Pang Boom Krasch!

  • Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date

Dark_Messenger

Guest
Hej!

Jag klotade min blade rätt duktigt under lelleveckan och nu måste jag börja tänka på vad som ska bli av resterna. Vilka alternativ jag har så att säga.

Hojen i fråga är en mycket fin CBR1000RR -06:a som gått ca 1000 mil. Halvförsäkrad givetvis.. :)

Jag är öppen för alla idéer, både att lappa ihop resterna till något åkbart för mig själv eller att sälja bort som ett renoveringsobjekt, alternativt i delar. Hur gör jag mest pengar på det som finns kvar av hojen? Ge mig alla förslag och idéer ni kan komma på!

Och skicket på hojen??

*Kåporna = skrot överlag. Vissa smågrejor klarade sig.
*Motor/låda är troligtvis helt ok.
*Ram/chassie är troligtvis helt ok.
*Svingen är jag osäker på. Repad som fan..
*Gaffelben är förmodligen ok.
*Framfälg = skrot. Bak förmodligen ok.
*Kylarpaketet intakt. Något fäste har rykt men inga läckage.
*Avgassystem intakt. Ser helt oskadat ut och sitter fast ordentligt.
*Slipon helt intakt.
*Detaljer som reglage, handtag, fotpinnar, blinkers osv har i princip gått åt helvete hela rubbet..

Min största fundering nu är hur jag ska börja kolla upp skicket. Har plockat bort allt trasigt och löst så jag har cykeln "naken". Hur kollar jag upp att ramen och motorn är ok? Bör jag ta hem en proffsmek som får titta eller måste jag plocka ner ALLT och lämna iväg? Går det ens att se på ramen om den är ok eller måste den upp i nån slags riktbänk? Motorn? Svingen?

Finns det toleranser på en modern supersporthoj? Eller innebär minsta repa på exempelvis ramen att det bara är att skrota hojen?

Finns det någon kunnig person i Nyköpingstrakten får du jättegärna komma bort och titta lite. Kaffe och bulle utlovas! :gnissla

Just det. Allt är bra med mig. :)
 
klöv ett rådjur för drygt en vecka sedan & sitter i liknande situation.
dock är min betydligt mer hel än vad din är. så jag kommer att byta kåpor bara.

mitt tips till dig är.. sälj den i delar, eller om du kan få ett bra bud på rubbet


btw. vad hände ?

o bra att du klarade dig iaf :tummenupp
 
jag skulle passa på å klämma på krashkåpor samt lacka om hojjen i nån eller några roliga färger eller göra race replica av den å fortsätta åka :)
 
Det verkar ju knappt vara nåt som är trasigt på hojen?
På med en ny framfälg och crashkåpor och dra ut och gasa sen :yoparty

Hojen funkar ju inte sämre pga lite repor här och där.
 
Hej!

Jag klotade min blade rätt duktigt under lelleveckan och nu måste jag börja tänka på vad som ska bli av resterna. Vilka alternativ jag har så att säga.

Hojen i fråga är en mycket fin CBR1000RR -06:a som gått ca 1000 mil. Halvförsäkrad givetvis.. :)

Jag är öppen för alla idéer, både att lappa ihop resterna till något åkbart för mig själv eller att sälja bort som ett renoveringsobjekt, alternativt i delar. Hur gör jag mest pengar på det som finns kvar av hojen? Ge mig alla förslag och idéer ni kan komma på!

Och skicket på hojen??

*Kåporna = skrot överlag. Vissa smågrejor klarade sig.
*Motor/låda är troligtvis helt ok.
*Ram/chassie är troligtvis helt ok.
*Svingen är jag osäker på. Repad som fan..
*Gaffelben är förmodligen ok.
*Framfälg = skrot. Bak förmodligen ok.
*Kylarpaketet intakt. Något fäste har rykt men inga läckage.
*Avgassystem intakt. Ser helt oskadat ut och sitter fast ordentligt.
*Slipon helt intakt.
*Detaljer som reglage, handtag, fotpinnar, blinkers osv har i princip gått åt helvete hela rubbet..

Min största fundering nu är hur jag ska börja kolla upp skicket. Har plockat bort allt trasigt och löst så jag har cykeln "naken". Hur kollar jag upp att ramen och motorn är ok? Bör jag ta hem en proffsmek som får titta eller måste jag plocka ner ALLT och lämna iväg? Går det ens att se på ramen om den är ok eller måste den upp i nån slags riktbänk? Motorn? Svingen?

Finns det toleranser på en modern supersporthoj? Eller innebär minsta repa på exempelvis ramen att det bara är att skrota hojen?

Finns det någon kunnig person i Nyköpingstrakten får du jättegärna komma bort och titta lite. Kaffe och bulle utlovas! :gnissla

Just det. Allt är bra med mig. :)

Tja, det ser ut att bli en fighter!!!

Tycker att det är konstigt om gafflarna och styrkronan har klarat sig om fälgen är skrot?

Repor i ramen o svingen bryr sig inte besiktningen om, jag hade en rejäl buckla i ramen och även det var ok!!!

Motorn kan du testa genom att starta den, om den är oskadd på utsidan så är sannolikheten att den är ok på insidan ganska stor!!!

Om ramen är ok vet du bara på 2 sätt, antingen lämna in den så att en profsfirma mäter upp den eller fixa cykeln och ta en runda. Alternativt, låna en framfälg, montera och kolla om den spårar!

E-bay är den största skroten som finns, där kan du fixa delarna hur lätt som helst, här kommer lite av vad som finns...

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/HOND...tegoryZ35583QQihZ018QQitemZ280126596208QQrdZ1

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/HOND...tegoryZ35583QQihZ018QQitemZ280124933468QQrdZ1

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/HOND...tegoryZ35587QQihZ006QQitemZ160129470145QQrdZ1

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/04-0...tegoryZ35601QQihZ017QQitemZ270132930920QQrdZ1

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/05-H...tegoryZ50463QQihZ019QQitemZ290130604992QQrdZ1

Nu när du har den i delar så kan du passa på att pulverlacka ramen, då blir du av med repor!!!

Lägger du ca 15-17 000 kr så kan du få den nästan i orginalskick!

Vill du komma undan billigare så köper du fälg, borrar raisers i kronan, sätter dit cross styre, en lampa fram och 5000 kr senare har du en fighter!!!

Att skaffa nya delar tar tid, mitt tips är att göra fighter av den och sen bygga upp den på vintern (dvs. om du inte fastnar i fighterträsket).

Lycka till och jag hppas att du inte skadade dig!!!

//Denis
 
Last edited:
Tack för svar!

Har klurat lite och jag tror, under förutsättning att ram + motor + sving är schyssta, att det inte behöver bli så dyrt att åtminstone göra hojen åkbar. Motorkåpan på höger sida är ett litet hål i och oljan har läckt ut. Dock behöver det ju inte betyda att motorn är åt fanders. Kanske kan täppa till med kemisk metall eller liknande och fylla på med olja och starta bara?

En annan fråga. Motorn behöver väl en massa elektriskt mumbojumbo som styr olika grejor? Är det ens möjligt att starta motorn i nuläget då det troligen är en massa elektriskt som har gått åt pipan? Kan man "förbikoppla" det elektriska och bara kolla att motorn startar?

Den officiella historien:
artikel.jpg
 
Jag befinner mig lite i en liknande situation. Verkar hända en del saker på Gotland dessa dagar :gnissla

Behöver byta en del kåpor på ena sidan och bak.

Ram + motor + växellåda är ok. Hade krashpuckar som räddade hojen.
Vet ännu inte hur mkt det kommer att kosta men om det är för dyrt, gör jag om hojen till RR hoj, eller så säljer jag den skrämmande billigt.
Kraschkåpor lär vara billigare än originalkåpor i alla fall.
 
Fuck har du klotat.. Tråkigt..:huvet
Tur att du klarade dig bra dock..

Nu får du bygga fighter som det verkar..
 
Last edited:
Det fungerar utmärkt att använda kemisk metall men en sån sidokåpa borde inte kosta jättemycket!!!

Elektroniken är lite värre, vet ej vad du menar med mumbojumbo :va men du kan ha kortslutning så det är inte att rekomendera att bara starta! Om du tar foto på det som är sönder och lägger upp det så kan jag kanske titta på det och ge digen ide vad som ska göras!!!
 
Det fungerar utmärkt att använda kemisk metall men en sån sidokåpa borde inte kosta jättemycket!!!

Elektroniken är lite värre, vet ej vad du menar med mumbojumbo :va men du kan ha kortslutning så det är inte att rekomendera att bara starta! Om du tar foto på det som är sönder och lägger upp det så kan jag kanske titta på det och ge digen ide vad som ska göras!!!

Tänkte mest på att man kan använda den kemiska metallen som en lösning för att snabbt få motorn tät. Kåpan kan ju bytas senare. Angående elektronik som jag är apdålig på så är det så att allt under sadeln har klarat sig. Allt vid instrumenteringen fram är adjöss och goodbye. Vart sitter "hjärnan"?? ECU:n (heter det så?). Misstänker att den behövs för att starta upp hojen :va

Har sett att det sitter en stor platt box med två biffiga kontakter på framför/ under tanken. Är det den som är ECU:n? Vad kan hända om det är kortis och man startar som exempel?

EDIT: Just det. HISS:en ser intakt ut och nyckeln har jag. Men är den inte det lär jag ju fan inte kunna få igång hojen. Vad gör man i ett sånt läge?
 
Last edited:
Tråkigt för din hoj, men tur att du klarade dig, hade du haft en regskylt fram, så kanske det aldrig hade hänt. :rolleyes: :tungan
 
Tänkte mest på att man kan använda den kemiska metallen som en lösning för att snabbt få motorn tät. Kåpan kan ju bytas senare. Angående elektronik som jag är apdålig på så är det så att allt under sadeln har klarat sig. Allt vid instrumenteringen fram är adjöss och goodbye. Vart sitter "hjärnan"?? ECU:n (heter det så?). Misstänker att den behövs för att starta upp hojen :va

Har sett att det sitter en stor platt box med två biffiga kontakter på framför/ under tanken. Är det den som är ECU:n? Vad kan hända om det är kortis och man startar som exempel?

Den platta boxen är ECU:n! Är den ok så är det bra! Om du följer kabeln från instrumenteringen till huvudstammen så borde det finnas en kontakt så att man kan koppla los instrumenteringen och evventuellt lampor o blinkers, altså ta bort hela den skadade kabeln! Kolla att tändlåset och kabeln till den är intakt för att du har startspärren i den (H.I.S.S.) utan denna är det kört, dödarknappen är viktig den med eftersom du sa att reglage är paj, hoppas att den är i någorlunda bra skickså att du vet att den är av. Kolla igenom resterande kablar och se om något är skarvt ellet av, bättre att koppla ur o testa är att kortsluta skiten...

Vill du bara tillfälligt laga kåpan så kör på kemisk metall och häll på oljasen är det klart!!!
 
Tråkigt för din hoj, men tur att du klarade dig, hade du haft en regskylt fram, så kanske det aldrig hade hänt. :rolleyes: :tungan

Förmodligen var det det som var felet! :huvet

Den platta boxen är ECU:n! Är den ok så är det bra! Om du följer kabeln från instrumenteringen till huvudstammen så borde det finnas en kontakt så att man kan koppla los instrumenteringen och evventuellt lampor o blinkers, altså ta bort hela den skadade kabeln! Kolla att tändlåset och kabeln till den är intakt för att du har startspärren i den (H.I.S.S.) utan denna är det kört, dödarknappen är viktig den med eftersom du sa att reglage är paj, hoppas att den är i någorlunda bra skickså att du vet att den är av. Kolla igenom resterande kablar och se om något är skarvt ellet av, bättre att koppla ur o testa är att kortsluta skiten...

Vill du bara tillfälligt laga kåpan så kör på kemisk metall och häll på oljasen är det klart!!!

Ok!
Det lät ju lite uppmuntrande. I grova drag kan man nog säga att allt framför tanken är åt helvete. Förutom tändning/HISS då som sagt och höger handtag med dödarknapp. Sen om grejorna är funkis är en annan femma.. Hänger kablar och skit överallt så man blir alldeles förvirrad. Som sagt, är dålig på el.

Ska försöka knäppa några bilder idag/ikväll och posta här så snart som möjligt så ni får se eländet.

Tack sålänge!
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top