Packa om framgaffel fzr1000

Braxen75

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2012
Hoj
1990, Yamaha FZR1000. -89 Honda Dominator nx650 (såld)
Hej hopp, idag så var jag äntligen och besiktade hojen, lagom innan snön kommer tillbaka :huvet

Fick en liten fingervisning om att ena gaffeln läcker liiiite.. :(
Hur som, frågan min är då.. Ska man packa om båda samtidigt? Kanske inte nödvändigt men man slipper kanske inom närmaste tiden att packa om den andra? Lite dum fråga men alla svar är välkomna, även dom dumförklanande :3freak

Jag är ingen hejare på att meka heller, men kan följa instruktioner såå är det värt pengarna att lämna in den? Det är ju en -90 hoj och jag fick med gaffelolja och 2 packringar när jag köpte hojen.
Någon kanske som kan ge mej en fingervisning om vad det skull gå på att lämni in hojen för detta?

Det är ju inte ljuddämparn du ger dig på,

Jag skulle rekommendera att du demonterar gaffelbenen och lämnar bort till någon som kan. Kostnad ca 1K + material.

Det som behöver göras är att byta radialtätningar,dammskydd och så i med ny olja. För detta projekt behövs vissa ändansmålriktiga verktyg.

Tjena Braxen

Läckande packboxar på FZR:en är en av akilleshälarna på denna modellen, dessutom såklart mycket farligt då läckande gaffelolja kan leta sig ner på bromsklossarna om man har otur och då är det slänga dessa bromsklossar som gäller, en gång gaffelolja på dem så är de förbrukade. En mycket otrevlig egenskap OM man försöker fixa till dem (tvätta dem, slipa bort etc) är att man kan tro sig ha helt perfekta bromsar en tid för att helt plötsligt PANG inte ta alls (exempelvis vid upprepade inbromsningar då de fått upp temperaturen en aning) så fuska aldrig med detta

Nu till ämnet - Byta packningar är ganska enkelt, jag får säkert göra detta var 4:e-5:e år, nu senast i vintras när jag ändå hade skiten nerplockad.

OBS - Nedanstående instruktion följer du på egen risk, jag kan ha missat något då jag bara skriver direkt ur minnet - läs hela texten först också innan du börjar, jag kan ha kastat om något moment eventuellt - ta ett gaffelben i taget så du inte skruvar bort dig

Se till att märka upp hur långt upp gaffelbenen sitter i styrkronan innan du börjar

Hissa upp hojen med spännband i gaffelkronan fram ( jag brukar ha hela hojen hängandes i luften för arbetsställningens skull, men fram räcker i detta fallet)

Först plockar du ner det självklara, däcket, bromsoken (låt de hänga i bromsslangen) kåpan till däcken osv så att gafflarna är frigjorda.

Lossa på gaffelbenens gängor i styrkronan - dessa är väldigt fingängade, vilket du kommer upptäcka då du ska pressa dit dem efter att jobbet är utfört. (självklart har du lossat klämbussningens insex först)

Nu lossar du som sagt gaffelbenens gängor och håller spärrdraget med ett fast grepp samtidigt som du skruvar ur. När gängorna släpper kommer fjädern "farande" nämligen och det händer plötsligt. Brickan under förspänningen kommer att tryckas ut då den sitter mellan fjäder och får inte slarvas bort (denna bricka fjongar till när gängorna släpper och det kan vara lätt hänt att den kommer på villovägar i och med att fjäder trycks ut)

Plocka ut innanmätet, fjäder (invändigt gaffelrör - om du kommer åt det)

Nu plockar du ner gaffeln - Släpper på bultarna i infästningen (svartfärgade) och drar hela alltet neråt, ta ett gaffelben i taget så du inte skruvar bort dig

Plocka ut del för del, häll ut gaffeloljan och håll järnkoll på hur allt sitter. Sprängskissen över delarna hämtar du i handboken (ladda ner den här nedan)

Nu är det "bara" att plocka ner packningen och byta ut den (självklart rengör du alla delar) - I skrivande stund har jag glömt om man måste ha något specialverktyg, men jag har inte för mig det. Normala "vanliga" verktyg räcker tror jag.

Montera tillbaks benet. Fäst gaffelbenet Häll i korrekt mängd gaffelolja i varje ben (se verkstadsmanualen) och in med innerrör fjäder och brickan som sitter mellan förspänningen (glöm inte den)

Nu börjar det som brukar ta längst tid - Att se till att man inte får gängknas pga att man sätter dit gaffelbensgängorna snett då man får använda sig av våld för att trycka ner fjäder och bricka och de fina gängorna gör att det är lätt hänt att man får det snett. Med ett fast handtag i spärrhandtaget och kraft bakom och lite känsla så går det, men kanske inte på första försöket. Jag brukar ha förspänningen fullt utskruvad för att på så sätt slippa använda mer tryck än nödvändigt ( det är ju lätt att skruva in efter att det är monterat)

När bägge benen är noga rengjorda och är monterade där de ska, skruvar är rätt åtdragna, nya packningar, gaffeloljan är påfyllt enligt spec - så är det bara att tjonga dit bromsok och däck och ut å köra.

PS - Jag har läst igenom min egen text, men kan ju som sagt ha missat något.

Lycka till.

Du behöver inte byta båda packboxarna om bara ett ben läcker. Det andra kan hålla hur länge som helst med lite tur. Däremot är det vettigt att byta olja i båda samtidigt så det blir samma hårdhet och mängd i benen. Men har du ett par packboxar så kan det vara lika bra.

Tjena grabbar, ja det lät ju inte som hjärnkirurgi.. :tummenupp

Det största problemet är nu då... Jag har inget garage, utan en carport (hyresrätt)... Undrar hur dom ställer sig till att jag spänner upp hojen i taket där :va

Ska bara leta upp nån som har tid nu och är lite mekvillig som hjälp..

Tackar som tusan.

Du behöver inte lyssna på någon annan än Sandfållan. Han är den enda som svarat som också har en motorcykel av sportig modell tillverkad efter 1940 och som dessutom har framgaffel. De andra verkar prata om motorcyklar med förhistoriska tätningskonstruktioner, alternativt motorcyklar med stor låda bak på sadeln.

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup