Ont i nacken av Caberg V2R?

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Jag får ont i en nackmuskel mot höger skuldra.
är min hjälm extrem på att ta vind eller onormalt tung?
har inga problem med t.ex skoterkörning och den hjälmen, men den väger å andra sidan bara 800g.

Tips på vad jag kan göra, hade ont hela förra sommaren och fick känningar av bara 4mil nu när jag tog fram hojen igen.
måste jag köpa en annan hjälm?

Är nog inte hjälmens fel,Det är hur du sitter på din hoj.framåtlutad=ont i nacken så småningom.

Är nog inte hjälmens fel,Det är hur du sitter på din hoj.framåtlutad=ont i nacken så småningom.

jag har funderat på det, och provat lite olika "hållning" när jag kör.
men problemen kommer ju så fort.
ska boka tid till en kotknackare och se om det är några muskelknutar eller dylikt som kan störa.

Hade samma problem när jag bytte till Speed triple, dvs. utan kåpa. När jag köra R6an med kåpa hade jag aldrig problem. Sedan ändrade jag vinkeln på styret och nu är problemet borta igen. Så kolla om du kan ändra på din sittställning på något sätt.

Samma problem för mig!

Väger din hjälm bara 800g ?
Jag får däremot ont i nacken av min tunga fula skithjälm en KBC VR-1X.
Den väger nära på 1,5 kg!
Jag får också ont mellan skulderbladen precis som du säger. Jag har inte tänkt så på det innan, men nu efter att ha varit ute en heldag och kört otränad efter vintern så har jag så jäkla ont. Liknande träningsvärk!
När jag håller ena handen bakom huvudet och försöker hålla mot när jag pressar huvudet bak så känner jag att det är den rörelsen att lyfta huvudet som gör ont.

Jag måste köpa en ny hjälm!

Tobbe.
http://mcskane.blogspot.com/

Väger din hjälm bara 800g ?
Min intergral väger 1450gram +några gram för ett scala rider intercom som jag köpt i år,
Det är min skoterhjälm som är lätt och är gjord i Kevlar och Kolfiber.
800g var mitt dåliga minne som kom ihåg. 1000g ska det vara och inget annat. tror att den på pappret ska vara 950g +50g, men jag har aldrig lyckats köpa en hjälm som ligger i det lägre uppgivna värdet.
brukar väga hjälmarna med en godisvåg som vi har hemma.

Last edited:
En uppdatering om nacken,
Bytte hoj till en Triumph Tiger och det onda försvann med en annan sittvinkel.
Fick under vintern problem med ryggen och han hittade en kota som var sned och höften hade låst sig på båda sidor, låsningar och kotfel var antagligen anledningen att jag suttit snett på hojen enligt dom som kört efter mig.
Att jag fått ont i nacken/skuldran var enligt kotknäckaren en flera år gammal enorm muskelknut som nu är bort masserad.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT