otrevligt beteende hos frambroms vid hård bankörning

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Hojen är en Aprilia RSV1000R -02 med stålomspunna slangar, raka skivor och vettiga belägg (armstrong fullsinter).

Problemet manifesterar sig om jag har lagt ett antal snabba varv på varandra. Bromshandtaget börjar ta längre och längre in, dock försvinner inte hydraultrycket, och jag upplever att handtaget är lika stumt som normalt, bara att det tar 2-3cm längre in (sist på anderstorp fick jag pressa med hela handen då jag inte fick plats med fingrarna under greppet).
Nu blir jag ju tvungen att kompensera för detta genom att initialt ha handtaget mer utjusterat vilket leder till att mina korta fingrar inte klarar greppa handtaget vid gatåka eller uppvärmningskörning utan att öppna hela handen..

Det känns dessutom som att bromsarna måste kylas ner ordentligt/få några lugna varv på sig för att återgå till normaltillståndet.

Någon som har en förklaring? Enda jag kan komma på är att antingen så slår sig skivorna när de blivit rejält varma så att de piskar in kolvarna längre i bromsoken, eller så påverkar värmen från beläggen/skivan hurpass mycket packboxarna i bromsoken drar tillbaka kolvarna.

Gammal bromsvätska?
Bromsvätska med för låg kokpunkt?

Ny bromsvätska. Men visst borde det inte vara stumt och konsekvent förändring i läge så länge som inte vätskan gasbildar? Hydraulsystemet är alltså helt stumt, bara att det tar mycket längre in.

Kan det inte vara så att när bromsarna mattas pga värmen måste du ta i mer för att uppnå samma bromsverkan. detta gör att du får klämma 2-3 cm till för att uppnå samma bromskraft?

Last edited:
Nix, det tar längre in även utan kraft.
Hur skulle luft orsaka värmeberoende beteende?

Jag kan inte förklara det. Hade ett liknande fenomen du beskrev fast på bil. Helt ny bromsvätska. Kändes stum och fin i pedalen. På banan kände jag att pedalen tog allt längre in. Körde avkylningsvarv och kände att pedalen inte längre var lika stum följande bandagar. Väl hemma lämnade jag in bilen på service och påtalade problemet. De luftade bromsarna. Det hade helt enkelt kommit in luft i systemet.

Hur upplevs det när bromsarna är kalla i efterhand?

Last edited:
Jag kan inte förklara det. Hade ett liknande fenomen du beskrev fast på bil. Helt ny bromsvätska. Kändes stum och fin i pedalen. På banan kände jag att pedalen tog allt längre in. Körde avkylningsvarv och kände att pedalen inte längre var lika stum följande bandagar. Väl hemma lämnade jag in bilen på service och påtalade problemet. De luftade bromsarna. Det hade helt enkelt kommit in luft i systemet.

Hur upplevs det när bromsarna är kalla i efterhand?

Helt stumt, och det tar lika långt ut som vanligt. Dock minns jag inte om jag måste köra och fisbromsa lite, eller om det kommer enbart av att stå och kallna. Känns alltså mer som ett rent mekaniskt fenomen än att det skulle vara temperaturrelaterat.

Helt stumt, och det tar lika långt ut som vanligt. Dock minns jag inte om jag måste köra och fisbromsa lite, eller om det kommer enbart av att stå och kallna. Känns alltså mer som ett rent mekaniskt fenomen än att det skulle vara temperaturrelaterat.

Kan nog tyvärr inte ge dig några förslag. Du har ju ny bromsvätska, bra belägg. Borde inte vara några problem tycker man på materialet. Hur använder du bromsarna? Om du ligger du och små bromsar i tid och otid kan du bygga upp onödig värme i ok, belägg och skivor. Det kan göra att de känns avmattade och att du får trycka hårdare på bromsen för att nå samma bromsverkan. Klossarna kan ha blivit glaserade. När du bromsar ska du bromsa rejält under så kort tid om möjligt för att låta bromsarna kylas av resterande tid.

Kan nog tyvärr inte ge dig några förslag. Du har ju ny bromsvätska, bra belägg. Borde inte vara några problem tycker man på materialet. Hur använder du bromsarna? Om du ligger du och små bromsar i tid och otid kan du bygga upp onödig värme i ok, belägg och skivor. Det kan göra att de känns avmattade och att du får trycka hårdare på bromsen för att nå samma bromsverkan. Klossarna kan ha blivit glaserade. När du bromsar ska du bromsa rejält under så kort tid om möjligt för att låta bromsarna kylas av resterande tid.

Jag tror iaf att jag bromsar kort och effektivt, håller ändå hyfsat tempo. Märker inte heller av att bromsarna skulle börja ta slut i slutfasen av en lång inbromsning heller.

Jag tror på lite luft i systemet. Inte så mycket att det känns svampigt, men när det blir varmt och luften expanderar så krävs det mer och mer för att komprimera luften.
Läckande huvudbromscylinder kanske? Som läcker mer när oljan är varm.

Tror inte det behöver vara något fel. Märker detta själv både på bana och gata ibland.
Går att lösa genom att sätta en remote justering av bromshandtaget som fästes vid kopplingen. En lösning som brukar finnas på de flesta endurance hojjar. Detta gör att du kan finjustera tryckpunkten med vänsterhanden under körning.

Jag hade samma problem med min gammla aprilia förra året.
Jag bytte bromsbeläggen till galfer racebelägg sen var problemet ur löst.

Hm, kanske ska satsa på andra belägg när dessa är slut då. Men även med "rätt" belägg är det alltså normalt med en viss skillnad varm/kall i glappet?

Det kommer alltid att finnas en viss skillnad kvar. Hur stor skillnaden är beror till viss del på komponenterna. Beläggen är den absolut billigaste uppgraderingen. Vill man uppgradera till bättre ok osv så blir det snabbt sjuka pengar.

Det kommer alltid att finnas en viss skillnad kvar. Hur stor skillnaden är beror till viss del på komponenterna. Beläggen är den absolut billigaste uppgraderingen. Vill man uppgradera till bättre ok osv så blir det snabbt sjuka pengar.

Känns som att det borde bero på en viss bimetalleffekt hos beläggen, dvs att de böjer sig och sviktar => trycker tillbaka kolvarna för långt i oken när de blir varma.. Antar att mer sinterkaraktär hos beläggen där bättre värmeledning igenom hela belägget borde minska beteendet.

Det är tyvärr inte helt ovanligt med dessa fenomen på gatbromsar som börjar gå lite varmt. Mer racemässiga pads är en del av lösningen men där finns en anledning att remotejustering finns på racepumpar...

Modifierar/Uppdaterar banrävarna som tävlar här hemma sina racepumpar eller kör de med standard ok, skivor och sätter dit hårdare belägg?

Det är tyvärr inte helt ovanligt med dessa fenomen på gatbromsar som börjar gå lite varmt. Mer racemässiga pads är en del av lösningen men där finns en anledning att remotejustering finns på racepumpar...

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti