Påföljder, tystat avgassystem

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Jag tänkte skriva in mig i historieböckerna som den man som för första gången tar sig igenom sbp med ett nerkortat V&H SS.

Frågan är: Kan man på något sätt sabba motorn om man proppar i för mycket skit i ljuddämparen?

Fyller nog innerröret med "diskbollar" eller liknande, lär ju tysta även det ljudligaste av hojtrumpeter.
 
Tysken skrev:
Jag tänkte skriva in mig i historieböckerna som den man som för första gången tar sig igenom sbp med ett nerkortat V&H SS.

Frågan är: Kan man på något sätt sabba motorn om man proppar i för mycket skit i ljuddämparen?

Fyller nog innerröret med "diskbollar" eller liknande, lär ju tysta även det ljudligaste av hojtrumpeter.
Kör bara till besiktningen! Inte bra att plugga i avloppet.
 
BMW R90s skrev:
Kör bara till besiktningen! Inte bra att plugga i avloppet.

Jag tänkte köra till besiktningen med raka rör och pula i insatsen med diskbollar på plats. Den kommer alltså bara att rulla provturen typ.
 
Proppa i en 5 - 6 "diskbollar" och avsluta med en skruv rakt igenom slutröret för att hålla dom kvar i röret.
 
Så länge du inte kör på 1/2 till full gas är det lugnt. Försöker du köra fullt kan du bränna avgasventilerna eftersom de till viss del är kylda av den inrusande insugsluften vid tiden för kamöverlappet. Nåt annat kan inte hända.
 
Enda sättet att fixa det är att fylla med gullfiber långt ner i röret och sen i med diskbollar i dämparen. Den kommer toppa runt 90 blås men den blir tyst. Jag har provat ett par varianter, sist med fyra diskbollar, en bricka med mindre hål i mynningen och ett i övrigt helt tätt system. 105dB :huvet Så du för står nog att det inte är helt lätt att få tyst på åbäket, det finns liksom ingenstans ljudet kan tystas, finns ju knappt plats för nån ull mellan rör och kropp. Har även provat med mycket gullfiber, några diskbollar och brickan, fick igenom den på nåder eftersom det var tyst vid utblåset, alla avgaser stack ut fram vid toppen iom att det inte var tätt mellan rören och spigotterna.
P.S. Min hoj har ju det längre SS-systemet, till skillnad mot ditt CS.

// H. Ögljudd
 
OLJEKYLD GSXR skrev:
P.S. Min hoj har ju det längre SS-systemet, till skillnad mot ditt CS.

Näfan, jag har ett SS jag med. Men det är nedkapat en bit, dock inte ljuddämparen. Än.
 
Finns det nåt företag (förutom farbror blå då) som mäter upp dB-nivån åt en? Jag köpte min hoj förra året och har alltså inte besiktigat den ännu (vartannat år nuförtiden). Skulle gärna vilja veta hur mycket den brölar egentligen.
På vilket varvtal mäter de? Om man kör till SBP på morgonen med kall motor vill man ju inte att de ska varva 12k i friläge precis :3freak
 
Skalman skrev:
Finns det nåt företag (förutom farbror blå då) som mäter upp dB-nivån åt en? Jag köpte min hoj förra året och har alltså inte besiktigat den ännu (vartannat år nuförtiden). Skulle gärna vilja veta hur mycket den brölar egentligen.
På vilket varvtal mäter de? Om man kör till SBP på morgonen med kall motor vill man ju inte att de ska varva 12k i friläge precis :3freak

Skaffa en nokia 5100, dom har db-mätare.
Db:n mäts på 1/2 av maxvarv eller om det var 1/4.
Står hursomhelst på www.vv.se
 
Jag plockar fanimej inte av mina termisar inför årets besiktning.
Det är lätt värt de där hundralapparna bara för att se deras miner! :hihi

Man har ju hört fantastiska historier om SBP gubbar som släpper igenom vadsomhelst!

Men kan ett lantbruksredskap låta fan så högt, så borde väl min sketa hoj få låta minst lika högt! (Tycker man).

Så skit i diskbollar och annat krafs... Du ska ju få ut dom också! :gnissla
Kör så det ryter! :yoparty
 
sEiKo skrev:
Skaffa en nokia 5100, dom har db-mätare.
Db:n mäts på 1/2 av maxvarv eller om det var 1/4.
Står hursomhelst på www.vv.se

ty. antar att jag hittar mätavståndet från blåset där också (* leter mig dit nu *)
 
Ungefär halva maxvarvet och runt 50cm från blåset. De där mätarna i Nokia-telefonerna ger jag inte mycket för, har fått helt fantastiska mätningar serverade från sånna.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top