OT: Köpa sin lägenhet?

• Thread starter Thread starter Mingves
  • Start date Start date

Mingves

Guest
Är det någon här som varit med om att köpa sin hyresrätt? Idag fick jag ett brev om att flera här vill köpa lös kåken jag bor i, men de behöver 2/3 ja.
Har ni som köpt er lägenhet tjänat på det?

///M

Last edited:
Tjäna på det gör man inte förrän man säljer lägenheten, och helt hundraprocentigt säkert att man går plus är det ju inte. Tills dess kan man eventuellt få en högre (och osäkrare) boendekostnad.

Har du väldigt svårt att ta egna beslut ?
Säger som Heinrich Du lär ju knappast förlora på det

Dvdmaster skrev:
Har du väldigt svårt att ta egna beslut ?
Säger som Heinrich Du lär ju knappast förlora på det

Nej, jag har inte svårt med egna beslut, dock så e jag inte så dum så jag går och köper grisen i säcken för 1mille eller vad det nu kan kosta.
Jag ber inte om ett beslut, jag ber om råd.

kör i vind

Mingves skrev:
Är det någon här som varit med om att köpa sin hyresrätt? Idag fick jag ett brev om att flera här vill köpa lös kåken jag bor i, men de behöver 2/3 ja.
Har ni som köpt er lägenhet tjänat på det?

///M

Då man köper loss en hyresrätt så betalar man inget överpris, det kan du däremot få om du säljer den...med tanke på att du bor Göteborg.

Min bror köpte en lägenhet på ramberget förra månaden, den hade precis gått från hyresrätt till bostadsrätt och de som sålde dubblade sin pengar på direkten. Och ska man låna så ska man göra det nu, jag har 3,4 i ränta på min bostadsrätt....

Fiska runt lite och kolla vad liknande lägenheter i närheten kostar och har för avgift. Kolla på hemnet.se sen kan du ganske lätt avgöra om det är ett bra köp. (oftast är det väldigt förmånligt)
Vet du vad du kommer få ge för lägenheten?

Mingves skrev:
Nej, jag har inte svårt med egna beslut, dock så e jag inte så dum så jag går och köper grisen i säcken för 1mille eller vad det nu kan kosta.
Jag ber inte om ett beslut, jag ber om råd.
Är alltid bättre att äga sina grejer. Nu betalar du till fastighetsägaren. Köper du lgh så betalar du till dig själv. Alltid bra i ett senare perspektiv om du ska köpa kåk. Då har du ju en bra grund med lgh. Har du inte väldigt stor lgh så lär du inte betala 1 mille för lgh. Kanske om du har en 4 eller större och ligger mitt i stan. Annars är det nog tveksamt!

sportarn skrev:
Är alltid bättre att äga sina grejer. Nu betalar du till fastighetsägaren. Köper du lgh så betalar du till dig själv. Alltid bra i ett senare perspektiv om du ska köpa kåk. Då har du ju en bra grund med lgh. Har du inte väldigt stor lgh så lär du inte betala 1 mille för lgh. Kanske om du har en 4 eller större och ligger mitt i stan. Annars är det nog tveksamt!

Jag har ju en 2a vid korsvägen så det borde vara attraktivt. Dock så är den väldigt kantig då den är byggd på 80-talet

Det man kanske även ska tänka på är ju i vilket skick huset är...?
Jag jobbar med vattenskador och har märkt att många nyligen "ombildade" fastigheter är i väldigt dåligt skick vad gäller stammar osv....

I en nybildad BRF finns det ju oftast inte ekonomi för tex ett stambyte, och den nuvarande fastighetsägaren lär väl inte slängt ut allt för mycket pengar på huset de senaste åren om han tänker sälja...?

pansarvagnen skrev:
Det man kanske även ska tänka på är ju i vilket skick huset är...?
Jag jobbar med vattenskador och har märkt att många nyligen "ombildade" fastigheter är i väldigt dåligt skick vad gäller stammar osv....

I en nybildad BRF finns det ju oftast inte ekonomi för tex ett stambyte, och den nuvarande fastighetsägaren lär väl inte slängt ut allt för mycket pengar på huset de senaste åren om han tänker sälja...?

Hur länge håller stammarna normalt? Tänkte att de borde ha ett gäng år kvar om kåken är byggd på åttitalet, fast jag vet ju inte.

URRninja skrev:
Amorteringen på lånet ja, men inte räntan och avgiften till bostadsrättsföreningen.

men de sammanlagda summorna kan bli likvärdiga och då är det bättre att en del an 4.000 går till att betala igen sitt eget lån än att allt är adjöss.

Mingves skrev:
Jag har ju en 2a vid korsvägen så det borde vara attraktivt. Dock så är den väldigt kantig då den är byggd på 80-talet

Läget är ju bra och du har väl ändå haft funderingar på att köpa något? Så länge fastigheten är i bra skick så är det väl bara att slå till. Är det en intresseanmälan eller något slags erbjudande från värden?

Teo skrev:
men de sammanlagda summorna kan bli likvärdiga och då är det bättre att en del an 4.000 går till att betala igen sitt eget lån än att allt är adjöss.

Om det blir ungefär samma summa så är det ju absolut som du säger. Men ibland, särskilt i attraktiva områden, kan ju månadskostnaden bli betydligt högre än vad hyran var.

Teo skrev:
Precis min tanke. Påstod inte heller att du bodde gratis och bara betalade på lånet. Är en sann kapitalist och tycker att äga är bra. Det blir ju mer och mer så i svenska samhället och det tyder ju på att det är något bra i de flesta fall.

Skulle till och med säga att du är dum om du inte köper,vanligtvis så ligger "första" köps priset på ca 70% av marknadsvärdet.
Sen om det skall bildas BRF så sker det en besiktning/värdering av hela fastigheten för att faställa siket och därtill ev fel.Först där efter kommer det att sättas pris.Dessutom borde du ju som blivande medlem få tillgång till besiktningsprotokollet på fastigheten och då kan du ta ställning till prisättningen.
Sen kan vara bra att veta att muntliga avtal inte gäller fast egendom dvs hus,bostadsrätter.

Sen har vi ju just nu bra ränter lås lånet på 3-5 år om du vill leva tryggt.

Skulle du sen tröttna och vilja sälja så är risken ofantligt stor att du går plus på det men tänk på REA-vinsten.Behandlas för övrigt i en annan tråd här på forumet.

Farbron

Mingves skrev:

En kompis fick köpa loss sin lägenhet på södra vägen för ett tag sedan, gick ca 250 000 kr plus när hon sålde den. Så det kan ju vara bra! Fast det e väl iofs himla olika fall till fall..

Korsvägen är ju ganska attraktivt, så oavsett om lägenheten är 100 år gammal eller byggd igår så kommer du att sälja den med vinst. Bara att slå till och binda räntorna några år, som någon annan skrev tidigare.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026