Omkörning, blinkers, vad gäller?

Elliotandersson

Ny medlem
Gick med
27 May 2019
Hoj
1983, Kawasaki, Z400f a1
Tjena, har en fråga hoppas inte den är för dum... ska köra upp snart och började fundera på en sak som jag inte hittar svar på någonstans, varken mc-jakten eller x-antal körskolesajter nämnde det...

Nämligen om jag kör om en moped/cykel/ långsam mc men fortfarande håller mig inom mitt körfält. Behöver jag blinka då? Eller gills det bara som att jag förflyttar mig i sidled i samma fält och behöver därför inte blinka?

Och isåfall är det om jag bedömmer det som om i min omkörning så kommer jag korsa den sträckade hellinjen, då blinkar jag?

Tänk att det är en hyfsad rak landsväg men sträckad mittlinje.

Tacksam för svar, om nån hittar nåt i nån lag eller körkortsbok typ.

Jag blinkar inte. I den situationen. Kanske lat ?

Men tänk på om det finns mötande trafik.
Då kan mötande trafik få för sig att du tänker göra en vänstersväng.
Eller tänker köra ut i deras körfält för omkörning ! Usch !

Blinka alltid, även när du inte passerar mittlinjen. Då ser bakomvarande att du svänger undan för något, och kan vara mer uppmärksam.

Och den du kör om ser förhoppningsvis att du kommer förbi. Den du passerar kanske kör långsamt för att han eller hon ska göra en vänstersväng, och glömt/skiter i att blinka. Kan rädda dig från en tråkig dag. Blinkers är alltid skitbra att använda på alla fordon, men extra viktigt på hoj.

Du är utsatt, var övertydlig, visa att du finns, ta plats.

Du lär kugga om du inte använder blinkers. Googla ska du se.

"En sidoförflyttning är t.ex. när du lämnar en parkering längs gatan, när du byter körfält, om du svänger ut lite för att passera ett stillastående fordon (buss, parkerad bil mm), körfältsbyte i cirkulationsplats, om du kör om (traktor, cyklist eller annat fordon) eller om du passerar något hinder längs vägen. "

+1 på den.

Dessutom tror jag nog man gör bäst i att inte köra om i samma körfält under en uppkörning. Om möjligt är det nog alltid bäst att byta körfält för att ge vingelutrymme åt tvåhjulingar och som sagt inte övverraska medtrafikanter. Man blir förbannad när bilar kör om en i ens egna körfält eftersom man inte alls är beredd på det utan lika gärna kunde ha väjt för en grop i vägen eller liknande och då har vurpat. Det är inte alltid så kul att bli omkörd av en hoj på samma sätt heller.

I rusningstrafik på tex. E4 undviker jag helst omkörningar av hoj i samma körfält men om jag "måste" ser jag alltid till att försäkra mig om att de sett mig först genom att tex. långsamt och bromsberedd köra upp jämsides och sen dra på.

Uppkörningar är dyra. Säkrast är nog att vänta tills man kan köra om i vänster körfält för att slippa kugga på en sån grej.

Back