PAIR system Hayabusa?

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
vad gör pair-systemet?
det sitter en liten box med slangar å grejer samt rör upp till toppenlocket på min busa.
jag såg på en amerikansk hemsida att man ibland tar bort detta system och pluggar igen hålen på toppen samt en pip på luftburken, när man monterar ett 4-1 helsystem.

är detta bara att göra, eller måste hojen alltid mappas om?

Eftersom att jag inte får råd med turbo till sommaren så tänkte jag iaf ha ett ballare avgassystem sålänge, så vart börjar jag?
vill gärna ha ett Yoshi tri-oval eller nåt annat med äckligt coolt/högt ljud

mvh ??

h01hmt skrev:
vad gör pair-systemet?
det sitter en liten box med slangar å grejer samt rör upp till toppenlocket på min busa.
jag såg på en amerikansk hemsida att man ibland tar bort detta system och pluggar igen hålen på toppen samt en pip på luftburken, när man monterar ett 4-1 helsystem.

är detta bara att göra, eller måste hojen alltid mappas om?

Eftersom att jag inte får råd med turbo till sommaren så tänkte jag iaf ha ett ballare avgassystem sålänge, så vart börjar jag?
vill gärna ha ett Yoshi tri-oval eller nåt annat med äckligt coolt/högt ljud

mvh ??

Pair systemet är för miljökrav den släpper in luft till avgaskanalerna(späder ut avgaserna)=skit ta bort och plugga.
om du ska mappa hojen lär du ta bort Pair-systemet annars får du fel värden när du använder lamda. :6surkart
om du bara tar bort sytemet behöver du inte mappa om.

Det är inte till för att späda ut avgaserna, det tillsätter luft i avgasröret för att oförbrända avgaser ska kunna förbrännas.

Superbike Roger skrev:
Ett enkelt/billigt sätt är att använda en slang för att plugga PAIR.
öhh vadå? det är ju hål ovanför utblåsen på toppen också.
vad är den där bilden ifrån för hoj? har jag såna där på hayan också?

Den är till en gsxr1000 det är inte samma på den.

h01hmt skrev:

Ventilkåpan på en GSXR1000.
De hålen i avgaskanalerna löper ut till PAIR ventilerna (de jag monterat slang emellan).

En annan mod som kan göras med PAIR är att använda PAIR ventilerna till att evakuera vevhusgaserna igenom.

h01hmt skrev:

Med att plugga PAIR?? Fördelen är att man får rätt lamdavärden när man kör hojen i bromsbänk.

Med att evakuera vevhusgaseran genom PAIR? Sägs att pumpeffekten i motorn minskar därför en marginell effektökning ca 1HP (har själv inte provat att bromsa före och efter denna mod).

Botte skrev:
Någon nackdel med detta??
Eller fördel...... :va

Superbike Roger skrev:
Med att plugga PAIR?? Fördelen är att man får rätt lamdavärden när man kör hojen i bromsbänk.

Med att evakuera vevhusgaseran genom PAIR? Sägs att pumpeffekten i motorn minskar därför en marginell effektökning ca 1HP (har själv inte provat att bromsa före och efter denna mod).
nu har jag hört delade meningar här på sporthoj. är pair till för miljö och utsläpp eller är det för att ta bort avgas-smällar vid motorbroms?

PAIR är endast till för att uppfylla vissa miljökrav, förmodligen de stränga reglerna man har på Amerikanska västkusten. Kopplar du bort PAIR kommer hojen att ge lika mycket effekt som tidigare, varken mer eller mindre, iaf som du kan känna i sadeln. Fördelen med att plocka bort PAIR är mest om du hade tänkt bosätta dig på Dynobänken. Är du miljömedveten låter du PAIR sitta kvar.

Det sägs även att avgassmällarna försvinner om man tar bort PAIR'en.
Jag tog bort min i samband med att jag monterade mitt helsystem.

Mycket riktigt så kommer du inte att märka någon skillnad men teoretiskt sett så är det ingen hit att släppa in en massa kall luft i avgasystemet och därmed sänka tempen på avgaserna vilket förändrar avstämningen av dem.

Sen att där är en pryl mindre som kan strula om man plockar bort PAIR är ju aldrig fel

andersbrink skrev:
PAIR är endast till för att uppfylla vissa miljökrav, förmodligen de stränga reglerna man har på Amerikanska västkusten. Kopplar du bort PAIR kommer hojen att ge lika mycket effekt som tidigare, varken mer eller mindre, iaf som du kan känna i sadeln. Fördelen med att plocka bort PAIR är mest om du hade tänkt bosätta dig på Dynobänken. Är du miljömedveten låter du PAIR sitta kvar.
ok, men om jag nu monterar på ett yoshi 4-1 helsystem, måste hojen mappas för att gå rent å bra? eller måste den bara mappas när jag vill ha fler hästar med systemet?

jag bryr mig inte om hästarna, jag vill få ett rått ljud bara.

vad jag menar är om det bara är att montera å sen tuta å köra med el utan PAIR.?

h01hmt skrev:
ok, men om jag nu monterar på ett yoshi 4-1 helsystem, måste hojen mappas för att gå rent å bra? eller måste den bara mappas när jag vill ha fler hästar med systemet?

jag bryr mig inte om hästarna, jag vill få ett rått ljud bara.

vad jag menar är om det bara är att montera å sen tuta å köra med el utan PAIR.?

Kör du med ett helsystem så är det varmt rekomenderat att mappa för att slippa problem emd att det går snålt vilket i värsta fall kan leda till brända avgasventiler. Vill du ha bättre ljud montera ett slipon/bolton då är mappning inte lika nödvändigt.

Boris JR skrev:
Kör du med ett helsystem så är det varmt rekomenderat att mappa för att slippa problem emd att det går snålt vilket i värsta fall kan leda till brända avgasventiler. Vill du ha bättre ljud montera ett slipon/bolton då är mappning inte lika nödvändigt.
jag bor nära Touringbutiken.
de har ett par snygga ovala, polerade Viper dämpare.

ej godkänd ljudnivå står det i katalogen...duger de tror du?
mvh

Absolut fungerar utmärkt, behåll orginalburkarna om du skulle drabbas av övernitisk besiktningsman....

Jag körde tidigare med bolt-on burkar. Den skillnaden jag upplevde när jag bytte till helsystem är att ljudet blev vassare och lite råare. Det beror troligtvis på att flödet genom rören ökade en hel del pga att det inte sitter någon katalysator ivägen.

Det kan dock låta riktigt trevligt även med bolt-on burkar.

Göran skrev:
Jag körde tidigare med bolt-on burkar. Den skillnaden jag upplevde när jag bytte till helsystem är att ljudet blev vassare och lite råare. Det beror troligtvis på att flödet genom rören ökade en hel del pga att det inte sitter någon katalysator ivägen.

Det kan dock låta riktigt trevligt även med bolt-on burkar.
vad tror ni om att ta farsan till hjälp å såga bort katalysatorerna och svetsa dit nya rörstumpar istället. då blir det flöde...
men då kanske vi är tillbaka på det där med mappning eller?

Det är synd att svetsa i orginalrören vill du ha bort katten så köp ett halv eller helsystem. Kan dock nästan garantera att ljudet från ett bra slipon är fullt tillräckligt..

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra