Orginal/akra helsystem på R1:an,bakhjulshästar??

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Ni som har Rettor från 98-01.
Vad har ni som orginal hästar på bakhjulet med orginal system?
Samt vad fick ni efter att monterat på akrapovic helsystem,dyno kit samt KN filter?.
Hur mycket annses som bra att få ut på en sådan modifiering?
ca 12 hästar är det rimligt?.

Mvh R1 racer

Hur mycket man får ut är individuellt, som hos alla andra hojar...

mellan 10 och 20 häst kan du "tjäna"

//jaG´

R1 racer skrev:
Ni som har Rettor från 98-01.
Vad har ni som orginal hästar på bakhjulet med orginal system?
Samt vad fick ni efter att monterat på akrapovic helsystem,dyno kit samt KN filter?.
Hur mycket annses som bra att få ut på en sådan modifiering?
ca 12 hästar är det rimligt?.

Mvh R1 racer

Det gav ca:10hk på hjulet på kompisens hoj (R1-01).

FZ1 skrev:
Biker_R1: Var det du som körde på Kinnekulle i går?

Ja det var jag som var där och körde....... men trots att jag hade nytt bakdäck när jag började så höll det bara halva dagen.

Sista passet jag körde så fick jag sänka tempot flera sekunder för det bara kanade omkring..... fick hoppa över de tre sista passen. :(

Men det var skitkul så länge det varade som bakterien sa :D

Last edited:
Biker_R1:
Har du bänkat? (går det på en vanlig dynobänk?) Du har nog två eller tre hk mer än orginal :D

FZ1 skrev:
Biker_R1:
Har du bänkat? (går det på en vanlig dynobänk?) Du har nog två eller tre hk mer än orginal :D

Ja det går fint att köra i en vanlig dynobänk men man får dra några försiktiga repor i bänken först så man får lite värme i däcket för annars spinner det rejält, vi spände också ner hojen med spännband.
Just nu 211,5 hk på hjulet.
Det stora problemet är att få tillräcklig kylning till intercoolern i bänken... tappar därför en del hästar i bänken.

Hur mycket kostar ett nytt acrahelsystem och hur mycket är ett begagnat titan helsystem värt till en R1:a?

Biker_R1 skrev:
Det gav ca:10hk på hjulet på kompisens hoj (R1-01).

Det var helt utan justering..... de bara bytte avgassystem.

Om inte jag minns fel så gav den 145hk på hjulet med hel-akrapovic men de sa på TWT (före detta SANGBERGS RACING) att det var väldigt bra siffror för att vara helt standard i övrigt.

Jag vet ej om de har bestyckat om den senare och hittat mer hk men hur som helst så är 10hk bra för att bara byta avgassystem

På min gav det!

På min 00:a gav det 12 hästar extra med ett Akrapovic racingline helsystem,bänkat o inkluderat med KN filter + dynojetkit samt lite modifiering av luftburken.
Tydligen är det rätt normalt me kring 10-15 hästar.
konstigt nog var det någon som sa att 98:ans motor på R1:an är något starkare än 00-01...vet ej om det stämmer.
Mvh R1 racer

Det finns väl ingen vettig människa som byter till helsystem, dynojet och k&N utan att bänka, så ja, med justering i bänk.

Min gamla 750 gav 127 hk på hjulet efter helsystem och justering i bänk... så nytta gör ett helsystem helt klart..

//jaG

ulf_lundin skrev:
Zeb o Biker R1: dom där 10-20 hk, är det med eller utan justering i bänk ?
/u

Vore kul att först se resultatet av en injustering av orginalhoj. Då VET man vad extragrejorna ger. Men ingen vettig människa tar väl den risken o kostnaden.
/u

Jag kör Akra helsystem Racing Line (tack vare Mattias :tummenupp ) och får ut 149 hk på bakhjulet. Jag har en bra ganska jämn kurva och tror inte att jag tappar så mycket i mellanregistret men har inget att jämföra med. Tror att helt original ger 135 bakhjulshästar enligt MC-Express hemsida.
Min var uppe på 150.5 hk på topp vid bänkning men då gick den något för magert. Så 15 hk extra med bestyckning, justering och högflödesfilter bör man räkna med att få ut. Sen vet jag inte om Akra Evolution ger något mer... men kostar mer gör det definitivt. På min byttes lågfartsmunstycken för att den gick riktigt taskigt och ojämnt på låga varv. Sen byttes Dynojetfjädrarna till annan fjäder för Dynojetfjädrarna kan tydligen göra så att trotteln ligger och "fladdrar".

Det kan nog skilja ganska mycket från bänk till bänk och vilken mätmetod de använder även om de säger att det är på bakhjulet...

Last edited:
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back