Ondska!

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Finns onda personer? Eller kan goda människor begå onda handlingar?
Det debatteras ju då och då på SH men ett litet tips är att kolla in kunskapskanalen vid midnatt idag måndag eller imorgon tisdag 20.00 för för en lite skrämmande inblick i "de mörka delarna av den mänskliga naturen"!

Fast om ni vill att världen ska vara svart och vit är det nog lika bra att ni avstår från att se det, men annars är det bra!

Plus att ni får nog acceptera att de flesta av oss skulle bli "bra" lägervakter på ca två dygn...

Kunskapskanalen skulle jag inte rekommendera.
Snacka om Österlen/-hemslöjdsvänster.
Tycker det räcker med Bullshit på TV6 som samhällsbildande TV.

Jag tror f.ö. inte en sekund på att t.ex. jag skulle kunna bli lägervakt.
Men möjligen att mnajoriteten kan.
Jag tycker mig ha kurage och varit en av få som ibland ställt mig upp i oacceptabla situationer, allt från hoppa-på-huvudet situationer till mobbing i lågstadiet.
Dessutom läser jag McCains "Why courage Matters" vilket ytterligare fostrar mig i rätt tänkande.

Last edited:
Jag tror f.ö. inte en sekund på att t.ex. jag skulle kunna bli lägervakt.
Men möjligen att mnajoriteten kan.
Jag tycker mig ha kurage och varit en av få som ibland ställt mig upp i oacceptabla situationer, allt från hoppa-på-huvudet situationer till mobbing i lågstadiet.

Ja med tanke på ditt ödmjuka sätt att argumentera, din stora tolerans och din totala brist på härskartekniker så är du nog den mest änglalike här inne! :)

Det vet väl du Bonny, att det finns onda människor.
Alltså i grunden onda.
Det har ju en vetenskapsman bevisat i "most evil" på Discovery Channel...

Men ok. Personligen tror jag inte att någon föds ond.
Men redan i lekis/dagis ser man vilka som kommer bli onda.
Vi hade bl.a en kille som absolut aldrig kunde hålla sog från att paja för andra.
Även om han VISSTE att han skulle åka på stryk.
Det var som en klåda i honom.
Han strök runt våra sandslott och alla VISSTE vad han skulle göra...
Och jodå, han sprang fram och sabbade dem, och jodå han åkte på stryk.
Rejält med stryk av några av oss.

Hjälpte stryket?

Vad tror du?

Han växte upp till gangster - och mördade sedermera sin flickvän med en kökskniv då hon ville göra slut.
De bodde i våningen under oss, och hon var en mycket go och fin tjej.

ALLA "visste" att han skulle sluta så...

Nu är aset ute igen. Jag såg honom på Power meet, och jag hade lust att skrika "Mördare!"

Så ja - svar ja - det FINNS alltigenom onda människor.

Men redan i lekis/dagis ser man vilka som kommer bli onda.
Vi hade bl.a en kille som absolut aldrig kunde hålla sog från att paja för andra.
Även om han VISSTE att han skulle åka på stryk.
Det var som en klåda i honom.
Han strök runt våra sandslott och alla VISSTE vad han skulle göra...
Och jodå, han sprang fram och sabbade dem, och jodå han åkte på stryk.
Rejält med stryk av några av oss.

Hjälpte stryket?

Vad tror du?

Finns det någon liten möjlighet att stryket gjorde honom ännu "ondare"?

Jag är en ond människa som utför goda handlingar istället, det är en mycket bättre kombination.

Jag är tydligen ond, det har några här på SH sagt...

Men för att hålla med Dr.Bike så visst finns det alltigenom onda människor, men jag tror inte heller att någon föds ond.
Man kan ju begrunda på hur omgivningen påverkar en i olika riktningar.

Stanford prison experiment var ett socialpsykologiskt experiment som genomfördes vid Stanford University 1971 av en grupp forskare ledda av Philip Zimbardo.

Syftet med experimentet var att studera hur människan agerar i fångenskap och hur sociala roller påverkar ens beteende. Experimentet finansierades av flottan som hoppades finna orsaker till konflikter som uppstått i fängelser och inom marinkåren. Deltagarna blev slumpmässigt utsedda till antingen fångar eller fångvaktare i ett tillfälligt fängelse i universitetets källare.

Det visade sig att deltagarna snabbt anpassade sig till sina givna roller som fånge eller fångvaktare. En tredjedel av fångvaktarna bedömdes ha genuint sadistiska tendenser, och många av fångarna kom att finna sig i att bli förnedrade. Under experimentets andra dag revolterade dock fångarna. Experimentet gick snabbt överstyr och fick avbrytas på den sjätte dagen, vilket var tidigare än planerat.

Experimentet har kritiserats för att ha varit oetiskt.

Efter skandalen i Abu Ghraib-fängelset 2004, där fångvaktare förnedrat fångar, skrev Philip Zimbardo om detta och drog paralleller till sitt experiment i boken The Lucifer Effect: Understanding How Good People Turn Evil (2007).

Experimentet inspirerade en tysk film, Experimentet (2001) och en amerikansk film om experimentet är på planeringsstadiet.

Finns det någon liten möjlighet att stryket gjorde honom ännu "ondare"?

Absolut en möjlighet!
Men ändå inte...

Men det visste inte vi - utan gjorde som barn gör: Försvarar sin "borg"
Självfallet fick han vara med och leka om han skärpte sig.
Så han hade oxå ett eget val.
Han valde det dåliga - och konsekvensen var stryk.
Stryket i sig gjorde honom eventuellt sämre. Men då den dåliga handlingen redan var utförd och han oxå visste konsekvensen, så ´har jag inte dåligt samvete nu i vuxen ålder.

Jag tycker att man ska få freda sig och de sina, och även egendom.
Den som väljer att göra dumt ska smaka på piskan.
De utför en ond gärning - fullt medvetna om att det är fel.
Och att detta "fel" kan få konsekvenser.

Så nej, stryket var inte det som gjorde honom ond.
Det var bara ytterligare en konsekvens av hans ondska som slog tillbaka mot honom själv.

ADHD eller någon annan bokstavskombination?

Vet ej.
Vi hade inga tjusiga namn på sånt då.
MEn nej, han var lixom inte hyperaktiv eller "nojig" eller så, bara ond lixom.
Man såg hur det glittrade av ondska i hans svarta ögon.
Tror aldrig jag såg den pojken vara snäll nån enstaka gång...

Då måste ni ha slagit för löst eller fel.
Alla på SH vet att stryk är bästa sättet att lära ungdomar vad som är rätt och fel.

Ja, tyvärr finns det de som tror på det även i vuxen ålder...

Last edited:
Kunskapskanalen skulle jag inte rekommendera.
Snacka om Österlen/-hemslöjdsvänster.

Markus finns det en enda vettig person i Sverige?

Du vet väl att mycket av det som sänds är producerat i utlandet, ex. USA

Amerikansk vetenskapsdokumentär från 2008. Seriemördare och grymma paramilitärer - kan hjärnforskarna med sina magnetröntgenkameror förklara deras grymma handlingar? Kan kamerorna rentav ta bilder av vårt samvete?

Finns ju personer som inte kan känna smärta(fysiologisk) eller har en vädig hög smärttröskel, andra som inte kan känna empati för något. Tror det är en kombination av fysiska skador i hjärnan eller kemisk obalans i kroppen (vad nu de där substansvätskorna nu kallas) och social uppväxtmiljö.

Bidragande orsak: alkoholist- eller tablettmissbrukande föräldrar.

Bra tips på program, bonny. Ska titta på det. :tummenupp

Experimentet som Izah skiver om är en av fyra delar i programet, men även J. Dahmers präst är med.

Visst har jag träffat fler "onda" personer än de flesta här på forumet men jag har ändå svårt att tro att det finns helt igenom onda personer. Givetvis beroende på vad vi menar med "Helt igenom onda".
Mina klienter är inte onda, om än de ibland har gjort saker som får magen att vända sig. Men å andra sidan har de också gjort goda handlingar.
Å det är väl lite av problemet: Även de onda gör ju gott och det finns folk som gillar dem. Ungefär som den tragiska historien som Dr. Bike tar upp med den mördade grannen. trots allt hade hon ju, av en eller annan anledning, flyttat ihop med honom. Knappast för att hon uppfattade honom som "Ond".

Det finns väl ingen handling som onda personer gör som inte goda också utför. Ok, ofta i extrema situationer men i alla fall. Det är ju inte troligt att det helt plötsligt fanns en massa onda personer i Tyskland på 30- och 40-talet.

Ungefär som den tragiska historien som Dr. Bike tar upp med den mördade grannen. trots allt hade hon ju, av en eller annan anledning, flyttat ihop med honom. Knappast för att hon uppfattade honom som "Ond".

Det finns väl ingen handling som onda personer gör som inte goda också utför. Ok, ofta i extrema situationer men i alla fall. Det är ju inte troligt att det helt plötsligt fanns en massa onda personer i Tyskland på 30- och 40-talet.

Absolut. Hon hade väl ingen aning om vem han var eg. skulle jag tro. Han hade ju såklart skärpt sig lite efter gymnasiet och det var väl ungefär då de träffades.
Under hela grundskolan var han dock en djävul som mobbade och slog samt retade. Alltid ensamma tjejer och svagare.
Han njöt verkligen av att se dem lida.

Ja med tanke på ditt ödmjuka sätt att argumentera, din stora tolerans och din totala brist på härskartekniker så är du nog den mest änglalike här inne! :)

Det vet jag inte om jag är men jag är definitivt en god kandidat till Best guy ever
Helylle is my middle name. :fakta

Visst, finns det personer som föds onda.
Inte enligt deras egen uppfattning. Men i samhället som sätter normen över vad som är gott/ont.

Arv/miljö

Men dock tror jag att de är lätträknande. Däremot "Miljö" kan både hjälpa samt stjälpa vad det blir för människa av ett nyfött barn.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti