Påkörd av bilist

Morello

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Hoj
Aprilia RSV Mille
Igår kl 16 stod jag stilla vid stopplinjen (stoppplikt) på Pålsundsvägen i Vaxholm (hade kört Bogesund från stockholm) i höjd med Stockholmsvägen. Vi befinner oss alltså bredvid Statoil-stationen.
Jag skall precis åka när jag ser en bili backspegeln och i nästa ögonblick kör han in i mig! Jag flyger av hojen, som såklart går sönder en del.
Jag har ont i benet och armen efter smällen i asfalten. Som tur var kom ingen på stockholmsvägen och körde på mig. :tummenupp

Jag ringde polisen några gånger, men dom kom aldrig - fanns viktigare saker att göra.

Frågan är om jag bör göra en anmälan i efterhand?
Snubben i bilen hade perfekt sikt och solen i ryggen - hur i helsike kan man missa någon som står stilla rakt framför näsan?
Är dett att betrakta som vårsdlöshet i trafik?

Jag har vittnen (kompis som körde bakom bilisten som körde in i mig) som fotograferade platsen.

Last edited:
Självklart skall du polisanmäla honom. Du bör ju dessutom hänvisa till dina samtal till Polisen precis efter han kört på dig.

Gjorde ni någon skadeanmälan?

Vad funderar du på? Var gubben full eller vad skyllde han på?
Spontant säger jag Anmäl!

Om det dyker upp komplikationer så kan det inte vara fel att ha gjort en anmälan.
Den andres trafikförsäkring ska ju täcka alla kostnader.

Självklart skall du polisanmäla honom. Du bör ju dessutom hänvisa till dina samtal till Polisen precis efter han kört på dig.

Gjorde ni någon skadeanmälan?

Ja och han tog på sig ansvaret för olyckan. Han var reko på så vis.

Jag frågade om han druckit och bad honom andas på mig, men han lukatde ej sprit.

Hans förklaring: "Jag tittade åt vänster". :gnissla

Ja och han tog på sig ansvaret för olyckan. Han var reko på så vis.

Jag frågade om han druckit och bad honom andas på mig, men han lukatde ej sprit.

Hans förklaring: "Jag tittade åt vänster". :gnissla
Skulle ni svänga höger? En hyffsat vanlig olycka är just när folk ska svänga höger men bara kollar åt vänster och kör i tron att det ska vara fritt fram åt det hållet.

Bra att det verkar vara en vettig kille i övrigt som inte försöker något "Men du gjorde ju en wheeliestoppie i 200 in framför mig.".

Edit: Så vitt jag vet så ska de alltid polisanmälas om det är personskador. Är det bara fordonen som fått stryk kan man enas på annat sätt.

Last edited:
Skulle ni svänga höger? En hyffsat vanlig olycka är just när folk ska svänga höger men bara kollar åt vänster och kör i tron att det ska vara fritt fram åt det hållet.

Bra att det verkar vara en vettig kille i övrigt som inte försöker något "Men du gjorde ju en wheeliestoppie i 200 in framför mig.".

Edit: Så vitt jag vet så ska de alltid polisanmälas om det är personskador. Är det bara fordonen som fått stryk kan man enas på annat sätt.

Det där känns igen, om det är personskada så måste väl polisen komma eller?? Oavsett om man bara har lite ont här och där....underligt.
Bäst att anmäla saken för din egen skull oavsett om snubben som körde in i dig var reko. Kommer det bli komplikationer senare så är det lika bra att ha det på papper!

Japp, jag skulle mot Vaxholm centrum och svängde höger. Snubben i bil tror jag skulle till vänster, kollar åt vänster och kör - kör på mig alltså. :gnissla

Det där känns igen, om det är personskada så måste väl polisen komma eller?? Oavsett om man bara har lite ont här och där....underligt.
Bäst att anmäla saken för din egen skull oavsett om snubben som körde in i dig var reko. Kommer det bli komplikationer senare så är det lika bra att ha det på papper!

Polisen tyckte vi skulle fylla i papper osv. "Man brukar lösa det på plats på tu man hand". Jag var helt rosenrasande efter olyckan och det var först när jag kom hem och kopplade av med en tröstöl som jag känner att det gör ont. Fick ju dessutom köra hem hojen utan komplett växelspak och således växla med handen.

Last edited:
Har du anmält skadan till försäkringsbolaget kommer de att reda ut skuldfrågan. Det är inget jag skulle prioritera. Åk till sjukhuset och låt en läkare dokumentera skador/ömhet. Det kan du ha nytta av ifall du mot förmodan skulle få några men.

Du skall SJÄLVKLART anmäla honom/olyckan.
Han kör på dig = hans fel.

Kostar laga hojen, du kunde bli allvarligt skadad och bör dokumentera alla eventuella grejor på sjukan vilket blir svårt att göra i efterhand och/eller om du skulle få besvär i efterhand.

.... gör det NU!

Jag råkade ut för en liknande grej en gång och klarade mig bra.
Ringde aldrig polisen, och gjorde aldrig någon anmälan.
Kände mest att de inte skulle tillfört något annat än ytterligare ett stressmoment och risk att motparten blir kinkig i om att de ändå inte såg själva olyckan.

För försäkringsbolagets skull spelade det ingen roll.

Men se till att ni skriver papper tillsammans på vad som hände, så att han inte i efterhand ångrar sig och radar upp en lång story om alla fel du "gjort".

Lösningen om ni inte skriver tillsammans är att se till att ta nåt/några vittnen och deras kontaktuppgifter och lämna till FB.

Försäkringsbolaget kommer hursomhelst att göra en egen bedömning i skuldfrågan, att han tagit på sig ansvaret spelar ingen roll.

Så.. korrekt skrivna papper + vittnen, isåfall är det helt onödigt att dra in polisen.

T ex taxiresor till sjukhus + vård ersätts ändå.

Polisen tyckte vi skulle fylla i papper osv. "Man brukar lösa det på plats på tu man hand". Jag var helt rosenrasande efter olyckan och det var först när jag kom hem och kopplade av med en tröstöl som jag känner att det gör ont. Fick ju dessutom köra hem hojen utan komplett växelspak och således växla med handen.
Ok, då ska du egentligen inte behöva anmäla honom utöver detta. Han har tagit på sig ansvaret och hans försäkringsbolag ska stå för det hela (vilket de bör komma fram till när de ser över fallet). Det finns knappast något mer du kan anmäla honom för om du inte misstänker något som t ex drogpåverkan eller grov vårdslöshet.

Däremot är det viktigt att du anmäler till ditt försäkringsbolag att du har ont samt att du får det kollat och dokumenterat på läkarmottagning. Får du besvär senare av en skada och du inte har något som pekar på att det uppstod i samband med olyckan så kan du får svårt att få ut ersättning för det.

Ursäkta en okunnig men vad tjänar det till att polisanmäla en krock med plåtskador??
Förvisso att TS har ont och det ska han till sjukhus för men i övrigt? Jag förstår bara inte varför man ska polisanmäla... Huruvida man gör det eller inte lämnar jag till andra...

Ursäkta en okunnig men vad tjänar det till att polisanmäla en krock med plåtskador??
Förvisso att TS har ont och det ska han till sjukhus för men i övrigt? Jag förstår bara inte varför man ska polisanmäla... Huruvida man gör det eller inte lämnar jag till andra...

Är trafikbrottet i sig mindre om det bara blir plåtskador än om man "råkade" köra ihjäl någon samtidigt?

Är trafikbrottet i sig mindre om det bara blir plåtskador än om man "råkade" köra ihjäl någon samtidigt?

Naturligtvis inte men det känns rätt onödigt eftersom det inte hjälper
processen på något sätt.. Om polisen nu, mot all förmodan, ens skulle skicka ut ett papper till den andra parten...
Har blivit påkörd ett gäng gånger sittandes i bil och jag har då aldrig anmält nån för vårdslöshet.. :va

Känns lite onödigt mest..

Naturligtvis inte men det känns rätt onödigt eftersom det inte hjälper
processen på något sätt.. Om polisen nu, mot all förmodan, ens skulle skicka ut ett papper till den andra parten...
Har blivit påkörd ett gäng gånger sittandes i bil och jag har då aldrig anmält nån för vårdslöshet.. :va

Känns lite onödigt mest..
Är det en vanlig olycka som det verkar vara i detta fall så finns det ingen anledning att försöka driva igenom en process. Olyckor händer och i detta fall har ju inget brott begåtts. Om man däremot anser att ett så stort fel har begåtts att den ansvarige bör straffas så kan man väl anmäla om man känner för det.

Är det en vanlig olycka som det verkar vara i detta fall så finns det ingen anledning att försöka driva igenom en process. Olyckor händer och i detta fall har ju inget brott begåtts. Om man däremot anser att ett så stort fel har begåtts att den ansvarige bör straffas så kan man väl anmäla om man känner för det.

Ja det är lite så jag känner också..
och eftersom den andra killen uppenbarligen tar på sig skulden och papper är skrivna så är det upp till FB att reda upp kostnaderna..
Man kommer inte en mm längre med en polisanmälan..

Ja det är lite så jag känner också..
och eftersom den andra killen uppenbarligen tar på sig skulden och papper är skrivna så är det upp till FB att reda upp kostnaderna..
Man kommer inte en mm längre med en polisanmälan..

Har själv som passagerare i bil råkat ut för att en bilist struntade i sin väjlingsplikt och körde ut rakt framför oss. Det resulterade dock tack o lov bara i plåtskador för några tiotusen. Föraren av den andra bilen tog på sig ansvaret direkt och papper skrevs. Inget tjafs alls. Precis som TS i denna tråd så var jag dock osäker på om polisen borde informeras eller ej.

Jag tog därför senare på eftermiddagen telefonen och ringde farbror blå. De åkte inte ut eftersom det ej blivit någon personskada. (Förståeligt) MEN, och det är detta som jag tycker är så konstigt, de brydde sig ju heller tydligen om det faktum att en bilist klart och tydligt brutit mot trafikreglerna och orsakat en trafikolycka.

Om man kör mot rött ljus utan att orsaka en trafikolycka men blir sedd av polisen så får man böter, ja man kan t.o.m. bli av med körkortet. Men om man utan polisen som vittne gör desamma och orsakar en trafikolycka så bryr sig polisen inte om det hela såvida det inte orsakar personskada... ?

Jag tycker att någonting är fel när det kan fungera på så sätt. På något sätt så borde man väl lagföras för brottet?

Är det "bara" plåt som behöver bucklas ut och lagas må det vara en sak.
Personskador är en helt annan grej och detta bör/skall/måste dokumenteras även om det inte blir några men så har men det då i rullarna. Blir svårare att anmäla i efterhand.

Min poäng är att man bara har och vinna på att ha det som ett registerat ärende, sen måste det inte betyda att man skall ta den andra stackars föraren (säkert också ledsen för detta) och lägga denne i hängsnara eller liknande.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back