Panik - elfel!

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Har äntligen fått i hop hojen efter att växellådan har renoverats. Jag och Blueman stod och skruvade hela em. igår. När jag till slut får i gång hojen så går den i ca: 1 min. innan den dör helt plötsligt, precis som om man hade tryckt in stoppknappen. Säkringen till tändningen brunnen.

Byter säkring och samma sak händer igen. Vad fan tänker vi :va

Kollar runt bland kablar och kontakter men allt verkar se OK ut. Tar säkringen från bakljuset bara för att testa om det går att starta. Ingenting. Säkringen brinner bara tändningen slås på.

Det märkliga är att alla lampor, blinkers mm. fungerar som de ska. Tutan verkar dock ha fått en tupp i halsen eftersom den knappt hörs längre.

Åker iväg sent på kvällen och köper fler säkringar för att labba lite. Rycker i lite kablar, kopplar ur/i här och där. Tändning på - ridå, brunnen.

Hittar en kabel från neutralgivaren som ser lite klämd ut. Tar ut den och hojen startar! Lyckan är total :)
Bara för att vara säker på att det var den kabeln som var fel sätter jag tillbaka den. Ridå och brunnen säkring efter ca: en min. vilket jag hade räknat med.

Ur med kabel och i med ny säkring. Ridå och brunnen säkring direkt vid tändning.

Är det någon som har en susning om vad det kan vara för fel? Tycker jag har kollat allt men har uppenbarligen förbisett någonting eftersom det inte fungerar.

Det enda "onormala" som hände var att vi lyckades dra ur batteriet eftersom den var lite tjurig på att starta först, så vi kablade den från bilen. Detta har gjorts mellan bil/hoj förut och ska inte vara något problem, så jag tror inte att det har med saken att göra.

Pleace pleace pleace, jag behöver verkligen hjälp med detta. Har inte kört hoj sedan Kristi flygare och är hjärtligt trött på att åka kommunalt.

Nu kommer vi åka bort i dag men kommer hem i morgon em. så om någon har vägarna förbi under helgen så får ni mer än gärna komma och titta på eländet och se om jag har missat något.

Det går också bra att ringa mig på 08-27 23 56 eller 070-232 21 32 eftersom jag inte kommer att sitta vid datorn under dagtid.

Ödmjukast/Mankan
 
Last edited:
Eftersom du haft ur motorn så är det ju som du skriver troligen en klämd kabel!

Vad kan det då vara för kabel?
Eftersom den gick en stund och sedan dog så bör det vara något i kläm som skafts hål på.

Med största sannorlikhet nånting som matar + när tändningen slås på!
Matning tändspolar tex!


Du kan ta av battpolerna och sätta en summer eller en Ohm mätare mellan + och - så du kan se värdet eller höra det irriterande surret!

Slå på tändning och hoppas att felet uppenbarar sig.
Sök genom att peta och dra i kablaget tills summern tystnar!
Då bör du åtminstone vara i närheten av felet!

Vet hur det är att inte få åka...
Min blev klar lagom till Gotland efter en evig väntan på ventilfjädrar!

Lycka till!
 
Kamikaze kid skrev:
Eftersom du haft ur motorn så är det ju som du skriver troligen en klämd kabel!

Vad kan det då vara för kabel?
Eftersom den gick en stund och sedan dog så bör det vara något i kläm som skafts hål på.

Med största sannorlikhet nånting som matar + när tändningen slås på!
Matning tändspolar tex!


Du kan ta av battpolerna och sätta en summer eller en Ohm mätare mellan + och - så du kan se värdet eller höra det irriterande surret!

Slå på tändning och hoppas att felet uppenbarar sig.
Sök genom att peta och dra i kablaget tills summern tystnar!
Då bör du åtminstone vara i närheten av felet!

Vet hur det är att inte få åka...
Min blev klar lagom till Gotland efter en evig väntan på ventilfjädrar!

Lycka till!

tack för tipset! Jag får börja felsöka när jag kommer hem i morgon.

Är inte tekniken fantastisk för övrigt? Här sitter jag i en bil på väg ut på landet och surfar sporthoj på mobilen :)
 
mankan skrev:
tack för tipset! Jag får börja felsöka när jag kommer hem i morgon.

Är inte tekniken fantastisk för övrigt? Här sitter jag i en bil på väg ut på landet och surfar sporthoj på mobilen :)

Hitech! :tummenupp

Svårt att sluta surfa??? :lol
 
Last edited:
mankan skrev:
Det enda "onormala" som hände var att vi lyckades dra ur batteriet eftersom den var lite tjurig på att starta först, så vi kablade den från bilen.

Var bilen igång eller var bilens motor avstängd, dvs under tiden den var kopplad till hojen?

Om bilen någongång var startad medans ni hade hojen inkopplad har ni förmodligen bränt laddregulatorn på hojen som då är kortsluten och skjuter säkringar på löpande band. Koppla bort hojens generator och kör enbart på hojens batteri, funkar det då tills hojens batteri är urdraget - vet ni var felet är, dvs den inbyggda laddregulatorn i hojens generator.
 
Jag vet inte om säkringen kan sticka om man glömmer jordkabeln som sitter i bakkant. Men hur som så brinner den jorden som sitter uppe vid termostaten och andra kablar kan smälta i kabelstammen brevid denna.
Kika även på dom få kablarna som sitter uppe framför batteriet, dom är även möjliga kandidater(enkla att klämma).

Jag kanske kan hjälpa dej med felsökning, vet dock inte om jag hinner denna vecka. Med ett mätinstrument och lite kunskap så går nog det där ganska så fort hitta.
 
andersbrink skrev:
Var bilen igång eller var bilens motor avstängd, dvs under tiden den var kopplad till hojen?

Om bilen någongång var startad medans ni hade hojen inkopplad har ni förmodligen bränt laddregulatorn på hojen som då är kortsluten och skjuter säkringar på löpande band. Koppla bort hojens generator och kör enbart på hojens batteri, funkar det då tills hojens batteri är urdraget - vet ni var felet är, dvs den inbyggda laddregulatorn i hojens generator.

Gäller detta alla hojar? Jag har nämligen kablat igång några olika hojar från bil och då med bilens motor igång utan problem men jag kanske bara haft tur?
 
jag bruka ta det från säkra sidan o "kabbla" utan bil igång..den ger ju lite mer stret så :3freak
bilbatteriet bruka hålla ändå :tummenupp
 
andersbrink skrev:
Var bilen igång eller var bilens motor avstängd, dvs under tiden den var kopplad till hojen?

Om bilen någongång var startad medans ni hade hojen inkopplad har ni förmodligen bränt laddregulatorn på hojen som då är kortsluten och skjuter säkringar på löpande band. Koppla bort hojens generator och kör enbart på hojens batteri, funkar det då tills hojens batteri är urdraget - vet ni var felet är, dvs den inbyggda laddregulatorn i hojens generator.

Skit och förbannelse! Motorn var igång för att jag inte ville riskera att dra ur bilbatteriet och få skäll av frugan för att trippen till landet skulle bli inställd pga min klantighet.

Förvisso hade Blueman dragit igång sin RF mha bil men jag vet inte inte om bilen var igång då.

Laddregulator säger du. Kan man byta bara den eller är det hela generatorn som måste bytas?
Kan man göra det utan att riva ur motorn?
Viktigast av allt: är det dyrt?

Med min vanliga tur är det väl följande svar jag kommer att få:

1. Hela generatorn.
2. Ur med motorn.
3. Ja

Mvh/Magnus
 
Kamikaze kid skrev:
Hitech! :tummenupp

Svårt att sluta surfa??? :lol

Liiite svårt är det allt att sluta surfa :D

Detta inlägg är dock gjort från min bärbara som är ansluten mha Telia ConnectPro. Se där, nu fick man göra lite reklam för en produkt från den firman man är anställd hos. Köp den, den är bra! :tummenupp
 
Last edited:
mankan skrev:
Skit och förbannelse! Motorn var igång för att jag inte ville riskera att dra ur bilbatteriet och få skäll av frugan för att trippen till landet skulle bli inställd pga min klantighet.

Förvisso hade Blueman dragit igång sin RF mha bil men jag vet inte inte om bilen var igång då.

Laddregulator säger du. Kan man byta bara den eller är det hela generatorn som måste bytas?
Kan man göra det utan att riva ur motorn?
Viktigast av allt: är det dyrt?

Med min vanliga tur är det väl följande svar jag kommer att få:

1. Hela generatorn.
2. Ur med motorn.
3. Ja

Mvh/Magnus

Damn!

Vi som var så f-bannat nära att få ihop allt utan problem... :huvet Den fortsatte m.a.o att skjuta säkringar efter att jag åkt hem?

Usch, vad jag känner mig nere över detta... :(

Har ju själv dragit igång med bil som haft motorn igång, precis som Coola Ola, men jag har i så fall också haft tur! Skall se till att inte göra om det dock, tack för varningen Brink!

Mankan, jag kommer naturligtvis över och hjälper till igen, om hojen måste ner i molekyler en gång till...

Edit: Har kollat lite i servicemanualen...

1. Motorn behöver inte tas ut. Det går att få ut generatorn om man tar ut startmotorn först.

2. Att lossa "IC-regulator" (vilket i min lekmannatolkning är laddregulatorn) ser ut att kräva lite lödning, verkar det som, men det borde inte vara särskilt svårt...

3. Det finns också en beskrivning av hur felsökning av "IC-regulator" går till. Ser enkelt ut, men kräver en strömkälla med variabel spänning. Ingen aning om var man får tag i eller tillverkar en sån (Elfa eller Clas Ohlson kanske) :3freak

4. Hur som helst verkar man inte behöva byta hela generatorn, men originaldelar är ju inte billiga. Har kollat lite och endast en ny laddregulator kostar 1 088,- på touring.se :död

Edit 2: Ett nätaggregat med variabel utspänning kostar mellan 600 och 1000 kronor på de ställen jag tittat, T.ex. Elfa.se. Clas Ohlsons lämpliga variant verkar ha utgått...
 
Last edited:
Jiiiiiihaaaaaaa!

Allt är frid och fröjd. Vi hittade felet och pärlan går som en våt dröm :)

Det var så enkelt att det nästan är larvigt. Det var kablarna från fläkten som hade hamnat på grenröret. När det blev varmt så smälte sonika kablarna och kortade allting så att säkringen stack.

I bland ser man inte skogen för alla träd :mattias
 
mankan skrev:
Allt är frid och fröjd. Vi hittade felet och pärlan går som en våt dröm :)

Det var så enkelt att det nästan är larvigt. Det var kablarna från fläkten som hade hamnat på grenröret. När det blev varmt så smälte sonika kablarna och kortade allting så att säkringen stack.

I bland ser man inte skogen för alla träd :mattias

Tänk vad bra vi är på att mecka MC! :rolleyes:

Kör hårt, men håll dig på hjulen så vi inte meckat i onödan :banana
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top