Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
eroshusse skrev:Tisdagen den 12 april. Ca kl 12 på förmiddagen, dagsljus!
Kom körandes i ca 80 på en 70 väg. När jag var nästan i höjd med en korsning, där anslutande väg har väjningsplikt mot den väg jag körde på, åkte det ut ett gammalt par (minst 80 år) i en golf bara några meter framför mig. Jag tvärnitade men hann inte stanna o körde rakt in i gubbens bil. Jag träffade bilens bakre passagerardörr och studsade ner i ett djupt dike som var full med stenar. Hojen voltade o jag rullade ner bland stenarna. Min otroligt snälla änglavakt såg till att inga ben bröts. Fick åka ambulans till Sjukan och blev liggande över natten. Gubben påstod att jag inte hade lyset på, att han inte hade sett mig. Så vitt jag vet funkade lysena och var påslagna. Nu, när hojen är helt fördärvad fungerar de dock inte.
Nu till min fråga: kan jag anses som vållande (s.k. delat vållande) om gubbens försäkringsbolag köper gubbens utsaga? Alltså att jag inte hade lyset på.
Jaime
PacMan skrev:Jag har svårt att tro att du får någon skuld i det, men jag har ingen större erfarenhet av den sortens tvister. Om gubben såg att du inte hade lyset på så borde han ju ha sett dig...eller?![]()
Hur kan gubben veta att ditt lyse var trasigt om han inte såg dig??eroshusse skrev:Tisdagen den 12 april. Ca kl 12 på förmiddagen, dagsljus!
Kom körandes i ca 80 på en 70 väg. När jag var nästan i höjd med en korsning, där anslutande väg har väjningsplikt mot den väg jag körde på, åkte det ut ett gammalt par (minst 80 år) i en golf bara några meter framför mig. Jag tvärnitade men hann inte stanna o körde rakt in i gubbens bil. Jag träffade bilens bakre passagerardörr och studsade ner i ett djupt dike som var full med stenar. Hojen voltade o jag rullade ner bland stenarna. Min otroligt snälla änglavakt såg till att inga ben bröts. Fick åka ambulans till Sjukan och blev liggande över natten. Gubben påstod att jag inte hade lyset på, att han inte hade sett mig. Så vitt jag vet funkade lysena och var påslagna. Nu, när hojen är helt fördärvad fungerar de dock inte.
Nu till min fråga: kan jag anses som vållande (s.k. delat vållande) om gubbens försäkringsbolag köper gubbens utsaga? Alltså att jag inte hade lyset på.
Jaime
andersbrink skrev:En försäkringsutredare och polisens tekniker kan avgöra om lampan var tänd eller släckt vid olyckstillfället - om halvljuslampan gick sönder då du krockade.
PacMan skrev:Jag har svårt att tro att du får någon skuld i det, men jag har ingen större erfarenhet av den sortens tvister. Om gubben såg att du inte hade lyset på så borde han ju ha sett dig...eller?![]()
Gixxer 1 skrev:Tycker nog att det är ditt fel, den äldre föraren har säkert mer trafikvana än dig, eftersom han har säkerligen haft körkort i drygt 60 år, och de ÄLDRE skall man absolut inte racka ner på - för det kan kränka deras integritet som trafikanter![]()
![]()
Nä, sådana här olyckor händer och kommer att hända igen och igen, tyvärr!! Obligatoriska syntester och läkarundersökningar MÅSTE införas, Kroppen säger ifrån när man blir riktigt gammal, men inte alla som inser det utan hävdar att de minsann kan köra bil eftersom jag kör ju sååååå försiktigt, ligger i 65 km/h bara på 90-väg![]()
Har erfarenhet av rätt så många sådana exempel, så mitt inlägg är absolut inte till för att trycka ner de äldre eller så! Men ska vägverket lyckas att få ner olyckorna på vägarna så måste man även våga stöta sig med de som är seniorer i trafiken.QUOTE]
Detta är tyvärr ett problem som är mycket knepigt. Det sker varje år, oftast sommartid ett antal olycker precis som din. En (ofta 80+) som kör ut mitt framför någon på en större väg. PANG !!!
Så här har jag fått det förklarat för mig:
Man kommer till korsningen, tittar vänster ser en bil/mc, ser till höger - där kommer ingen, varpå man kör ut!. Vad hände? Jo, ett svikande närminne gör att föraren helt enkelt GLÖMT att det kom ngn från vänster! Närminnet börjar ibland krångla tidigt, i 30-35-årsåldern och på detta görs det inga som helst kontroller.. man kanske inte ens märker det själv..Rutinen gör att man klarar sig länge på enbart rutin men så småningom...
Synprov gärna, och varför inte ett förarprov var 10år..
Den politiker som skulle motionera om det vore tyvärr politiskt död på 10us...
Enligt undersökningar anser sig nämligen en majoritet köra bättre än andra!
Btw, 65 på motorväg är lika oväntat som 250km...Åldringar kör långsamt pga att dom ofta är medvetna om sina brister, 250 kör man av omvänd orsak..
Inte börja vid 60år.. Vid 30!crashtestdummy skrev:----- men jag håller med om det som någon sa. obligatoriska lämplighetskontroller vart annant år tex. efter 60 år.
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
![]() |
TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025
Nu är det klart att världen... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025
Honda var tillbaka i Biarri... |
|
![]() |
En hyllning till mästaren!
Pressrelease från MV Agusta... |
![]() |
Vinnarhoj från Custom Bike Show
I nästa nummer av Allt om M... |
![]() |
Testhoj hämtas från Sulas MC
Vi åkte till Strängnäs för ... |
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon
Foto: Andreas Johansson ... |
|
![]() |
Custom Bike Show 2025
Den 7 juni var det åter dag... |
![]() |
Forged följer tre baggerbyggen
Tre amerikanska hojbyggare ... |