PANIK! Spricka i oljetråg, hjälp sökes ikväll.

Xtrm

Ninja
Gick med
22 May 2007
Hoj
Kawasaki ZX-636R 2004, Kawasaki ZX-6R 1999, Honda "Bobber" 400CB 1983, Yamaha YZF426 2001, Minimoto "Sport" 49cc
Nu är det så att eftersom min gamla ZX6R -99 står isärplockad och inte hinner ihop tills imorgon då det är bandag har jag köpt mig en ZX636R -04 då jag ändå hade tänkt byta upp mig. Jag var nere i Kalmar och hämtade denna i förrgår, 90 mil ToR. Provkörning gick fint och allt, affären slutfördes och den lastades på kärra. När jag kommer hem ligger motoroljan på kärran... Efter felsökning var både gängorna i hålet till oljepluggen paj plus att det spruckit ca 3 cm.

Har någon ett oljetråg att sälja ikväll?
Kan någon hjälpa mig att reparera detta ikväll? Svetsning i aluminium antar jag om ingen har nåt bättre förslag.

Jävla snubbe som sålde skiten, han visste om det då han själv försökt laga med kemisk metall. Antagligen får jag väl skita i bandagen imorgon, men vill ju iaf kolla...

Last edited:
Ta ner tråget slipa och tvätta rent, på med kemisk metall
och byt tråg efter bandagen

Jag har haft funderinar på att lägga kemisk metall på utsidan iaf för att kunna köra imorgon och sedan byta hela tråget, men det kanske blir för klent att bara göra så?

Fy fan vilken jävla gris till säljare. Gå till botten med detta.

Kolla med denna killen kanske?
http://www.blocket.se/jonkoping/Motordelar_Kawasaki_zx6r_636_04_07_39263783.htm?ca=16&w=3

Lycka till i jakten

Har redan kollat med han, tråget var tydligen det första som gick...

Jag skulle kalla det komplett vansinne att åka ut på bana med ett oljetråg som man vet riskerar att hälla ur sig all olja när som helst. Har man tur går man bara omkull själv, har man otur gör man någon annan till invalid för livet.

Hoppas det löser sig håller med åvanstående, speciellt när jag med skall köra kullen imorgon!!

om det ska fixas provisorisk skulle jag plockat ner det o i främsta fall svetsa om de fanns till hand annars skulle jag tagit dremeln o slipat upp sprickan så det blir en liten fåra o sen tvättat med något som inte gör någon oljehinna o sen flytande epoxy högtempsorten som motstår både bensin/olja & klarar 310grader

Har inga bra minnen med kemisk metall specielt där det finns varm olja som vill tränga sig ut, men finns många olika sorter av denna sort, vissa sämre.

Last edited:
Ett säkrare sätt att tillfälligt "laga" tråget är att
- Skruva ner tråget..rengör sprickan med tex. "Bromsrengöring"...
- Använd en skruv tex. en 10mm, om det är 12mm gänga orginal till pluggen..
- Ta två stycken brickor, en invändigt och en utvändigt som täcker hålet..
- Stoppa in skruv+bricka innifrån..
- Fyll hålet med kemisk metall så att du får ett överskott..
- Sätt på bricka+mutter skruva ihop så att du ser att överskottet tränger fram..
- Låt härda....Klart!

Så fixar du bandagen.

/KentW

Jag har haft funderinar på att lägga kemisk metall på utsidan iaf för att kunna köra imorgon och sedan byta hela tråget, men det kanske blir för klent att bara göra så?

Spricker lagningen så har du garanterat olja på banan och ditt bakdäck, kör inte ut på bana med en sådan lagning. Du äventyrar ju inte bara ditt liv.

Kemisk metall är väldigt tveksamt att laga motor med dessutom, kommer garanterat att läcka.

Jag skulle kalla det komplett vansinne att åka ut på bana med ett oljetråg som man vet riskerar att hälla ur sig all olja när som helst. Har man tur går man bara omkull själv, har man otur gör man någon annan till invalid för livet.

Alltså, det kommer en droppe varannan minut ungefär. När jag kom hem hade ca 5dl runnit ut på ~7tim. Så att det skulle spruta ut är det ingen fara för och jag borde kunna kontrollera mellan passen om det ser ut att hålla.

Riktigt dåligt att inte säga nåt! Hoppas iaf du fick den billigt!

Jag gav 41.000, ville ju prompt ha en grön...

Spricker lagningen så har du garanterat olja på banan och ditt bakdäck, kör inte ut på bana med en sådan lagning. Du äventyrar ju inte bara ditt liv.

Kemisk metall är väldigt tveksamt att laga motor med dessutom, kommer garanterat att läcka.

Nu har jag sedan jag skrev senaste inlägget varit ute och lagat med kemisk metall utan att läst här. Snackade med en motorkunnig som själv kör mc och han sa att det lätt skulle fungera. Nu har ju många sagt annorlunda här men... Sista påstrykningen håller på att härda just nu, sen blir det att fylla på igen och ut och köra jävel och se hur det verkar. Ska jag lita på han jag snackade med ska det inte vara några problem, men enligt er får jag passa mig. Jag ser sen hur det ser ut helt enkelt.

Nu har jag sedan jag skrev senaste inlägget varit ute och lagat med kemisk metall utan att läst här. Snackade med en motorkunnig som själv kör mc och han sa att det lätt skulle fungera. Nu har ju många sagt annorlunda här men... Sista påstrykningen håller på att härda just nu, sen blir det att fylla på igen och ut och köra jävel och se hur det verkar. Ska jag lita på han jag snackade med ska det inte vara några problem, men enligt er får jag passa mig. Jag ser sen hur det ser ut helt enkelt.

Det är nog inte bara du som får passa sig om det visar sig att det läcker, varför chansa?
Du kanske får åka bana en dag men någon annan kanske får köra rullstol resten av livet.

Det är nog inte bara du som får passa sig om det visar sig att det läcker, varför chansa?
Du kanske får åka bana en dag men någon annan kanske får köra rullstol resten av livet.

Det jag syftade på är när jag drar ut sen efter jag skruvat ihop allt. Då lär jag ju se ifall det håller.

Var är det ban körning imorgon

Jag skulle aldrig chansa på en sån lagning, aluminium är lite fet och sen ett oljetråg där det alltid ligger olja så jag anser att du kommer inte att få det att hugga fast i aluminiumen och aluminium påverkas mycket av värme.
Jag vill inte vara negativ men det står lite på spel när det börjar läcka.

Låna en hoj av någon, kanske.

Det höll inte tätt, så ni kan vara lugna. Jag kommer dock närvara som en något för jävla bitter åskådare. Stor risk för bakfylla. Puss på er :fyllisar

Det jag syftade på är när jag drar ut sen efter jag skruvat ihop allt. Då lär jag ju se ifall det håller.

Risken med att smeta på kemisk metall på utsidan utan att få det helt hundra rent
är att det läcker igenom ändå. Där är ju olja kvar i sprickan. Fast du kanske dämpar läckaget.
Iofs har du ju inget tryck i sumpen. Hur som, lycka till..:tummenupp

Fyfan vad tråkigt! Blev själv på lurad en hoj som inte funka så vet precis hur det känns! Men nu så har jag bara nåt spännande jordfel kvar så ska den gå prima igen :) Hoppas på att få löst det till 1 juni så att jag kan köra på anderstorp med fiver.

Men en sak som jag fick reda på senare var att den förra ägaren hade lagat tråget med kemisk metall... Är det så att det kan börja läcka? Jag har aldrig sett att den har läckt nåt men blev orolig nu när jag läste tråden...

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka