ombestyckning med viper slipon

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
två frågor angående slipon

Hej!

Funderar på att köpa ett begagnat viper slipon till min gsxr 400. Har inte hittat någon modell som direkt är avsedd för min hoj så får det bli en "universal" dämpare. två frågor:

1. Om det inte skulle passa rakt av med anslutningsdiametern, går det att fixa smidigt på nått sätt? Det som följer med är bara dämparen, alltså inget mellanrör eller nått sånt. Antagligen är mitt anslutningsrör smalare än dämparen.

2. Kommer jag att behöva bestycka om i förgasaren, eller är det bara att slänga på och köra? Arts system har jag har inte behöver ombestyckning. Någon som vet hur det är med vipers modeller från touringbutiken? (www.touring.se)

väldigt tacksam för svar
särskilt från er som kör viper (inte bilen alltså )

Last edited:
Va de inte du som hade växellåderas på G och problem med varmstarter? Ordna de först! :D

1. Jag ordnade mitt liknande problem med avgasmuffar och en svets!

2. Blir det bättre flöde så vill hojen har mer soppa, sen kommer det vanliga snacka med risk för brända ventiler m.m.

Jag läste på en sida igår att kunde vara farligt att ha en 4-takt ställd för snålt på lågvarv då motorn får väldigt lite soppa om man ligger på höga varv för att helt släppa på gasen, och då bli väldigt varm! Nån som vet något om detta? Låter som ett tvitakts problem? :)

/ Hannes

Spontant så tycker jag också att det låter mer som 2-taktsproblem.
Givetvis så kommer motorn att magra ur ännu mer vid avsläpp men å andra sidan så minskar ju effektuttaget markant.
Jaja, det är åtminstone inte bra att köra magert i botten.

HanneZ skrev:
Va de inte du som hade växellåderas på G och problem med varmstarter? Ordna de först! :D

2. Blir det bättre flöde så vill hojen har mer soppa, sen kommer det vanliga snacka med risk för brända ventiler m.m.

Jag läste på en sida igår att kunde vara farligt att ha en 4-takt ställd för snålt på lågvarv då motorn får väldigt lite soppa om man ligger på höga varv för att helt släppa på gasen, och då bli väldigt varm! Nån som vet något om detta? Låter som ett tvitakts problem? :)

/ Hannes

Tja!

visst var det jag. Växellådan är fixad! Nästan pinsamt att tala om vad problemet var. Hade helt enkelt inte skuruvat åt växel"hållaren" som klämmer åt om pinnen som går ut ur lådan ordentligt. Resultatet blev att när man försökte peta i växeln så "gled" pinne i spåren. Ingen trasig låda där inte.

Eftersom de flest i "förvarmamotortråden" trodde att felet låg i för fet blandning då den var kall, så tänkte jag att ett slipon kanske skulle göra gott! Alltså förutom att blir snyggare och skönare ljud (kanske nån lite kuse till också?) så för jag bättre blandning och därmed försvinner problemet med varmstarter...
Det var min enkla tanke. Vet förståss inte om det fungerar.

Tack för alla svar boys! :Bugar
Skönt att ni orkar med en sån tattarmeckare som mig!

matte_mannen skrev:
Eftersom de flest i "förvarmamotortråden" trodde att felet låg i för fet blandning då den var kall,
QUOTE]

varm ska det naturligtvis vara...

HanneZ skrev:

Vad är avgasmuffar för nått? Satte du dom runt röret för att få på det inte skulle bli glapp mellan dämparen och röret. behöver man verkligen svets :gråta

Jag monterade ett Viper Slipon på min fireblade och har precis ombestyckat.
Det visade sig att den gick VÄLDIGT snålt. Vid 6000 varv fick jag 8 häst till.
Ombestycka är mitt råd. Åtminstone för att skona ventilerna!
För övrigt kan jag säga att det blir ett fett gott ljud av Viper Slipon.
Väldigt dovt. :tummenupp :tummenupp :tummenupp

I C E skrev:
Jag monterade ett Viper Slipon på min fireblade och har precis ombestyckat.
Det visade sig att den gick VÄLDIGT snålt. Vid 6000 varv fick jag 8 häst till.
Ombestycka är mitt råd. Åtminstone för att skona ventilerna!
För övrigt kan jag säga att det blir ett fett gott ljud av Viper Slipon.
Väldigt dovt. :tummenupp :tummenupp :tummenupp

blir väll att försöka göra det då... men man har ju inte råd att bänka hojen. Tror inte det gör så värst mkt på en 400 ändå...

matte_mannen skrev:
... Eftersom de flest i "förvarmamotortråden" trodde att felet låg i för fet blandning då den var kall, så tänkte jag att ett slipon kanske skulle göra gott! ...
Slipon borde inte påverka blandningen vid start, då är ju flödet genom puffran minimalt. Alltså stryper ju inte std-avgaset något nämnvärt, alltså kan ju inte slipon ge någon påtaglig skillnad i flöde.
Utan att ha praktisk erfarenhet av just detta så låter det väl rätt rimligt?

matte_mannen skrev:
Vad är avgasmuffar för nått? Satte du dom runt röret för att få på det inte skulle bli glapp mellan dämparen och röret. behöver man verkligen svets :gråta
Tja, för mig e de ett sånt där litet mellanrör som typ sluter om två lika stora rör. Det kanske är jag som missuppfattat nåt nu igen? :D

Ett sådan använde jag iallafall, det ser ju inte snyggt ut men va faan de funkar. Så här ser det ut:

http://www.ida.his.se/~c02hanbj/PICT2521.JPG

/ Hannes

HanneZ skrev:
... det ser ju inte snyggt ut ...
Avgasklammer, slangklämmor samt dämpen upphängd i hålband! :7peta
Nåja, så länge du inte hävdar att det ser snyggt ut så. :hihi
Funktion före estetik! :tummenupp
PS Vanliga blå slangklämmor är på gränsen för klena för att hålla ihop muffade avgasrör ordentligt i långa loppet! Fråga mig inte hur jag vet det!

HanneZ skrev:
Tja, för mig e de ett sånt där litet mellanrör som typ sluter om två lika stora rör. Det kanske är jag som missuppfattat nåt nu igen? :D

Ett sådan använde jag iallafall, det ser ju inte snyggt ut men va faan de funkar. Så här ser det ut:

http://www.ida.his.se/~c02hanbj/PICT2521.JPG

/ Hannes

Respect!

Så kan man ju faktiskt göra. Men du kunde i alla fall satt de blåa klammorna innåt så att man inte såg dom :hihi
Instämmer dock med föregående talare att funktion oftast går före...

Robban: Du tror alltså inte att blandningen på tomgång påverkas något av att man drar på ett slipon. Blir till att bestycka om då eftersom den antagligen går snålare på höga varv? Är detta relaterat till hur står effekt hojen har? Jag menar alltså att om man har hög effekt typ 125 häst (tycker jag är mkt) så går den snålare än om man bara har typ 60 som jag har...
Mitt orginalsystem behöver väl inte vara lika "strypt" (jämfört med en 750/1000) eftersom motorn är mindre... Säg till om jag är lost nu! :tungan

/m

1. Nej jag tror inte att blandningen på tomgång ändras påtagligt.
Men lägg märke till att jag skriver tror och påtagligt. Ta det med andra ord med en nypa salt.
Men viss fan låter det väl rimligt? Ett originalavgas stryper inte särskilt mycket när det gäller låga flöden (som det ju är på tomgång), alltså kan minskning av strypning inte vara särskilt stor så länge puffran går på tomgång.

2. Nja. Jag tror att känsligheten inte beror på effekt utan mer på effekt relaterat motorstorlek. Dvs litereffekten.
Med andra ord så borde ju min traktor som ger 56 hk på 3 liter inte bry sig så mycket om avgassystemet (nu är det iofs en diesel men you get the point) medan din motor (60hk/400cc) borde väl vara känsligare?
Likaså en hojmotor med 182 hk/1000cc borde vara känsligare än gamla herr Massey Ferguson.
Även detta är något som jag tror men utan att vara säker. Men med risk för att låta dryg så brukar jag oftast vara någorlunda rätt ute.

Robban_C:
mjo ja vet, dom är för klena, men om du springer ut o kikar på din hoj så märkar du att det är väääldigt lite utrymme mellan rör o sving, så de fick helt enkelt inte plats...

matte_mannen:
om den nu går för klent på lågvarv så är det väl bättre att ge sig på pilot skruvarna samt flottörnivå samt lågfartsmunstycke, jag håller själv på med detta just nu med min hoj!

/ Hannes

1. Jaja, men jag var ju tvungen att anmärka på nåt! :lol

2. Japp. Åtminstone så länge det gäller just tomgång etc.
Vad gäller flottörnivå så tycker jag att det brukar räcka att ställa enligt boken, sen rör man aldrig mer det.
Men den kan ju ev behöva ställas på på topp. Typ större huvudmunstycken eller så. Dvs pga systemet flödar lite bättre.

HanneZ skrev:
matte_mannen:
om den nu går för klent på lågvarv så är det väl bättre att ge sig på pilot skruvarna samt flottörnivå samt lågfartsmunstycke, jag håller själv på med detta just nu med min hoj!

/ Hannes

Hannes: du är också student eller, som sitter hemma å "pluggar" :hihi

Låter invecklat med att ändra flottörnivå. Trodde bara man behövde byta munstycken... Vad är pilotskruvar för nått?

/m

Just ni sitter ja i skolan o får inget gjort som vanligt :)

Flottörnivå är som Robban säger mest o kolla att den står rätt.

Pilot screw är de skruvar som oftast sitter under förgasaren mot cyllarna. Den bestämmer finjusteringen av soppa på tomgång samt strax där över(om jag fattat saken rätt). Räcker det inte med att skruva på dessa så får du byta lågfartsmunstycke. Mitt stift ser fint ut när ja gasar o lever med min hoj, så ja behövde inte byta huvudmunstycke när ja satte på mitt slipon!

Justerskruvarna kan sitta bakom mässingspluggar som man får borra ur, jag gjorde som brink sa o de funka fin fint, borra lite, o sen skruva i en lite skruv o vikka ur dom, va rätt om gängorna under samt själva justerskruven!

/ Hannes

Flottörnivå är inte alls invecklat men det fordrar i de flesta fall att man river av fuggarna från hojen. Läs i verkstadshandboken, det skiljer från hoj till hoj.

Pilotskruvar (antagligen översatt av Hannes från engelskans pilot screw, heter nog tomgångsbränsle eller nåt sånt på svenska) är de skruvar som finreglerar exakt hur fett/magert puffran ska gå på tomgång samt strax över tomgång (bara ett "hårstrå" utöver ren tomgång). Brukar oftast sitta ovanpå fuggarna, framför trottelhuset, kolla i boken! Skruvarna är oftast fjäderbelastade, dvs de ska tack vare fjädern stå kvar i ett läge eftersom det inte finns något "fast" läge att dra dom mot.
Oftast (alltid?) är inåt = magrare på tomgång.
Har man otur så har de ärgat fast och då börjar man med att svära. Flera gånger. Jag har nyligen renoverat en brygga med fastärgade skruvjävlar :gnissla . Hamnar du i det läget så får du höra av dig, jag tog massa bilder på vad jag gjorde för att få loss eländet.

Edit: Skruvarna kan säkert sitta under också. Tänk också på att flottörnivå påverkar allt i fuggarna.

Robban_C skrev:
Flottörnivå är inte alls invecklat men det fordrar i de flesta fall att man river av fuggarna från hojen. Läs i verkstadshandboken, det skiljer från hoj till hoj.

Pilotskruvar (antagligen översatt av Hannes från engelskans pilot screw, heter nog tomgångsbränsle eller nåt sånt på svenska) är de skruvar som finreglerar exakt hur fett/magert puffran ska gå på tomgång samt strax över tomgång (bara ett "hårstrå" utöver ren tomgång). Brukar oftast sitta ovanpå fuggarna, framför trottelhuset, kolla i boken! Skruvarna är oftast fjäderbelastade, dvs de ska tack vare fjädern stå kvar i ett läge eftersom det inte finns något "fast" läge att dra dom mot.
Oftast (alltid?) är inåt = magrare på tomgång.
Har man otur så har de ärgat fast och då börjar man med att svära. Flera gånger. Jag har nyligen renoverat en brygga med fastärgade skruvjävlar :gnissla . Hamnar du i det läget så får du höra av dig, jag tog massa bilder på vad jag gjorde för att få loss eländet.

Edit: Skruvarna kan säkert sitta under också. Tänk också på att flottörnivå påverkar allt i fuggarna.

Robban du är en klippa! :hihi
Får ta mig en titt i boken!
När man sen kollar så att den får rätt blandning så ska man kolla på färgen på stiften va? Är ju teoretiskt möjligt att jag inte behöver ändra nått alls...

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien