Påminnelse: Skär inte i kurvor

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Var ute och körde med Oljekyld och Lunkan igår. Vi körde bl.a. Bogesund, där jag mötte tre killar som körde i mitt körfält i en kurva. Det var inga problem egentligen, för jag är så jävla långsam så det var bara att tvinga ut hojen lite till, men kom ihåg: om du måste skära över i ett annat körfält så kör du för fort för landsväg alternativt har för dålig koll. 7 motorcyklister har omkommit hitills i år, och jag vill inte läsa om fler - framförallt inte pga en olycka som är så lätt att undvika.

(och ja, jag gör det också ibland, men försöker bättra mig)

/Freppa

Freppa skrev:
Var ute och körde med Oljekyld och Lunkan igår. Vi körde bl.a. Bogesund, där jag mötte tre killar som körde i mitt körfält i en kurva. Det var inga problem egentligen, för jag är så jävla långsam så det var bara att tvinga ut hojen lite till, men kom ihåg: om du måste skära över i ett annat körfält så kör du för fort för landsväg alternativt har för dålig koll. 7 motorcyklister har omkommit hitills i år, och jag vill inte läsa om fler - framförallt inte pga en olycka som är så lätt att undvika.

/Freppa

Håller fullständigt med, skär kurvor där det finns sikt och avsaknad av mötande trafikanter.

//Tobbe

Själv blev jag skitsur på en som genade extremt mycket i (från tungelsta sett) "första" kurvan på tungelstavägen... kanske killen är här och känner igen sig (jag gav han ett tummen ner)
Hade jag kört så fort jag tänkt så hade det inte slutat väl...

Givetvis ska man aldrig skära i kurvo där man saknar sikt... det säger ju sig själv :)
Men där sikten finns, då bär det av ;)

jag skär nästan aldrig kurvor för det är väl kurvor som dom flesta tycker är det roligaste när man kör hoj? ju mer man skär desto mindre svänger det ju.

Det är en heders kod att åka på sin egen körbana oavsett! Vem är det som genar i grusfållan det är samma sak fast mindre farligt. Om man genar då åker man för fort eller så kan man inte åka över huvudtaget! Jag har sett när man har genat och det inte gick så bra...

//ducc

Man skall icke heller åka på bakhjulet för nöjes skull. :näsblod

Har man fri sikt och då menar jag fri sikt så är det helt ok att använda hela vägbanan. Det lär man sig tillockmed på trafikskolan.

:fakta

//jaG

ducc skrev:
Det är en heders kod att åka på sin egen körbana oavsett! Vem är det som genar i grusfållan det är samma sak fast mindre farligt. Om man genar då åker man för fort eller så kan man inte åka över huvudtaget! Jag har sett när man har genat och det inte gick så bra...

//ducc

Sen finns det ju alltid arslen som inte kan köra hoj och kan bedömma trafiksituationen. :fatta! :arsele

Jag blev också lärd av min körskolelärare att man ska gena i kurvor då man har fri sikt!

Zeb_Macahan skrev:
Har man fri sikt och då menar jag fri sikt så är det helt ok att använda hela vägbanan. Det lär man sig tillockmed på trafikskolan.

:fakta

//jaG

Jag fattar vad du menar men om man har det som heders kod att åka på sin sida då hamnar man inte på "fel" sida över huvidtaget...
Jag kan lova att det går att åka tillräckligt fort om man åker på sin "egen" sida! Om man utnytjar hela sin körbana på rätt sätt, kanske det är det som man ska lära sig först. Den andra sidan finns inte!

PS. Ställer på Honda CBR 1000RR om två veckor då ska det åkas på min sida av vägen... :tummenupp

//ducc

HanneZ skrev:
Jag blev också lärd av min körskolelärare att man ska gena i kurvor då man har fri sikt!
gäller endast under förutsättning att det inte finns någon mittlinje målad...

Som sagt, det finns inget fel (berätta vilket det skulle vara) att åka på hela vägen när man har fri sikt (exempelvis vid ett fält).

Under körutbildningen lär man sig att göra det och det finns ju inga som helst risker med det om man har fri sikt.

//jaG

ducc skrev:
Jag fattar vad du menar men om man har det som heders kod att åka på sin sida då hamnar man inte på "fel" sida över huvidtaget...
Jag kan lova att det går att åka tillräckligt fort om man åker på sin "egen" sida! Om man utnytjar hela sin körbana på rätt sätt, kanske det är det som man ska lära sig först. Den andra sidan finns inte!

PS. Ställer på Honda CBR 1000RR om två veckor då ska det åkas på min sida av vägen... :tummenupp

//ducc

Både min trafiklärare bil i kungsbacka och min trafiklärare MC jkpg lärde mig att om det är fri sikt så är det absolut inget fel att skära kurvor. Dom vägarna vi åkte på var mittmålade.

//jaG

lee skrev:
gäller endast under förutsättning att det inte finns någon mittlinje målad...

Jag har åkt sport hoj i 22 år! Jag fattar nog vad dig, era trafik lärare är ute efter!
Men vad jag är ute efter fattar nog inte du! När du var ute och övningskörde åkte ni i 50, 70, 90 och någon gång i 110. Efter man har fått kortet och man börjar lära sig konsten att behärska MC'n i lite olagliga farter då blir marginalerna i regel mycket mindre då börjar den ovane att använda sig av den förbjudna vägbanan, om man nu har detta som en heders kod att bara hålla sig på sin egen sida då lär man sig den enda rätta vägen att detta är min väg bana och den andra är den mötandes!

//ducc

Freppa skrev:

/Freppa

Håller med till fullo, jag har själv råkat ut för ett par tillfällen då jag har fått tokbromsa i en kurva för att inte få en hoj eller bil i fronten på hojen då mötande har kommit för fort.

Visst skär jag kurvor själv, men då är det bara ifall jag kan se igenom kurvan + vägen på andra sidan så att jag kan försökra mej om att ingen kommer.

Var rädda om varandra :)

Zeb_Macahan skrev:
Både min trafiklärare bil i kungsbacka och min trafiklärare MC jkpg lärde mig att om det är fri sikt så är det absolut inget fel att skära kurvor. Dom vägarna vi åkte på var mittmålade.

//jaG

Läs teoriboken då, så står det nog något annat. Min körlärare lärde inte ut som din...

men har man då den kapaciteten att läsa trafik, kurvor och situtation så innebär att skära en öppen kurva med fri sikt ingen risk.

skära en kurva utan 100% sikt är ju inte bara dumdristigt, det är att tigga om en kista!

Vi accepterar väl att vi tycker olika helt enkelt. Over and out.

//jaG

ducc skrev:
Jag har åkt sport hoj i 22 år! Jag fattar nog vad dig, era trafik lärare är ute efter!
Men vad jag är ute efter fattar nog inte du! När du var ute och övningskörde åkte ni i 50, 70, 90 och någon gång i 110. Efter man har fått kortet och man börjar lära sig konsten att behärska MC'n i lite olagliga farter då blir marginalerna i regel mycket mindre då börjar den ovane att använda sig av den förbjudna vägbanan, om man nu har detta som en heders kod att bara hålla sig på sin egen sida då lär man sig den enda rätta vägen att detta är min väg bana och den andra är den mötandes!

//ducc

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...