Original ljuddämpare CBR 929 RR -00

cbr929rr-aw

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2010
Hoj
Honda CBR929RR, KTM 250 EXC F
Hjälp!!!
Ska åka bana och köpte en originalljuddämpare på Blocket. Nu när jag ska byta från Micron Slipon passar inte min originaldämpare!
Har sökt på benämningen "HM MCJ E1" och får fram att detta är dämparen som ska sitta på min hoj.
Det som felar är att hålbilden är vriden, ca 20° samt att infästningshålet vid passagerarefotpinnen inte är i närheten. Ska det vara någon form av fäste mellan fotpinnen och dämparen? :confused:

Va e de man säger.. något om bild... o tusen ord..

Jepp! Har varit i garaget och klurat. Har en kompis som nog hinner med att göra en distans med förskjutet cc (10 mm), dist = 20mm. Det löser problemet men hur i f-n kan en originalburk hamna så fel? Hittar inget anmärkningsvärt på systemet i övrigt? :huvet

Bifogat

• DSC00214.jpg
    DSC00214.jpg
    224.3 KB · Visningar: 85
Lossa bultarna till bakramen o se om det inte passar bättre då..

H-Å: Räcker inte med att bara borra nytt hål. Ligger ca 20 mm ifrån så en distans måste till iaf. Kan dock konstatera att förra ägaren till burken har haft ett liknande problem, hålet är upptaget (mkt ugly dock).

AleX: Ska kolla bultarna i bakramen! Kanske en gångbar väg, tack för tipset!

Säker att det var ett slipon och inte helsystem? Verkar mycket skumt att passformen skulle vara så illa om bara slutburken var bytt.

FYI, svaret på felet är 99% säkert en omkullläggning av tidigare ägare, där systemet fått sig en smäll. Hittar några ganska klara tecken på det.
Klarar KANSKE att tvinga ut det mot fotpinnen, men det skulle spänna ngt dj-vligt! Kompis tillverkade en distans, så får jag förtränga vad cyklen varit med om tidigare!

Har du verkligen fått ljuddämpardelen tillräckligt "långt in" i främre delen? Sitter det rester av nån gammal tätning kvar i båda rör kanske?

Sen får man inte glömma att det är ganska många toleranser i följd som kan ställa till det för dig. Innan du kapar eller borrar nya hål, släpp lite på alla skruvar som kan påverka utgången (inte bara bakramen som du blev tipsad om).

FYI, svaret på felet är 99% säkert en omkullläggning av tidigare ägare, där systemet fått sig en smäll. Hittar några ganska klara tecken på det.
Klarar KANSKE att tvinga ut det mot fotpinnen, men det skulle spänna ngt dj-vligt! Kompis tillverkade en distans, så får jag förtränga vad cyklen varit med om tidigare!

Främre röret sitter ihop ända från avgasventilen under motorn och har med all sannolikhet fått en ordentlig smäll i samband med en kullkörning.
Kolla på samlingsröret strax framför fotpinnen så kan du säkert hitta "bucklingar" och andra spår efter smällen.
Jag har ett sånt rör, buckligt alltså, ligande i min bra och ha låda.

KentW

Honda 929 BOLT on. Nu kommer jag inte ihåg exakt, men på den jag hade så var det en "distans" ring ca 1 dm i diameeter som satt på bolt on burken, så det skulle passa på rätt på agat som kom upp, men om det var på orginalburken eller skrikburken kommer jag inte ihåg nu...:va

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT