Omforma hjälm

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Haj

Har en LS2 MX701 Carbon som jag är sjukt nöjd med. Funkar kanon med Packtalk, är tyst, sitter överlag väldigt bra.

Men efter ett par timmars körning trycker den på en liten punkt precis fram på pannan så det börjar göra lite ont. Störigt. Tycker jag fram hjälmen så släpper det direkt, men kommer såklart tillbaks efter en stund. Har kört hjälmen ca 700 mil så jag får klassa den som insvettad ändå.

Har nån erfarenhet av att typ skala bort lite frigolit inuti eller tunna ut fodret?

2022-08-23_09h03_17.jpg

mvh

Det gängse tipset brukar vara att massera lite med tummarna precis där det klämmer. Men det bygger ju på att det är 1mm eller så för trångt, inte att du ska trycka in en centimeter i cellplasten.

Det gängse tipset brukar vara att massera lite med tummarna precis där det klämmer. Men det bygger ju på att det är 1mm eller så för trångt, inte att du ska trycka in en centimeter i cellplasten.
Med tanke på att det känns först efter ett par timmar så borde det vara väldigt lite som behöver tryckas in. Nån millimeter max.
Ta en sked och tryck till frigoliten med.
Bra knep. Jag provar.

Jag har samma problem får ett rött tryckmärke på ovansidan av pannan. Har funkat varje gång med en sked som redan sagts. Behövs ytterst lite så ta det i omgångar

Jag har samma problem får ett rött tryckmärke på ovansidan av pannan. Har funkat varje gång med en sked som redan sagts. Behövs ytterst lite så ta det i omgångar
Gött! Sitter och knådar as we speak, tar en tur sen och provar. Hemmakontor är ju ändå världens bästa uppfinning.

Jag börjar tro pannan växer med åldern, favorithjälmen börjar trycka mitt fram, högt på pannan ?

Det är väl inte så att Problemet sitter i Nacken ? Dags kolla att håret i nacken är snaggat ?!
För ju mer hår i nacken, dessto mer trycker hjälmen framtill. :7peta
(Klart jag hade också tryckt till med en sked framtill ! Bra tips lösa problemet med Geniknölen ! :) )

Last edited:
Haha, ja, jag fick också "horn i pannan" av att ha på mig hjälmen när den var ny.

Två röda prickar där hjälmen satt trångt.

Botades med att trycka till med baksidan av en sked på just dom platserna inuti hjälmen.
Jag fick göra det två gånger, efter första gången återkom problemet efter en vecka.
Efter andra gången (jag kanske trycke till lite hårdare då) så kom det inte tillbaka

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti