggrant...
Så kommer du att få ett haveri inom max 500 mil...
O kom ihåg att det är ändå ett LÅNGT tips...

Jag jobbar inom stålbranchen,,o som du i så fall har idag....så ska du vara glad om du klarar dig 100 mil..

Dina kammar är fortfarande ok...däremot är dina schims i form av bananer när det gäller hållbarhet...
Så...du gör som du vill...
Tror du att jag går till jobbet utan att veta nåt om vag jag håller på med så är det ok..skyll dock inte på mig senare
Hadet

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...