Ovanligt ras r6!!!

Landahl

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2007
Ort
Partille
Hoj
R6-00
Min R6-00 har gett upp.
Hojen hade stått i en månad, skulle köra till jobbet men tog lite tid innan å tänkte åka ut å leka lite. Körde 3 km ner till macken i lugnt tempo för att tanka.
slänger i full tank å startar å kör 5 meter, när det helt plötsligt kommer ett jävligt äckligt ljud från motorn. (Kör med proppar innanför hjälmen så kan inte beskriva exakt).
Stannar motorn med en gång. Kollar om jag ser nåt som kanske lagt sig vid kedjan. Nä, ser inget. startar igen, hör att det slår högt som fan, stänger genast av motorn.
Lyckas inte få nån å kunna hämta mig där så jag kan få hem hojen.
Får putta Hojen hela vägen hem igen, med fulltank, konstant lutande uppför.
1 tim senare är jag äntligen hemma, men då är det dags att åka till jobbet.

Efter ett nån vecka så börjar jag riva i det men ser inget konstant i början,
när jag skall baxa runt motorn för hand märker jag att den inte går runt helt, kan vrida den presic så att 1: an inte kommer upp till övre dödläget, kan även baxa runt den bakåt till samma läge (alltså precis innan öv.)
tar ett tag men får rivit ur motorn och isär motorn. Ser nu vad problemet är:
Fodret har spruckit,i överkant precis mot toppen, en bit som e lika stor som en 50 öring har gått ur helt.
Bitarna har lagt sig ovan kolven.
Har aldrig hört någon som hört att detta har hänt. Helt sinnes.
 

Bifogat

  • jpeg.JPG
    jpeg.JPG
    62.8 KB · Visningar: 201
Trots åldern (på maskinen alltså), borde det vara intressant att pröva ett samtal till Yamaha Sverige. De måste ha haft en dålig dag när det fodret tillverkades!
Lycka till i eländet!
 
Taskigt läge men skall man se det positivt så har du en perfekt chans att handla delar på skroten då block/cylinder vanligen överlever medan toppar/vevar är det som rasar. Ring runt till skrotarna och pruta hejdlöst på ett nytt block.
 
Det är väl stålfoder på dessa, inte nicasil?
Då borde du väl kunna bara byta det fodret och köpa nya kolvringar eller gör man inte så längre?

Klarade sig toppen och ventilerna?
 
Det är väl stålfoder på dessa, inte nicasil?
Då borde du väl kunna bara byta det fodret och köpa nya kolvringar eller gör man inte så längre?

Klarade sig toppen och ventilerna?

Stålfoder "försvann" (typ) för länge sen ..Det håller sämre och har högre friktion
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top