OT Bilfråga! luftningsnippel

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Hoppas jag inte blir helt utmobbad nu men jag har problem med biljäveln o vet inte något annat bra forum så jag provar här...

har en gammal saab 9000 som jag har bytt huvudbromscyliner på o det gick väl smidigt men nu har en luftningsnippel rostat fast på ett ok o nu har jag dragit av den...

Finns det någon som har förslag på hur man får bort den?

vill ju inte köpa nytt ok till den gamla skitbilen! den ska ju bara funka tills det blir bågeväder! det är väl ganska vanligt att nipplarna går av väl?

tacksam för svar.. /ozto

prova dra ut den med svinpittar det är är som en gängtapp fast vänstergängad. och sen värmer du runt nippeln/ och massor av rostlösare så brukar det funha knacka oxå med en hammare runt nipeln för att släppa på spänningar/fredrik

ozto skrev:
Hoppas jag inte blir helt utmobbad nu men jag har problem med biljäveln o vet inte något annat bra forum så jag provar här...

har en gammal saab 9000 som jag har bytt huvudbromscyliner på o det gick väl smidigt men nu har en luftningsnippel rostat fast på ett ok o nu har jag dragit av den...

vill ju inte köpa nytt ok till den gamla skitbilen! den ska ju bara funka tills det blir bågeväder! det är väl ganska vanligt att nipplarna går av väl?

tacksam för svar.. /ozto

Du skrev att du inte vill köpa ett ok, men visst kan man få ett ok till den bilen på skroten för en liten peng?

Borra upp och slå i en lite för stor torx hyllsa lite försicktig värme gör det inte sämre (borra inte igenom nippeln så du får massa spån i oket)

(svinpittar har en förmåga att expandera nipplarna dom är gorda i så mjukt
material "brukar" offtast sluta med ok byte)

Last edited:
Tänk på att ett bromsok innehåller en hel del packboxar så var tok försiktig om du värmer oket

Jag skulle ta gassvetsen och värma (helst innan...). Värm o knacka. Slå ner nåt
att dra med sen. Grispitt inte så kul. Torx föreslår folk ibland. Men du måste ju få
den att släppa lite.
Ta den oket o låt nåt proffs fixa det.
/u

tack för tipsen..
snacka just med en kille som sa att med lite tur så kunde det gå att lufta genom att lossa på slangen lite och lufta där igenom.. vad tror ni om det?

ska försöka lite mer i morgon, går inte det så får jag väl köpa ett ok på skroten...
fan jag gillar inte att meka med bilar.. dom är stora, rostiga och jobbiga!

Lossa bromsröret på oket , ta loss oket , vänd på det så att rörnippeln är uppåt.... Nu kan du lufta med bromsrörsnippeln..... Tänk på att stoppa in nått mellan klottsarna om du rör bromspedalen.... Ibland rinner det dock fram själv , lugnt och fint..... Håll koll på nivån i behållaren..... Lycka till! /Micke

ozto skrev:

tacksam för svar.. /ozto

Om det sticker upp nånting av luftningsnippeln så ta av oket sätt det i skuvstädet med nippeln uppåt. Ta därefter en lämplig mutter och lägg den på/runt nippeln och svetsa fast den, då blir det varmt och så får du nånting att dra i..
Diverse saker man ska gänga ner i nipplen brukar göra att den utvidgar sig lite och sitter ännu värre.
Lycka till!

P.S
Låt för helvete inget proffs fixa det om han inte gör det gratis, det är en kvarts arbete om man gör rätt och det skulle säker kosta skjortan hos en bilmek. Går det precis åt H-E så finns det som det sagts billiga ok på skroten, och så lär du dig nåt :)
Man ska inte lämna bort saker man kan fixa själv.
D.S

Last edited:
ozto skrev:
tack för tipsen..
snacka just med en kille som sa att med lite tur så kunde det gå att lufta genom att lossa på slangen lite och lufta där igenom.. vad tror ni om det?

ska försöka lite mer i morgon, går inte det så får jag väl köpa ett ok på skroten...
fan jag gillar inte att meka med bilar.. dom är stora, rostiga och jobbiga!

Om grejen handlar om pengar så åk förbi ljunkan så ordnar fordonseleverna åt dig gratis (om det nu överhuvud taget går, facit säger avbruten nippel = nytt ok), annars köp ett ok på skroten

Sticker det ut lite av nippeln kan du svetsa fast en mutter.

Grispitt är bara att glömma.

Micro har "utbytesok" annars för inte så dyr peng. EN 600-700:-

Det fick jag köpa till gam-volvon när jag också drog av en nippel..

nu är det fixat... luftade bara med att skruva bort bromsslangen och lufta den vägen med tryck o behållaren.. funka kalas!
tog lite tid man fick ju plocka bort oken men va fan skulle jag göra tre av fyra nipplar satt ju fast!

men tack för hjälpen!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...