Packa ljuddämpare med gullfiber...

Fille Radfyra

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
Yamaha XJ 550 -83, Honda CRF 450 2010
Tjena!

Crossen har brölat som ett odjur senaste tiden och jag tänkte jag skulle packa om dämparen... Drog isär burken och hittar en svart smet bestående av olja och gullfiber.

Funkar det lika bra att packa en dämpare med gullfiber som förra ägaren uppenbarligen gjort eller ska man hålla sig till ljuddämparull?

- Felix

Ljudämparullen håller många ggr längre. Gullfibern bryts ned småbitar och far ut genom avgasröret fortare. Man kan tom se det som glitter i luften om det är motljus.

Så det beror på hur man värderar arbetstid kontra pengar. :D

/Eder tillgivne garagegranne

Last edited:
Kostnaden är 79-99:- så använd långfibrig ljuddämparull. Är min favorit iaf. Förstår inte varför folk ska hålla med gullfiber, finns ju andra sätt att spara pengar på tycker jag? =)

Finns kortfibrig också men den brukar man kunna se flygandes i luften på 4-t cyklarna precis som Jörgen beskriver.

Gullfiber fungerar utmärkt. Det håller inte lika bra som långtrådig glasfiber men i gengäld är det gratis och att ha en nystoppad dämpare är det viktigaste.

Kostnaden är 79-99:- så använd långfibrig ljuddämparull. Är min favorit iaf. Förstår inte varför folk ska hålla med gullfiber, finns ju andra sätt att spara pengar på tycker jag? =)

Finns kortfibrig också men den brukar man kunna se flygandes i luften på 4-t cyklarna precis som Jörgen beskriver.

Var får du tag på det så billigt?

Last edited:
Har redan sålt min ena njure för att ha råd att mätta hojens ständiga behov av nya delar så lite ljuddämparull köper jag i så fall av bara farten.

Som Boris redan frågat: Var köper du ullen micke?

Skit i gullfiber, använd stenull i stället. Köpes på lokala bygghandlen. Den brinner inte lika lätt. Roxull brandmatta är det du ska leta efter.

brukar de inte va ljuddämparmatta på crossar? iaf så hade jag en liten ljuddämpare som jag satte på dr,n där jag satte matta istället.. vart förvånansvärt dovt o lågt ljud mot för vissa andra dämpare
jag byggt/packat om :)

Bästa stoppningen förutom dom svindyra förpackningar på minst 70kr som bara räcker till 4 dämpare:rolleyes: . Så ska man leta efter ett gammalt hyreshus från 50-70 talet...Där uppe på vinden kan det mycket väl finnas riktig långfibrig glasull! Jag tog med mig en halv vind av detta för 15 år sedan men nu tog det slut. Det ser exakt ut som det man köper noch håller lika bra.

Fan nu kom jag ju på en bra affär he,he jag vet ju vart det huset bor fortfarande:tummenupp 40kr för en lagomt stoppad matkasse:D

Bästa stoppningen förutom dom svindyra förpackningar på minst 70kr som bara räcker till 4 dämpare:rolleyes: . Så ska man leta efter ett gammalt hyreshus från 50-70 talet...Där uppe på vinden kan det mycket väl finnas riktig långfibrig glasull! Jag tog med mig en halv vind av detta för 15 år sedan men nu tog det slut. Det ser exakt ut som det man köper noch håller lika bra.

Fan nu kom jag ju på en bra affär he,he jag vet ju vart det huset bor fortfarande:tummenupp 40kr för en lagomt stoppad matkasse:D

Om livslängden var så bra, hur kunde du förbruka "en halv vind" på bara 15 år? :D

Sluta röka din produkt!

Hade en kompis i början på 70-talet i Malmö som packade in Svinto i ljuddämpare på sin Silverpil. Fungerade skitbra men luktade bara tvål när han kom körande. Har för mej att han fick ett nytt smeknamn :D

Gjorde likadant på min trimmade 80cc moppe. Dem hade bara svinto som löddrade på ica så det fick det bli. Luktade tvål i flera månader och första regnet kom det lite lödder ut. Funkade dock kanonbra och höll i alla fall de 2 åren jag hade farkosten.

Hade en kompis i början på 70-talet i Malmö som packade in Svinto i ljuddämpare på sin Silverpil. Fungerade skitbra men luktade bara tvål när han kom körande. Har för mej att han fick ett nytt smeknamn :D

Jag vet vart ditt hus bor.

Vafan sluta röka ullen va?

Fan nu kom jag ju på en bra affär he,he jag vet ju ***vart det huset bor fortfarande*** :tummenupp 40kr för en lagomt stoppad matkasse:D

Last edited:

HAHA looooooool, Vad gör man inte för att slippa köpa packning för 80kr :confused:

Svinto/stålull har jag provat när jag åkte kawa trepip, det brann upp.
Mvh
J

Var hittar ni packning som kostar 80kr?

Billigaste jag hittar är typ 100kr för 400g och det är bara lösull. Vävd matta vilket är att föredra kostar vanligtvis bortåt 300kr vilket är rätt mycket om man sedan behöver 2st per byte och byter några per säsong för att klara bullerkraven.

Ring Rays. Köpte stålulls lindade baffelrör samt dämpplattor där.

(De tillverkar Simons system)

Gullfiber fungerar utmärkt. Det håller inte lika bra som långtrådig glasfiber men i gengäld är det gratis och att ha en nystoppad dämpare är det viktigaste.

Var får du tag på det så billigt?

CC Products har en stor stor påse för under hundringen.

För något år sen innehöll påsarna jag vet inte hur mycket, men dom halverade innehållet för samma pris nu senast såg jag.

Åk till valfri crossbutik och köp lösull så har dom.

Men ni gör som vi vill, jag använder då inte hus isolering i mina hojar iaf. :tungan

Tjackade långfibrig ljuddämparull på Forsells idag. Blev kanon! Btw, måste säga att Forsells är den bästa butiken i stockholmsområdet som jag besökt. Alltid kanonservice oavsett vad som ska handlas...

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back