ominstallera windows utan skiva

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Tror att det är dags att ominstallera mitt windows, burken är segare än seg. Tyvärr hittar jag inte nån installationsskiva men jag har för mig att man ska kunna ominstallera ändå?
Om jag klickar på systemåterställning så hittar den dock bara återställningspunkter för senaste månaden, jag vill installera om från scratch, hur gör jag?

Det är en Lenovo0769 ERG, om det är till nån hjälp?

(Stickyn om hur man ominstallerar burkar leder till en tom sida så den hjälpte inte mig.)

Vad har du för operativsystem på den? Windows 7 eller Windows Vista?

OK, och det följde med datorn? Ladda hem en OEM-skiva med samma utgåva som du har nu (home premium eller vad du nu har) och installera den med hjälp av nyckeln som står på en klisterlapp på undersidan av datorn (inte piratnyckeln som följt med nedladdningen). Det blir en äkta installation trots att du tagit hem installationsmediet från exempelvis pirate bay.

När det sedan är dags att aktivera installationen, får du ringa microsofts aktiveringstelefon och trycka in siffrorna som står i aktiveringsguiden.

OK, och det följde med datorn?

Det minns jag inte om det följde med el var på en skiva?

:Bugar Oki, guld, tack, ska testa ditt råd. Får ta ett djupt andetag, avsätta ett dygn och en miljon svordomar så ska det säkert gå vägen!

Det viktigaste är att du har en nyckel för installation klistrad någonstans på datorn samt att utgåvan du laddar hem är samma som nyckeln gäller till!

Lycka till!

Det viktigaste är att du har en nyckel för installation klistrad någonstans på datorn samt att utgåvan du laddar hem är samma som nyckeln gäller till!

Lycka till!

Är det klisterlappen från microsoft i lite olika färger som menas? Det står nåt om product of license men den sitter på undersidan och resten har suddats ut efter att gosat med mitt knä för många gånger.:4skrika:4skrika:4skrika

Det är sannolikt att din dator har en dold partition på hårddisken som används för återställning, snarare än en medföljande skiva.
Vad Lenovo har för kommando för att starta en ominstallation från hårddisken vet jag inte. Acer körde Alt + F10 minns jag. Har du tur så står det i allra första början när du startar upp datorn.

Ja, det är den klisterlappen. Som Merovingian här ovan påpekar så är det möjligt att det finns en återställningspartition - om möjligt använd den i första hand. Annars är mitt tips med skivan också en möjlig väg att gå.

Om texten är oläslig kan det gå att läsa ut produktnyckeln med ett program som heter Magic Jelly Bean - http://www.magicaljellybean.com/beta/

Du kan använda vilken Vista-skiva som helst vid installationen. Produktnyckeln behöver du inte heller mata in vid installationstillfället utan kan göra det senare.

Din dator har något som kallas för SLIC 2.0 i BIOS som gör att Windows vet att din dator kom med Vista förinstallerat. Du kan installera vilken Vista-version som helst, allt från Home Basic till Ultimate och sen lägga in matchande OEM-nyckel och OEM-certifikat (tar ca 30 sekunder) så blir den 100% äkta för alltid enligt Microsoft WGA/WAT - precis som den var när du köpte den i butik.

Datorer från fabrik använder en och samma identiska produktnyckel/oem-nyckel. Dvs alla HP med Vista Home Premium har en nyckel som slutar med "RR4TD". Din produktnyckel på etiketten är en "backup-nyckel".

OEM-nycklar http://forums.mydigitallife.info/threads/2581-Vista-OEM-SLP-keys
OEM-certs http://forums.mydigitallife.info/threads/5900-Vista-OEMSLP-Certificate-amp-Bin-Collection

Köper du en no-name dator (bygger en själv av lösa köpta delar) så saknar den SLP, SLIC 2.0 och SLIC 2.1 i BIOS vilket gör att Windows vet att din dator inte är en fabriksdator.

Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!