Packboxars värmetålighet

DanneMannen

Medlem
Gick med
16 Sep 2007
Hoj
Jordfräs
Hej!

Jag ska riva motorn på crossen för att byta ramlager och packboxar. Och funderar då på följande: hur mycket värme klarar packboxarna egentligen av? De måste nämligen monteras före lagret sätts i i denna hoj. Därför jag undrar om de pallar att bli uppvärma i ugn, när blocket ska värmas upp till runt 100 grader, utan att ta skada?

Tack på förhand!

Ja 100C klarar de utan problem, jag brukar värma just tills man ser att lite saliv bubblar på metallgodset, då är det ca 100 C, det klarar de flesta materialen i en motor.

Hilsen
Jörgen

Schysst! Tackar för svaret! :tummenupp Är det att rekommendera att värma med värmepistol eller nåt sånt istället kanske, så man får mer koll?

Det kan man göra, men ställer du in en ugn på 100C så stannar den iofs på 100C. Men din mor eller flickvän blir nog gladare om du tar värmepickadollen ;)

Det kan man göra, men ställer du in en ugn på 100C så stannar den iofs på 100C. Men din mor eller flickvän blir nog gladare om du tar värmepickadollen ;)
Äh, lite får väl sambon ändå tåla. :D Nej då, skämtåsido, men jag ska testa med värmepistol faktiskt. :) Har en annan fråga också när jag ändå håller på: kan man värma blocket för att lättare få ut lagren också?

Äh, lite får väl sambon ändå tåla. :D Nej då, skämtåsido, men jag ska testa med värmepistol faktiskt. :) Har en annan fråga också när jag ändå håller på: kan man värma blocket för att lättare få ut lagren också?

Jo det är så man brukar göra!

Mvh
J

Tack för dina svar, Jörgen! :)

Ett sista tips (som du säkert redan känner till) ang montering av lager och packboxar är att man bara får slå eller pressa på ytterkant av lagren och tätningarna. Annars går de sönder eller skadas.

Det finns speciella verktyg för sånt på tex Biltema, http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=501&iItemId=82406

Men om man har tillgång till en hylsnyckelsats så brukar det funka lika bra genom att trycka dit en hylsa med passande diameter på en förlängare.

Är det därför du är singel Jürgen? För att få lov att smacka in ett helt harleyblock i ugnen?

Själv köpte jag en ugn på blocket för 100kr och placerade i garaget.

Det ultimata är annars att använda en sk. induktionsvärmare som jag råkar ha i garaget. Fungerar alldeles ypperligt bra. Rekommenderas varmt till den som sysslar mycket med dessa saker.

Ett sista tips (som du säkert redan känner till) ang montering av lager och packboxar är att man bara får slå eller pressa på ytterkant av lagren och tätningarna. Annars går de sönder eller skadas.

Man ska väl slå på den ringen av lagret som ska pressas på/i, alltså innerringen vid montering av lager på axel eller ytterringen vid montering i exempelvis en blockhalva. You feelin' me?

Fyndigt av dig att köpa en ugn på blocket för att värma block i. ha.... ha.... ha...... Humor på mycket hög nivå.

När du ändå går loss på köksutrustningen, stoppa in lagren i frysen, så går det ännu lättare att få i dem i blockhalvorna:tummenupp

Man ska väl slå på den ringen av lagret som ska pressas på/i, alltså innerringen vid montering av lager på axel eller ytterringen vid montering i exempelvis en blockhalva. You feelin' me?

Jo självklart om det är lager som ska monteras med presspassning på axlar, men nu var det ju lager och P-boxar i blockhalvor vad jag förstod.

MEn det kan ju vara bra att förtydliga.

Jag brukar värma med värmepicka, kokplatta, gasollåga, eller vad som nu är lämpligt. Det brukar inte vara ngt problem. Om jag vill investera i ngt lagerrelaterat så blir det nog en liten verkstadspress före jag köper en induktionsvärmare. :D

Last edited:
Det ultimata är annars att använda en sk. induktionsvärmare som jag råkar ha i garaget. Fungerar alldeles ypperligt bra. Rekommenderas varmt till den som sysslar mycket med dessa saker.

Kan man värma alublock i induktionsugn? Det måste väl vara magnetiskt!
Ällär...

Mats

Är det därför du är singel Jürgen? För att få lov att smacka in ett helt harleyblock i ugnen?

Ja det borde ju vara en fördel att gilla killar när man eftersträvar sådana frihetsgrader i köket. Men eftersom jag är kille själv så får jag tyvärr hålla tillgodo med bögar, och de gillar för det mesta inte motorblock i ugnen :gnissla

/Evighetssingel

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage