Ont i vänster handled

Tr1Me

Supra MKIV TT - 600hk / CBR 929RR
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Skövde
Hoj
Honda CBR 929
Hej.

Kört mc i 1 år nu och har problem med att jag, efter ett tags körning, får ont i vänster handled.

Trodde först att jag var spänd på min hoj. Körde då en gsxr600 -98.

Köpte en R6.a -01 i vår och får ont i handleden även på denna.

Några tips om vad det kan bero på? För små handtag? Fel sittställning?

Det enda jag kan tänka är att jag har lite för långt till kopplingshandtaget. Skulle detta kunna vara anledningen?

Tacksam för svar.
 
Du kör för sakta o hänger dermed för mkt på händerna...

Nyp till med benen om hojen och spänn ryggen/magen så att du sitter med något böjda avslappnade armar. ;)
 
kör med en hand på styret (höger) i kurvor, rakor, inbromsningar och acceleration. känn hur mage och rygg jobbar och använd dessa muskler med båda händerna på styret så skall du se att det löser sig.
 
Du kör för sakta o hänger dermed för mkt på händerna...

Nyp till med benen om hojen och spänn ryggen/magen så att du sitter med något böjda avslappnade armar. ;)

Håller med.

Eftersom det i båda fallen har med sporthoj att göra så har det med all sannolikhet att göra med att du inte förankrar ordentligt i tanken, alternativt att du hänger för mkt på styret ändå.

Försök åka så du inte ens "håller i" styret.. så att armarna nästan hänger och sladdrar och händerna bara vilar på handtagen.. svårt att förklara, och svårt att få till..

Tänk oxå på att en sporthoj aldrig/sällan är "bekväm"..

edit: Kan tillägga att jag själv är ganska ny på sporthoj, körde tidigare nakenhoj som var ljusår mer bekväm. Förvisso så kör jag som en kratta oxå, men hade exakt samma problem i början. Går t om att se på mina tidigare bilder att jag spänner armarna och håller emot. Numera så "hänger" de mest och vilar på tanken. Upplever inget handont iaf.
 
Last edited:
Om du inte får rätsida på det trots tipsen så prova en nakenhoj med lite mer upprätt körställning. Jag har haft samma problem fast med högerhandled. Nu kör jag bara plasträser på bana. :tummenupp
 
Tack för alla bra svar!

Jag tror ni har rätt! Jag "lutar" mig väldigt mycket på styret och lägger ganska mycket tyngd där. Ska jag försöka luta mindre på styret/justera min sittställning?

(jag sitter väldigt nära tanken/emot tanken. Ska jag sitta längre bak?)
 
Hasa bak en bit, nästan så du sitter mot kutsen, och knip lite mer med benen runt tanken.
 
Mer vältränad högerhand? :rolleyes:

Som folk skriver, stor risk att du hänger för mycket på händerna. Men jag kan få ont om handskarna klämmer konstigt, eller om något annat ligger i kläm och gnider mot handleden. Det känns inte direkt, men efter ett tag på hojen kan det bli riktigt jobbigt. Vibrationer kan vara en bov i dramat också.
 
styret är ett reglage man manövrerar hojen med, inte ett handtag man håller sig i ;)
 
är vinkeln på kopplingen ok? Fick själv justera ner min på min gamla hoj då handen pekade för mkt uppåt.. Säkert inte ditt problem, men kanske något du behöver kolla upp?

/en som tränar högerhanden mer än vänstern..:näsblod
 
Mer vältränad högerhand? :rolleyes:

Haha, jag är ju kille, så behöver du ens fråga? :tummenupp

Ska testa att hasa bak mot kutsen, försöka slappna av mer i armarna. Ska även testa byta handskar, då jag har ett par till.

Tack för tipsen!

är vinkeln på kopplingen ok? Fick själv justera ner min på min gamla hoj då handen pekade för mkt uppåt.. Säkert inte ditt problem, men kanske något du behöver kolla upp?

/en som tränar högerhanden mer än vänstern..:näsblod

Där sa du nått! Kan mycket väl vara så oxå och är ju en enkel grej att kolla upp! Ska justera min sittställning och försöka slappna av mer. Då märker jag sannolikt om det kan vara så att kopplingshandtaget behöver justeras =)
 
Last edited:
Överansträngd handled(muskler och senor). Om du tänker på hur många repetitioner du gör med kopplings handtaget en vanlig runda med aktiv körning på 10-15 mil... så blir det en hel del. Om du börjat få en liten inflammation i muskeln så blir det molande värk även om belastningen är lätt.

Har själv haft samma problem. Speciellt när jag körde RG 125f och växlade som en galning och körde hela dagarna. Största fällan är att man kör extra långt och länge första rundorna på säsongen och när man väl fått inflammation så är det svårt att bli av med... då man inte gärna vill vila 2-3 veckor från körning.

Lösning kortsiktigt: Köp Voltaren salva som är smärtstillande och lätt inflammations dämpande.

Lösning långsiktigt: Vila handleden i höst så att den repar sig. Köp sedan nåt från denna sida :
http://www.budo-fitness.cc/index.php?cPath=39_164

... eller liknande och börja träna den runt jul med många reps medan du kollar på TV. När väl säsongen börjar så kör du inte 5 timmar första dagen utan börja med kortare rundor första veckan.

Hoppas det löser sig.

MVH
 
Glömde nämna att du även kan kolla om ditt kopplingshandtag är för upprätt.. Du kan vinkla ner o borde vinkla ner handtaget så att du har en någorlunda rak handled när du använder handtaget ;)
 
Tack för alla bra svar!

Jag tror ni har rätt! Jag "lutar" mig väldigt mycket på styret och lägger ganska mycket tyngd där. Ska jag försöka luta mindre på styret/justera min sittställning?

(jag sitter väldigt nära tanken/emot tanken. Ska jag sitta längre bak?)

Flytta bak så att du har åtminstone en knytnäve mellan tanken och kulorna. Sätt tårna på fotpinnarna, knip åt med knäna (lås dem mot tanken) och använd underkroppen. Att köra sporthoj ska vara jobbigt för benen. Det ska inte vara jobbigt för överkroppen. Styret är där för att styra hojen, inte att ge stöd åt dig.
 
Hade probs tidigare med ont i ´högerhanden på förr förra sporthiójen(fireblade) men bra nu. Råd du fått som jag är inne på med är att försöka slappna av är bra o förankra med benen, ofta är det så oxå blir det lite mer snurr är det lättare att spänna sig, allra helst om man är lite ovan med.
 
Jag känner igen mig. Det finns inte en chans att köra sporthoj utan att hänga på styret för min del. inte mer än ett par kilometer iallafall, sedan är jag helt slut i ryggen som jag behöver spänna som en fiolsträng för att avlasta armarna.
Körställningen innebär ju att man hänger framåt så det går inte att undvika.
Jag kan bara slappna av i armarna när man kör bana eller väldigt aktivt på kurviga vägar. Där är körställningen perfekt.

Att köpa tillbakaflyttade fotpinnar gjorde faktiskt det hela bättre för min del även vid körning på landsväg/motorväg. Jag kunde flytta bak arslet mer och ändå slippa kramper i benen. Det tillsammans med att köra med tårna på pinnarna avlastar en del och jag kan leva med att händerna domnar på motorvägen. Jag får vifta med dem lite då och då för att hålla liv i dem.

Får du samma problem när du kör bana så tror jag att du har skum vinket på styret och/eller fel vinkel på kopplingsgreppet som redan nämnts.
 
Håller med föregående och tror mest på att du inte förankrar tillräckligt i tanken. Vinkeln på handleden uppåt kan som sagt också vara en bov - kolla även hur vinkeln på handleden är i sidled. Handleden bör vara rak i båda vinklarna för att anstränga den så lite som möjligt. Om du inte redan gör det kan du spara ytterligare på handleden genom att strunta i kopplingen när du växlar upp :tummenupp
 
Jag får jävligt ont på högra sidan av nacken, typ bakom nyckelbenet eller hur jag ska säga.

Sitter jag fel? :va eller äter jag bara för mkt chips och gymmar för lite?
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top