Packbox i motorn läcker

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Upptäckte att packboxen vid växelaxeln läcker. Hur viktigt är det att åtgärda det och går det att fixa utan att klyva motorn? Hade inte tänkt fixa det nu isf utan när säsongen är slut.

Hojen har gått 1100 mil. Bör jag byta något mer när jag ändå har motorn kluven? Tänkte att det kanske är rätt smart att passa på att byta ramlager också.

Det är kanske värt att säga att det rör sig om en Cagiva mito :tungan
 
Inte livsviktigt sålänge det bara fuktar.. Den går att byta med motorn kvar i ramen

Hur byter man den? (förklara enkelt bara :))

Har den bara rullat 1100 mil så är det ganska troligt att du kör med kedjan för hårt spänd.

Har inte kört så mycket med den ännu eftersom jag inte har kortet. Dock är drivpaketet helt nytt och när jag känner på kedjan så är den lagom spänd. Sen var det inte drevaxeln utan växelaxeln det läckte ur ;)

Kanske läcker ur drevaxeln också men det kan jag inte se för drevet sitter i vägen. Ska man se upp för något när man ska skruva av drevet eller är det bara att lägga den i ettan och lossa? Är den vänstergängad? Är det viktigt att man sedan spänner den med ett visst moment eller är det bara till att spänna som man gör med vilken skruv som helst?

Läcker det så att du kan ana olja utanpå, eller rinner det efter dig när du kör? Det kan ju ha viss betydelse... :rolleyes:

Nu när jag har kåporna av så blir det lite fuktigt på marken under om den får stå ett dygn.
 
Last edited:
Låter ganska otroligt men det är väl värt att testa. Bevisligen fungerar det ju.
 
Förmodligen går det att dra ut tätningen utifrån, finns bra trådar med tipps på hur här på sporthoj som du kan leta efter. Haynes reparationshandbok till just din mc är ett bra hjälpmedel som du borde skaffa.
 
spårmejsel och våld så går det nog att bända ut den, sen e det bara trycka in den nya och se glad ut :D

El Garto brydde sig nog inte om att läsa hela första inlägget utan tror nog det är packboxen vid utgående axel på växellådan som läckte, kedjan har absolut inget med packboxen på axeln till växelspaken att göra
 
spårmejsel och våld så går det nog att bända ut den, sen e det bara trycka in den nya och se glad ut :D

El Garto brydde sig nog inte om att läsa hela första inlägget utan tror nog det är packboxen vid utgående axel på växellådan som läckte, kedjan har absolut inget med packboxen på axeln till växelspaken att göra

Säkert att det går? Man vill ju inte pajja något så att den blir ståendes ett tag. Skulle uppskatta om någon mer kunde dela sina erfarenheter ang packboxbyte utan motorklyvning :)


Jo, vet att han missuppfattade det lite. Dock skulle det ändå vara bra att kolla om den vid drevet också läcker.
 
Rengör motorn helt och kolla varifrån det läcker om det är utg axel eller växelaxeln. Sedan tar du en skruvmejsel och pillar ur pboxen (alt dra i en gipssskruv). Rengör noga och se till att du inte skadar inre tätningsytan. Montera en ny pbox och använd den gamla som dorn när du försiktigt hamrar den på plats....
 
Rengör motorn helt och kolla varifrån det läcker om det är utg axel eller växelaxeln. Sedan tar du en skruvmejsel och pillar ur pboxen (alt dra i en gipssskruv). Rengör noga och se till att du inte skadar inre tätningsytan. Montera en ny pbox och använd den gamla som dorn när du försiktigt hamrar den på plats....

Tack så mkt, ska göra så :)
 
*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top