Oreggat för 30ooo?

Rondellen

Beach 08?? beer 08 ;)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
R6 -01,
Jag behöver lite tips och råd från er som provat på. Jag hade tänkt köpa en oregistrerad crosshoj och använda som både cross/enduro och supermotard (med betoning på supermotard). Pristaket är 30 000kr för själva crosshojjen, sen är det motardkit på det.

Olle har tipsat mig om KTM 380 och CR500 som lämpliga kandidater, och jag funderar själv på 426an. Vad tycker ni om dessa hojjar, hur passar de att köra som jag har tänkt mig? (glad motionär) Vilken blir billigast å ha i drift? Vilken kommer ställa till minst besvär för mig? Vilka andra hojjar är bra för min körning?

Jag söker ingen hoj just nu, utan vill mest veta vad jag ska lägga ut, sen blir det lägga ut pengarna närmare sommaren.
 
Jag tycker att CR500 är väldigt snäll till karaktären, och det är ändå mycket hoj för lite pengar :) På isen i vintras tyckte jag helt klart att det var en av de hojjar som hade skönast karaktär (och jag tror det syntes också)
 
KTM 520 bör du kunna hitta för de pengarna. Bestäm först om du vill ha 2 t eller 4t.

Kör hårt
 
FreddaAbborre skrev:
KTM 520 bör du kunna hitta för de pengarna. Bestäm först om du vill ha 2 t eller 4t.

Kör hårt

Vad är fördelarna/nackdelarna med 2/4takt?

Behöver alla tips jag kan få. Jag är är mer inne på 4takt för de känns mer pålitliga än 2taktare, stämmer det eller är det bara nått jag fått för mig?
 
olaking skrev:
Vad är fördelarna/nackdelarna med 2/4takt?

Behöver alla tips jag kan få. Jag är är mer inne på 4takt för de känns mer pålitliga än 2taktare, stämmer det eller är det bara nått jag fått för mig?

Självklart så skall du i ditt fall ha en fyrtaktare, fyrtaktaren är betydligt mer driftsäker jämnfört med en tvåtaktare. Dessutom är den 200 ggr mer lättkörd än en 2-takt. I min mening finns det inget som talar för att du skall ha en 2-taktare. På en 2-taktare så är det mycket kolvbyten och finjusteringar.....
 
dread skrev:
Självklart så skall du i ditt fall ha en fyrtaktare, fyrtaktaren är betydligt mer driftsäker jämnfört med en tvåtaktare. Dessutom är den 200 ggr mer lättkörd än en 2-takt. I min mening finns det inget som talar för att du skall ha en 2-taktare. På en 2-taktare så är det mycket kolvbyten och finjusteringar.....
Nog för att jag har haft mer driftstörningar på mina fyrtaktare än vad jag haft på mina tvåtaktare, och att jag kommer byta kolv lika ofta som på tvåtaktarna framöver... (iomed CRFen)

Men nog är det så att det är pilligare med tvåtaktare, PERSONLIGEN så föredrar jag dock de före fyrtaktarna rent underhållsmässigt.
 
dread skrev:
Självklart så skall du i ditt fall ha en fyrtaktare, fyrtaktaren är betydligt mer driftsäker jämnfört med en tvåtaktare.På en 2-taktare så är det mycket kolvbyten och finjusteringar.....

det där är tokBS...
en gammal cr 500 kan du plåga 10ggr mer än vilken modern 4-t som helst...den bara ruskar lite på sig och vrålar vidare.
tro mig, jag har sett en cr burna tills halva kröken var röd, plågats i träsk tills föraren kröp av hojen helt utmattad.
att den är en äldre och sämre hoj rent väghållningmässiigt kan jag hålla med om dock.
 
okey, men rent körmässigt då? Vilka hojjar är att föredra för min körning då det både blir crossbana och gocartbana?


Edit: 426 -02 för dyr.

MVH// Ola
 
Last edited:
olaking skrev:
okey, men rent körmässigt då? Vilka hojjar är att föredra för min körning då det både blir crossbana och gocartbana?


Edit: 426 -02 för dyr.

MVH// Ola

Skulle gissa på att 426an blir billigare i längden.. kanske har jag fel.. :)
 
rejser skrev:
det där är tokBS...
en gammal cr 500 kan du plåga 10ggr mer än vilken modern 4-t som helst...den bara ruskar lite på sig och vrålar vidare.
tro mig, jag har sett en cr burna tills halva kröken var röd, plågats i träsk tills föraren kröp av hojen helt utmattad.
att den är en äldre och sämre hoj rent väghållningmässiigt kan jag hålla med om dock.

Kan bara hålla med. Min 500:a gick en säsong på samma kolv utan större protester. OK, lite "slö" i slutet av säsongen.

Trodde att jag skulle få min Yamma-501:a klar tills träningen i Linköping men så blev det inte. Idag får jag jaga runt med galten och det kommer att bli kul. :yoparty Såvida det inte regnar. Då blir den lite svårkörd. :3freak :död
Samma trötta kolv sitter fortfarande i. Kolla med Magnus Lindh hur länge hans kolv har gått i hans 500:a. :hihi
 
Ni som kör CR500, KTM 380 å 426an, berätta gärna vad ni tycker om dom!

380n tycker jag var för snärtig i karaktären för att köra nå längre stunder på crossbana tex, då tycker jag CRen är bättre.
 
Nu är inte jag någon crossåkare direkt annat än för motion/nöje ibland.
Jag gillar skarpt den lugna karaktären i Honda 500. Lättkörd!
På tajtare banor är det bara att peta i tex. trean och åka på den varvet runt.
Höjden på framdelen justeras enkelt via rullen till höger på styret.
Dugligt med kraft från botten och hurmycketsomhelst från mellanregistret.
Spelar ingen större roll om det är tung sand, djup snö etc. Hojen har kraft så det räcker :banana

Ser tyvärr lite åldersstigen ut med rörram men vad gör det för en glad amatör?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top