Packbox växelaxeln

Hej! Om jag förstår rätt så menar du den utgående axeln där framdrevet sitter?

Om så, plocka av drevet och rengör runtom så gott du kan. Sedan kan du ta en skruvmejsel och hammare och slå sönder packboxen innåt, så du lättare får av den gamla, se till at inte skada kanten. Rengör lite till där boxen har suttit.

Innanför brukar sitta någon bussning och eventuellt en o-ring och brukar vara rekommenderat att byta dessa i samband med packbox. På KTMs fullstora cyklar säljs kompletta reperationsatser och kanske även finns till din?

När du sätter på den nya packboxen så knacka på plats genom att sätta en hylsa utanpå som är ungefär lika stor som packboxen, detta för att få jämn kraftfördelning och inte skada packboxen. I nödfall kan du även knacka direkt på boxen men gör detta väldigt försiktigt.

Lycka till!

Last edited:
Det är packboxen som sitter runt växelaxeln. Se bild. Hur får jag ut den smidigast?

har du varit medlem på SH sedan 2005 så borde du ju veta den uppenbara lösningen ;)

BORRA! (och sen dra i en träskruv eller haka en krok krok i hålet)

har du varit medlem på SH sedan 2005 så borde du ju veta den uppenbara lösningen ;)

BORRA! (och sen dra i en träskruv eller haka en krok krok i hålet)

Jag hade borrat ett hål på varje sida om axeln o dragit i båda.
Sen gäller det ju att inte knacka in den nya snett eller ännu värre, för långt in.

Jag hade samma dilemma på en Kawasaki KLR600. I brist på andra idéer lossade jag drevet, startade motorn och la i en växel. Då åkte den ut av sig själv:) Sen var det bara att trycka dit en ny. Så lätt skall den inte lossna men det är inte helt mission impossible att dra ur den med träskruv eller böjd skruvmejsel.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back