Påställningsbevis - få fram

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Ställde på hojen from i morn (besiktning) och skulle skriva ut påställningsbeviset. Men fick aldrig upp det. Kan man få fram det på annat sätt? Har tid kl 8.30 i morn och VV har telefontid från kl 8.00. Och jag måste åka innan. Nu är väl chansen inte grymt stor att man blir stoppad, men vad är straffet för att åka utan påställningsbevis men annars allt annat ok?

Ring vv och hör om dom inte kan maila/faxa eller alternativt skicka det snabbare.

Om du förklarar situationen för snuten om du mot förmodan skulle bli stannad så tror jag dom har lite förståelse sålänge du har ditt körkort med dig iaf. Dom kan alltid kolla upp att hojen är påställd genom att kolla i sitt register.

EDIT!

Jag har blivit stoppad bra många gånger med både hojen och bil för t ex utandningsprov och dyl men aldrig någonsin har jag behövt visa upp något registreringspapper eller liknande, dom brukar nöja sig med körkortet då dom ser att bilen/hojen är i trafik när dom söker på regnummret.

Det ska komma fram en förfrågan om påställningsbevis i samband med påställning på internet eller fax om du ringt in.

Om du går in i natt efter tolvslaget på uppgifter om ditt fordon på vägverkets hemsida kommer att stå att den är påställd och vilket datum. I annat fall får du gå upp lite tidigare och göra det på morgonen. Det bör ha registrerats då där.

Själv har jag aldrig brytt mig om att ta med mig något påställnigsbevis. Förlitar mig på att förklara för polisen hur det ligger till om de skulle stoppa mig. En gång frågade de varför jag inte hade ett skattekvitto och då sa jag att jag ställde på och av ett par gånger per säsong och att skattekvittona aldrig hinner komma fram innan det är dags att ställa av igen. Han köpte förklaringen.

Är osäker på om polisen har tillgång till en påställning om det gjorts samma dag. I ditt fall är det gjort i förväg varför jag tror att det kommer upp i deras datorsystem om de skulle kontrollera. Skulle inte oroa mig allt för mycket för det. Viktigast är att du faktiskt ställt på motorcykeln och sett bekräftelse på att det verkställts så att du vet att försäkringen går över från en garageförsäkring till hel/halvförsäkring.

Är du medveten om att du kan köra till och från besiktningen avställt helt lagligt kortast möjliga väg?

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage