ostrypt 25kw

flurre flurin

hojmupp
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
cbr 600 -95
tjena tänkte höra om man har skitit totalt i det blå skåpet om man kör 25kw på pappret och ostrypt hoj. undrar för det är ju många som gör så och då tänkte jag att det kanske finns nå kryphål eller så är dom bara hjärndöa som gör detta

P.g.a alla dem som skenförsäkrar på detta sätt så måste vi som idag kör med 25 kw betala för som om motorcykeln hade full effekt. Fortsätter man i alla fall att skenförsäkra, så finns ju risken att försäkringsbolagen säger att man ej får försäkra sig hos dem förns man fyllt 21 år och har kort för obegränsad tung mc.

Slutsatsen är alltså att man inte ska skenförsäkra för du gör det bara sämmre för alla andra som är laglydiga, vill du köra fulleffekt, skit i o försäkra den helt och kör så istället...

P.g.a alla dem som skenförsäkrar på detta sätt så måste vi som idag kör med 25 kw betala för som om motorcykeln hade full effekt. Fortsätter man i alla fall att skenförsäkra, så finns ju risken att försäkringsbolagen säger att man ej får försäkra sig hos dem förns man fyllt 21 år och har kort för obegränsad tung mc.

Slutsatsen är alltså att man inte ska skenförsäkra för du gör det bara sämmre för alla andra som är laglydiga, vill du köra fulleffekt, skit i o försäkra den helt och kör så istället...

Smart, det är massor bättre! Varför har inte alla tänkt på det? :rolleyes:

Smart, det är massor bättre! Varför har inte alla tänkt på det?

Visst är det smart, då får alla dem som skulle höjt avgiften för oss laglydiga leva på existens minimum resten av livet om dem skulle krocka = inge mer hojåka för dem.

tjena tänkte höra om man har skitit totalt i det blå skåpet om man kör 25kw på pappret och ostrypt hoj. undrar för det är ju många som gör så och då tänkte jag att det kanske finns nå kryphål eller så är dom bara hjärndöa som gör detta

Grejen är den att när/om du vurpar kommer troligvis försäkringsbolagt vilja titta närmare på hojen, om det visar sig att du har "mer mos än du betalat för" ligger du risigt till....

Visst är det smart, då får alla dem som skulle höjt avgiften för oss laglydiga leva på existens minimum resten av livet om dem skulle krocka = inge mer hojåka för dem.

Okej att skenförsäkra är väll inte det bästa att göra, men att önska någon att leva på existensminimum resten av livet är väll en aning att ta i...

Grejen är den att när/om du vurpar kommer troligvis försäkringsbolagt vilja titta närmare på hojen, om det visar sig att du har "mer mos än du betalat för" ligger du risigt till....

Det är sant gällande ersättningen av din egen mc och liknande, men trafikförsäkringen täcker ändå alltid om du skulle göra illa någon annan och dennes fordon.

Last edited:
Okej att skenförsäkra är väll inte det bästa att göra, men att önska någon att leva på existensminimum resten av livet är väll en aning att ta i...

Ja som vanligt ska vi sitta och ha det lite mysigt här i Sverige. Man ska aldrig ta i med hårdhandskarna, då kanske någon blir ledsen i ögat.

På min ville dom inte det, och risken är nog minimal för det.
Dock vill ju alla som inte kör 25 kw att folk inte ska köra o-strypt o på så sätt försöker "skrämma" folk att om man stryper av att då är försäkringsbolaget samt polisen som hökar på en...

Jag säger, gör som du vill.
Men riskan att du torskar är nog Minimal.

Och säg nu du skulle krasha o försäkringsbolaget skulle helt plötsligt få för sig att kolla om den är 25 kw lr inte och dom upptäcker att du har kört o-strypt så kmr trafikförsäkring fortfarande gälla o den enda ersättning du Inte kmr få är för din egna hojj o inge annat.

Risken att detta skulle hända är minimal o jag känner mig inte det minsta orolig att köra o-strypt mellanhojj.

Ett bra exempel är Husaberg o ktm, hur många tror ni går strypta igentligen?
INGEN!

Last edited:
Men en sak som jag tycker är lite konstigt är att:
- Vi måste betala för full försäkring även om den är 25kw
- Är den INTE 25kw om vi vurpar, så får vi inte betalt. Trots att MC:n är som vi betalar för :)

Förstår ju problemet att man inte kör den som det står i reg.beviset, men det borde bara Harry Haffa bry sig om, inte försäkringsbolaget... (Är ni med hur jag tänker? :D)

Men en sak som jag tycker är lite konstigt är att:
- Vi måste betala för full försäkring även om den är 25kw
- Är den INTE 25kw om vi vurpar, så får vi inte betalt. Trots att MC:n är som vi betalar för :)

Nja det stämmer delvis, kommer hojjen strypt från fabrik som tex husa 650, ktm 660 o nåra andra så gäller den effekten.

Husa 650 04, Hel/Hel på mig som 19år, bor i stan går på ca 1 400 kr.
Löjligt billigt :D
En kompis fick 900 kr hel/hel o han är med 19 år men bor ca 5 km utanför stan.

2829597 Nja det stämmer delvis, kommer hojjen strypt från fabrik som tex husa 650, ktm 660 o nåra andra så gäller den effekten.

Husa 650 04, Hel/Hel på mig som 19år, bor i stan går på ca 1 400 kr.
Löjligt billigt :D
En kompis fick 900 kr hel/hel o han är med 19 år men bor ca 5 km utanför stan.
Ja, men nu pratade vi ju om såna hojjar som vi stryper själva, till 25kw, för att får köra med mellankort?

Ja som vanligt ska vi sitta och ha det lite mysigt här i Sverige. Man ska aldrig ta i med hårdhandskarna, då kanske någon blir ledsen i ögat.

Jag tycker fortkörning/Slangkörning/Burning är en rätt mycket allvarligare brott än försäkra sin hojj o sen strypa ur den.
Vad föreslår du för straff på det? Halshuggning kanske, evigt dömd för slavarbete?

Det är väll inga företag som försäkrar på 25kw utan de kör väll på den ursprungliga effekten?
Så om inte jag har helt fel, så ska det inte spela någon roll om du kör strypt eller inte, pengamässigt, alltså! Rätta mig någon...

EDIT : NÅGON SOM REDAN HADE SKRIVIT DETTA. SORRY

Last edited:
2829642 Då är det du skriver alldeles riktigt. :tummenupp
JAG tycker att det borde vara så i alla fall... Att inte försäkringsbolaget ska kunna säga nåt om man i vilket fall måste försäkra på full-effekt... Men jag vet inte vad som gäller dock!

Jag är rätt säker på att man inte kan åka dit om man inte orskar en allvarlig trafikolycka och någon faktiskt bryr sig om att plocka isär hojen för att se om strypningen satt där. Man ska la inte säga att det är "fritt fram" att plocka bort strypningen men inte långt därifrån. Ta det extra lugnt i början bara och börja inte tokgasa rakt fram hela tiden innan du har lärt dig hantera hojen ordentligt. :tummenupp

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show