Påkörd av gamling

Jag har svårt att tro att du får någon skuld i det, men jag har ingen större erfarenhet av den sortens tvister. Om gubben såg att du inte hade lyset på så borde han ju ha sett dig...eller? :va

eroshusse skrev:
Tisdagen den 12 april. Ca kl 12 på förmiddagen, dagsljus!
Kom körandes i ca 80 på en 70 väg. När jag var nästan i höjd med en korsning, där anslutande väg har väjningsplikt mot den väg jag körde på, åkte det ut ett gammalt par (minst 80 år) i en golf bara några meter framför mig. Jag tvärnitade men hann inte stanna o körde rakt in i gubbens bil. Jag träffade bilens bakre passagerardörr och studsade ner i ett djupt dike som var full med stenar. Hojen voltade o jag rullade ner bland stenarna. Min otroligt snälla änglavakt såg till att inga ben bröts. Fick åka ambulans till Sjukan och blev liggande över natten. Gubben påstod att jag inte hade lyset på, att han inte hade sett mig. Så vitt jag vet funkade lysena och var påslagna. Nu, när hojen är helt fördärvad fungerar de dock inte.
Nu till min fråga: kan jag anses som vållande (s.k. delat vållande) om gubbens försäkringsbolag köper gubbens utsaga? Alltså att jag inte hade lyset på.
Jaime

Hade han väjningsplikt så är det väl han som anses vållande? Hoppas han åker dit REJÄLT och får körkortet återkallat. Han kan åka taxi istället, det är bättre för alla.

PacMan skrev:
Jag har svårt att tro att du får någon skuld i det, men jag har ingen större erfarenhet av den sortens tvister. Om gubben såg att du inte hade lyset på så borde han ju ha sett dig...eller? :va

Klockren :tummenupp

eroshusse skrev:
Tisdagen den 12 april. Ca kl 12 på förmiddagen, dagsljus!
Kom körandes i ca 80 på en 70 väg. När jag var nästan i höjd med en korsning, där anslutande väg har väjningsplikt mot den väg jag körde på, åkte det ut ett gammalt par (minst 80 år) i en golf bara några meter framför mig. Jag tvärnitade men hann inte stanna o körde rakt in i gubbens bil. Jag träffade bilens bakre passagerardörr och studsade ner i ett djupt dike som var full med stenar. Hojen voltade o jag rullade ner bland stenarna. Min otroligt snälla änglavakt såg till att inga ben bröts. Fick åka ambulans till Sjukan och blev liggande över natten. Gubben påstod att jag inte hade lyset på, att han inte hade sett mig. Så vitt jag vet funkade lysena och var påslagna. Nu, när hojen är helt fördärvad fungerar de dock inte.
Nu till min fråga: kan jag anses som vållande (s.k. delat vållande) om gubbens försäkringsbolag köper gubbens utsaga? Alltså att jag inte hade lyset på.
Jaime
Hur kan gubben veta att ditt lyse var trasigt om han inte såg dig?? :arsele

Du körde på huvudled, han hade väjningsplikt...inga problem du har fallet på din sida :tummenupp

Han kan ju skylla på ditt lyse när det i i hans skalle det är nattsvart :tungan

//TwinSucker

jag håller med föregående talare. skummt om han såg det men inte dej.
samt jag tror han skulle få det riktigt svårt att få dej "till den skyldige" med en sådan "ursäkt" :rolleyes:
som sagt vet inget men detta är vad jag tror.

ger den jäveln sej inte så ska inte du heller göra det. försök då ta det till rättegång, då får ju dom avgöra. vet inte om det funkar så heller men det måste ju gå. :gnissla

var glad att du klarade dej så lindrigt. :)

En försäkringsutredare och polisens tekniker kan avgöra om lampan var tänd eller släckt vid olyckstillfället - om halvljuslampan gick sönder då du krockade.

Tycker nog att det är ditt fel, den äldre föraren har säkert mer trafikvana än dig, eftersom han har säkerligen haft körkort i drygt 60 år, och de ÄLDRE skall man absolut inte racka ner på - för det kan kränka deras integritet som trafikanter :rolleyes: :rolleyes:

Nä, sådana här olyckor händer och kommer att hända igen och igen, tyvärr!! Obligatoriska syntester och läkarundersökningar MÅSTE införas, (för de finns väl inte än) Finns så många äldre i trafiken som absolut inte har på en trafikerad väg att göra, men likväl så finns de där :mad: Kroppen säger ifrån när man blir riktigt gammal, men inte alla som inser det utan hävdar att de minsann kan köra bil eftersom jag kör ju sååååå försiktigt, ligger i 65 km/h bara på 90-väg :3freak

Har erfarenhet av rätt så många sådana exempel, så mitt inlägg är absolut inte till för att trycka ner de äldre eller så! Men ska vägverket lyckas att få ner olyckorna på vägarna så måste man även våga stöta sig med de som är seniorer i trafiken.

Kan inte se annat utfall än att den gamle får ta på sig olyckan, ser man inte en hoj som är såpass nära som du var, så får han allt hitta på en bättre ursäkt! ( hade du kommit farande i 350km/h på turbohoj så kunde jag förstå att han inte såg dig i tid)

andersbrink skrev:
En försäkringsutredare och polisens tekniker kan avgöra om lampan var tänd eller släckt vid olyckstillfället - om halvljuslampan gick sönder då du krockade.

Precis..
Har du dessutom det kopplat så att man inte kan stänga av ljuset och "lampan" är hel så blir det svårt att påstå att den va släckt...

Men finns där inte någon annan som kan ha sett dig under dagen och vittna om att det funka då?

Jag tror dock inte du kommer åka på de..

Rubriken är väl lite missvisande. "Påkörning av gamling" borde vara en mer korrekt beskrivning ;)

PacMan skrev:

Precis så! Fattar inte hur en gammal man kan vara så enveten bara för att han vill fortsätta köra bil att han är beredd att offra andras liv :mad:

Nej, obligatorisk syn undersökning och någon typ utav förarprov för att kolla reaktionerna skulle införas :fakta

Ta det nu försiktigt ute i trafiken, det finns fler som inte borde köra bil!!!

Det är lungt hände samma sak för mig fasst jag i lite högre hastighet och jag han iofs slänga ner hojen i diket istället för att sitta som en blöt fläck i bilens bakruta...jaja skit samma, du kommer klara dig...han som ja krockade med sa också att jag inte kan ha haft lyset på men de hade jag...

Gixxer 1 skrev:
Tycker nog att det är ditt fel, den äldre föraren har säkert mer trafikvana än dig, eftersom han har säkerligen haft körkort i drygt 60 år, och de ÄLDRE skall man absolut inte racka ner på - för det kan kränka deras integritet som trafikanter :rolleyes: :rolleyes:

Nä, sådana här olyckor händer och kommer att hända igen och igen, tyvärr!! Obligatoriska syntester och läkarundersökningar MÅSTE införas, Kroppen säger ifrån när man blir riktigt gammal, men inte alla som inser det utan hävdar att de minsann kan köra bil eftersom jag kör ju sååååå försiktigt, ligger i 65 km/h bara på 90-väg :3freak
Har erfarenhet av rätt så många sådana exempel, så mitt inlägg är absolut inte till för att trycka ner de äldre eller så! Men ska vägverket lyckas att få ner olyckorna på vägarna så måste man även våga stöta sig med de som är seniorer i trafiken.QUOTE]

Detta är tyvärr ett problem som är mycket knepigt. Det sker varje år, oftast sommartid ett antal olycker precis som din. En (ofta 80+) som kör ut mitt framför någon på en större väg. PANG !!!
Så här har jag fått det förklarat för mig:
Man kommer till korsningen, tittar vänster ser en bil/mc, ser till höger - där kommer ingen, varpå man kör ut!. Vad hände? Jo, ett svikande närminne gör att föraren helt enkelt GLÖMT att det kom ngn från vänster! Närminnet börjar ibland krångla tidigt, i 30-35-årsåldern och på detta görs det inga som helst kontroller.. man kanske inte ens märker det själv..Rutinen gör att man klarar sig länge på enbart rutin men så småningom...
Synprov gärna, och varför inte ett förarprov var 10år..
Den politiker som skulle motionera om det vore tyvärr politiskt död på 10us...
Enligt undersökningar anser sig nämligen en majoritet köra bättre än andra!

Btw, 65 på motorväg är lika oväntat som 250km...Åldringar kör långsamt pga att dom ofta är medvetna om sina brister, 250 kör man av omvänd orsak..

Last edited:
Min morfar körde bil tills han var nästan 78 år. då svängde han ut framför jättelastbilen-Arnold men kom undan med blotta förskäckelsen. efter det och några mindre förseelser plockade mormor och jag av honom körkortet och sålde bilen. han sa då att han insett sina begränsningar men att man är så van att köra själv när man ska någon stans. och jag förstår honom det måste vara svårt att sluta köra efter 50 års körning, och att man då förnekar fakta. men jag håller med om det som någon sa. obligatoriska lämplighetskontroller vart annant år tex. efter 60 år.

Det är gubbens fel.

Du har företräde.

Har han väjningsplikt och kör ut så att ha blir träffad på sin vänstra sida så är han vållande.

Han ska ta hänsyn till hur långt bort du är och hur fort du kommer så att han kan bestämma sig om han hinner att köra ut eller ska vänta tills du passerat.

Precis som i detta fall att han kör ut framför dig o får skador på vänstra sidan så är det till 99% bilförarens fel.

Om du inte har prata med polisen så gör det så ska du se att du har rätt.

PGA av gubbens ålder så är det risk för att han förlorar sitt körkort också dvs han kan ej klara dom krav som ställs längre.

Egen erfarenhet..

// J

Om man inte kommer ihåg helt fel så står det väl "väjningsplikt mot ALL trafik". Hoppas dom tar hans körkort, bara det att då blir det väl hans kärrings som får slira sönder kopplingen på deras bli o ligga i 35km/h på 110 väg. Nä fan ge alla gammal färdtjänst istället så vi slipper dom på vägarna.

Gratis Lokaltrafik åt Pensionärer

crashtestdummy skrev:
----- men jag håller med om det som någon sa. obligatoriska lämplighetskontroller vart annant år tex. efter 60 år.
Inte börja vid 60år.. Vid 30!
Skulle spara många liv...

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!