Original avgassystem-fråga?

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Håller på att sätta originalsystem på Hondan men undrar en grej, vid fästet där man ska sätta ihop det med grenröret sitter där typ ett spjäll som går att öppna & stänga (det är dock öppet om man inte rör det), vad är detta till? Verkar som det ska sitta någon vajer där oxå - ska det kopplas ihop med gasen på något sätt som gör att spjället öppnas/stängs beroende på när man gasar eller är det något helt annat? Har startat hojen utan att "göra något" med det och den verkar gå som helt normalt.. Kanske är en dum fråga men skitsamma, det står lite still i skallen..:)

Om nu bilden kom med så undrar jag vad det är som sitter på utsidan vid grenröret?

Bifogat

• avgassystem.jpg
    avgassystem.jpg
    58.3 KB · Visningar: 81
Nu ska man ju inte svara när man inte är hundra men jag har sett det även på bilar och då fått till svar att det är för att de ska klara bullerkrav eller för rätt mottryck, timea tryckpulserna från avgasventilernans öppnande och stängade med ett väl avstämt system.

Ok, fick med 2 vajrar till hojen när jag köpte den som man kan sätta där men var ska den andra änden i så fall vägen - upp till insprutning lr? Tilläggas bör göras att dessa 2 vajrar som jag fick med är ca 20-30 cm långa. Men jag satte bara dit "brickan" för hålet där. Noteras kan göras att spjället som är inne i avgasröret är öppet hela tiden man inte gör något men tycker man på det så stängs det. Har i alla fall satt ihopa hojen och startat den och den verkar än så länge precis som den ska.

*/ ?>
Nyheter
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!