OT - Bilfråga - Ramlager Volvo 850

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Min första fråga:
- Vad i h-e är ett ramlager?
- Vad kostar ett sånt?
- Går det att byta själv?

Min gamla skrothög till 850 behöver minst sagt lite kärlek och tydligen behövs just detta lager bytas.... Det läcker olja. Volvo-verkstaden kommer skinna mig ändå eftersom det är knas med Lambdan och termostathuset(troligen) läcker kylarvätska.. Efter denna förmiddag är jag typ 6-7000 fattigare och då är inte ramlagret eller termostathuset åtgärdat. Styrstaget glappar dessutom.. satan.. :huvet

Vevaxeln är lagrad i ramlagren. Ingen aning om vad det kan kosta. Det går att byta själv, men det kräver lite jobb.

Mattias skrev:
Vevaxeln är lagrad i ramlagren. Ingen aning om vad det kan kosta. Det går att byta själv, men det kräver lite jobb.

Det låter som det blir nudlar och vatten för mig ett tag framöver.. :(

ett ramlager är inga problem at byta själv, om man har kunskapen...

inget illa ment men om du inte visste vad det var så ska du nog inte ge dig på att byta det själv heller. det är en ganska omfattande reparation.
hittar inget pris, men de brukar inte vara överdrivet dyra. det är arbetet som kostar...

Tobbe_N skrev:
ett ramlager är inga problem at byta själv, om man har kunskapen...

inget illa ment men om du inte visste vad det var så ska du nog inte ge dig på att byta det själv heller. det är en ganska omfattande reparation.
hittar inget pris, men de brukar inte vara överdrivet dyra. det är arbetet som kostar...
Byt motor, eller byt bil!

korvgubbe skrev:
Det låter som det blir nudlar och vatten för mig ett tag framöver.. :(

det behöver inte vara fel på lamdan. När datorn får en fel signal från den så skjuter den automatiskt in mer bränsle=fetare blandning. Din bränsleförbrukning ökar. Det är bara för att det är skadligt för motorn om det går för snålt. Du sa att du har varit inne på en volvo verkstad. Dom säger om det är fel eller inte på den. Går motorn bra så kör. Men det var bara om lamdan.

Ramlager kanske kostar 500kr styck eller nåt. Vet inte hur många du vill byta(om det är rak 5:an du menar). Det går att göra själv men vill du ta ut motorn och riva den så visst. Du spar jävligt mycket pengar men tar tid. Vet dock inte om du kan hissa upp bilen sen ta ut den den vägen. För tar du loss oljetråget så sitter vevaxeln precis där. Sen är det överfall som håller fast dom, innuti dom och på andra sidan är ramlagrerna.

Var läcker det olja? vid oljetråget eller vid ventilkåpan? Om det gör det där är det simpelt att fixa. Annars topplockspackning är det lite jobbigare men inte så svårt.

Läcker kylarvatten vid termostaten. Hmm nu kommer jag inte ihåg hur den sitter, men den borde sitta på toppen nånstans va? Det är troligen en packning som har gått.

Styrstaget är också lite jobb. Lider med dig :( Inte några billiga fel.

DJM skrev:
Styrstaget är också lite jobb. Lider med dig :( Inte några billiga fel.

FÅr tacka för svaren! Fick lyckligtvis bilen till vrakpris och har kört den utan problem i 2.5 år... Den har rullat långt 38tusen så man får väl räkna med slitage.. Synd bara att man inte lägge rundan pengar i förväg...

Är en skön bil.. 220hk gör att även en tråkkombi blir rolig..(allt är relativt)

Nu har jag inte bytt ramlager på en 850 förvisso...Men när jag gjorde det sist så kunde jag gör det med motorn på plats. Det som är det Jäv**** är att jag har inte en aning om hur allt hänger ihop på 850:n. Det som är det mest krävande är att man måste plocka ner vevaxeln och iom det alla kolvar sen går själva bytet hur smidigt som helst sen är det alla jäkla justeringar som måste göras :3freak Men utan att säga för mycket så tycket inte jag att det låter som om set är just ramlagret med tanke på att den läcker olja utan det låter snarare som om det vevaxellagren i såna fall...detta grundar jag på att ramlagren ligger i vevaxelöverfallen (med andra ord inne i oljesumpen) medans deremot vevaxellagren är slutna kullager som sitter i ändarna på vevaxeln och mynnar ut vid ändarna.

Reserverar mig emot att jag kan ha fel oxå :va

det bästa är nog att leta reda på nån som kan fixa det vid sidan om...om jag säger så med tanke på att det är ett antal timmars jobb...

Lycka till iaf :tummenupp

//TwinSucker

Edit: Ring å kolla med dom här Gladökvarns bildemontering dom kanske har en motor som ligger...dom har fasta priser på allt oxå :tummenupp

Last edited:
TwinSucker skrev:
det bästa är nog att leta reda på nån som kan fixa det vid sidan om...om jag säger så med tanke på att det är ett antal timmars jobb...

Lycka till iaf :tummenupp

//TwinSucker

Jo, det börjar låta som att jag lär bli den som betalar volvo-grabbarnas sommarsemester...

TwinSucker skrev:
Kolla mitt tillägg i mitt tidigare inlägg :) Det kanske kan spara en hel del...

Jo, det går nog att spara en rackarns massa på att göra det själv... Men jag är en okunnig (när det gäller bilar) datanörd så större ingrepp lär jag nog tyvär få överlåta till de som kan även om jag inte är helt ohändig...

BMW R90s skrev:
Byt motor, eller byt bil!

:fakta

Lämnar du in bilen så får du en faktura på vad en sprillans ny motor kostar, så se inte det som ett alternativ. Kör tills det rasar och köp en beggad motor, eller byt nu.

Känner endel folk på volvo och dom bytte motor på en ambulans. Motorn kostade 40k, och jobbet ungefär samma.
Edit: Kontakta fordonsgymnasieskolor och kolla vad dom ska ha för arbetet, är betydligt billigare i allfall

Last edited:
korvgubbe skrev:
Jo, det går nog att spara en rackarns massa på att göra det själv... Men jag är en okunnig (när det gäller bilar) datanörd så större ingrepp lär jag nog tyvär få överlåta till de som kan även om jag inte är helt ohändig...

Jag syftade på att köpa en hel motor därifrån...till ett vettigt pris! Sen bara fixa nån som kan lyfta i den...för en liten summa under bordet (känsliga personer blunda för vad jag just skrev) så tror jag att du kommer att tjäna avsvärt med pengar :)

TwinSucker skrev:
Jag syftade på att köpa en hel motor därifrån...till ett vettigt pris! Sen bara fixa nån som kan lyfta i den...för en liten summa under bordet (känsliga personer blunda för vad jag just skrev) så tror jag att du kommer att tjäna avsvärt med pengar :)

Tror du en 2.4 liters Turbo är billigare än att byta ramlager? :confused:

korvgubbe skrev:

Det beror ju på hur mycket tid det tar...men jag menar bara att det kan va värt att kolla upp. Men som svar på din fråga...kanske,kanske inte jag vet inte säkert faktiskt.
Jag så bara att dom hade en sån motor där så då tänkte jag att det kanske är värt att kolla upp.

En begagnad motor utan generator, turbo, mm är ofta inte så dyr som man tror.
Hade en -94 Celica förut, då ett vevstakslager gick. En ren motor från en -97 med 4.500mil kostade 5000:-. Att byta vevlager hade förmodligen blivit bra mycket dyrare än så. Nu kanske jag hade tur med priset men det kan vara värt att undersöka.
Motorbytet tog ca 8h och då var vi 2pers.

När man byter ramlager kan det vara på sin plats att byta vevstakslager också. Är det repor eller dyl på vevaxeln så bör den slipas om och då springer priset iväg ytterliggare. Sen med 30'+mil-motorer kan det också vara läge att kolla upp saker som kolvringar, mm när man ändå har det rivet.

korvgubbe skrev:

jag går på fordon. Där får vi inte ta betalt, synd bara att vi går 2 veckor efter lovet sen är vi ute på apu. Annars kunde jag nog ficksat det. Byta motor eller vad du hade tänkt.

DJM skrev:
jag går på fordon. Där får vi inte ta betalt, synd bara att vi går 2 veckor efter lovet sen är vi ute på apu. Annars kunde jag nog ficksat det. Byta motor eller vad du hade tänkt.

lär väl iofs inte bli aktuellt att byta motor än på ett par veckor så fordonsprogramseleverna lär nog vara tillbaka sedan länge när jag bestämmt mig för hur jag ska göra.

korvgubbe skrev:
lär väl iofs inte bli aktuellt att byta motor än på ett par veckor så fordonsprogramseleverna lär nog vara tillbaka sedan länge när jag bestämmt mig för hur jag ska göra.

okej, vi kommer tillbaka i början i mars. Då kan jag fixa det där åt dig om du vill.

Det som DJM sa är ett mycket prisvärt allternativ...jag vet inte vart du bor men du kan ju alltid kolla med lite olika fordonsprogram. Dom här som ett exempel Fredrika Bremer Gymnasiet ska vad jag har hört vara en mycket bra skola.

Edit: Skit i det här...Håll kontakten med DJM istället :tummenupp

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...