På tal om körkort och prövotid..

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
När man har sin flänglapp på prövotid, är det någon här som har koll på när de rycker lappen vid olika fartöverträdelser?

Vet ju att de är aningen gnälliga om man piper förbi i 40 på en 30 sträcka, men det hade varit ganska intressant att veta vad man har för marginaler :rolleyes:

Lappen ryker vid samma hastigheter oavsett hur länge du haft den..

Är väl 30 över hastighetsbestämmelserna om jag inte är helt lost. Men på 30 väg är det 50.

Vid överträdelser som ger böter får du böter som alla andra.
Vid överträdelser som betyder indraget körkort så ryker det för den med prövotid och du får ta om körkortet medans när du inte har körkortet får tillbaka det efter bestämd tid, såvida det inte är mer än ett år, då måste man ta om det oavsett.

Som föregående säger.

Det gäller precis samma lagar och regler som för alla andra. Enda skillnaden är att om du blir av med körkortet måste du ta om det.

Edit: Nu va ja för långsam :näsblod

Om dom tar mitt A-körtkort under prövotiden, blir jag av med B-körkortet också?

Är väl 30 över hastighetsbestämmelserna om jag inte är helt lost. Men på 30 väg är det 50.

Alltså jag fattar ju hur du menar, men tycker du lämnar lite väl mycket åt egna tolkningar där :). Det är alltså 20 km/h för fort på 30 väg som generar ett indraget kk. inte 50 över.

Om dom tar mitt A-körtkort under prövotiden, blir jag av med B-körkortet också?

Du har väl bara ett körkort med två behörigheter på?

Ja, du blir av med allt. Vore ju lite lustigt om du kunde ena veckan köra 200 på MC och åka fast, nästa vecka åka 200 i en bil och åka fast, och nästa vecka fortsätta köra lastbil till exempel.

PRÖVOTID
Observera att den som har prövotid när förseelsen begås - inte när återkallelsebeslutet fattas - måste avlägga nytt förarprov ("uppkörning") innan körkortet kan återfås.

En vanlig missuppfattning i dessa sammanhang är att den som har prövotid bedöms strängare vid körkortsmålets handläggning jämfört med den som inte har prövotid, till exempel genom att den förstnämnde drabbas av återkallelse när varning annars är normalpåföljden.

Så är alltså inte fallet - den som har prövotid bedöms inte strängare än den som inte har prövotid

Källa: www.trafikjuristen.se

Jaha, så de är inte hårdare med farterna om man har det under prövotid? Sweet. Ja men då vet man.. Så behöver man inte snigla enormt på vägarna :D

Fast bara för att man konstant kör max 29kmh för fort innebär det ju inte att man går säker. Det är ju länsstyrelsen som tar beslutet om indraget körkort, och ser dom att någon åker dit ofta för mindre fortkörningar så kan dom anse att den personen inte har i trafiken att göra och drar in kortet iaf.

Var laglig så slipper du oroa dej :tummenupp
Du menar som alla oss andra? :D

Last edited:
Du har väl bara ett körkort med två behörigheter på?

Ja, du blir av med allt. Vore ju lite lustigt om du kunde ena veckan köra 200 på MC och åka fast, nästa vecka åka 200 i en bil och åka fast, och nästa vecka fortsätta köra lastbil till exempel.

Bara för att göra saker o ting komplicerade så kan du bli av med en behörighet. Nu minns jag inte till 100% om det var så att du pga omständigheter kan bli av med A och B, men få behålla C, D och E Eller om det bara gällde C eller D.

Men blir du av med A så blir du av med B.

Bara för att göra saker o ting komplicerade så kan du bli av med en behörighet. Nu minns jag inte till 100% om det var så att du pga omständigheter kan bli av med A och B, men få behålla C, D och E Eller om det bara gällde C eller D.

Blir du av med kortet så tappar du allt. (jag vet, jag gjorde det)

Det är en dålig myt bland 17 åringar (eller bra då är dom kanske mer rädda om körkortet, haha) att dom är hårdare när man har prövotid.
Dom är inte hårdare för att du har prövotid enda skillnaden är att du får ta om det istället för att antagligen få tillbaka det (såvida det inte bestraffas med över 12mån indraget, då får även den utan prövotid ta om det).
och ja du blir av med alla behörigheter, det är inte fordonet du kör för tillfället du är "olämplig" på, utan du anses olämplig att ha körkort.

blev själv av med mitt b-kort under prövotid.

aa har för mig att det hänger på om du är yrkeschaufför då kan du få behålla c, d. inte helt hundra på det.

Last edited:
Blir du av med kortet så tappar du allt. (jag vet, jag gjorde det)

Som jag skrev, det beror på omständigheterna och förmodligen var dina inte tillräckliga.

Jaja så kontentan är, kör inte för fort ;) Men skulle jag göra det så har jag iallafall en 29,9 km/h marginal som inte får överskridas, då blir jag av med lappen? :D

Det är en dålig myt bland 17 åringar (eller bra då är dom kanske mer rädda om körkortet, haha) att dom är hårdare när man har prövotid.
Dom är inte hårdare för att du har prövotid enda skillnaden är att du får ta om det istället för att antagligen få tillbaka det (såvida det inte bestraffas med över 12mån indraget, då får även den utan prövotid ta om det).
och ja du blir av med alla behörigheter, det är inte fordonet du kör för tillfället du är "olämplig" på, utan du anses olämplig att ha körkort.

blev själv av med mitt b-kort under prövotid.

aa har för mig att det hänger på om du är yrkeschaufför då kan du få behålla c, d. inte helt hundra på det.

Jag har för mig att det bara är C då du inte får ha passageraransvar, eller så var det tvärtom vilket verkar lite tokigt...

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph