ombestyckning? eller annat jidder

jimpo

"THE DUKE"
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Duken såld, numer en rosa honda cb 900 f i delar.
jag har mekproblem, har inte mekat sen jag hade dt50 å då gick det åt pipsvängen. nu när jag erkänt detta kanske jag kan få lite hjälp. köpte en duke för några månader sen å ägaren innan har öppnat, eller vad jag ska kalla det, luftburken genom att ta bort nått plaströr som jag fick i handen när jag köpte hojen, han har även satt på doma dämpare. och nu till min fråga, måste jag inte byta munstycken i förgasaren bara man byter burkar? luft/soppablandningen måste ju ändras drastiskt och jag märker en ganska grov fördröjning när jag gasar fullt, speciellt på 2:an. och om jag nu måste byta munstyckerna, hur gör jag? och vilken storlek ska det vara? eller ligger problemet någon annanstans, för jag gillar när det drar men när jag kommer upp till 2:an å vrider på så att handleden knakar, så sticker den nån sekund, blöddrar till, e helt tyst i vad som känns som en evighet å sen bryter helvetet löst å då känns allt bra men den där fördröjningen retar mig galen. det ska ju lira ju. tacksam för hjälp.

Vad har du för årsmodell? 04?
Om du har Hi-flow toppen så ska du ha ett 180 munstycke. Orignal är 145.
Nålen ska vara på andra hacket uppifrån. Original tredje.
Kan vara bra att byta ut pilot jet air till 1,1 oxå. Original är 1,2. (alternativt gå upp lite i lågfartmunstycket (47,5 kanske), original är 45).

Om du fortfarande har locket på luftburken kvar, ta bort det oxå.

Har du en 02 eller tidigare så är nog ett 170 munstycke lagom.

(Detta ska stämma ifall Doma dämparna är lika öppna som mina i alla fall)

Vill du ha snabbare gasrespons så kan man borra ur 2 hål i förgasaren, de är 2,5 original men kan borras upp till 3,2 eller 3 ifall man inte har ett 3,2 borr. Fjäderna kan dessutom kortas något. Men detta kommer att göra hojen nervösare.

Eller så kan du byta förgasare till en TM40.

Nickeluring skrev:
2306283 Vad har du för årsmodell? 04?
Om du har Hi-flow toppen så ska du ha ett 180 munstycke. Orignal är 145.
Nålen ska vara på andra hacket uppifrån. Original tredje.
Kan vara bra att byta ut pilot jet air till 1,1 oxå. Original är 1,2. (alternativt gå upp lite i lågfartmunstycket (47,5 kanske), original är 45).

Om du fortfarande har locket på luftburken kvar, ta bort det oxå.

Har du en 02 eller tidigare så är nog ett 170 munstycke lagom.

(Detta ska stämma ifall Doma dämparna är lika öppna som mina i alla fall)

Vill du ha snabbare gasrespons så kan man borra ur 2 hål i förgasaren, de är 2,5 original men kan borras upp till 3,2 eller 3 ifall man inte har ett 3,2 borr. Fjäderna kan dessutom kortas något. Men detta kommer att göra hojen nervösare.

Eller så kan du byta förgasare till en TM40.

tack.

killen jag köpt hojen av bor inte i sverige längre. hur kan jag ta reda på om den e dynojetad? måste jag skruva isär den, eller finns det nått knep? hörde nått om att förbränningen blir varmare med mer luft i luft/soppablandningen och att det tillslut kan skada toppen är det någon som vet nått om det?

jag köper en ny tm-43 så slipper jag fundera.

jimpo skrev:
2309629 jag köper en ny tm-43 så slipper jag fundera.

Jisses TM-43 lite mkt men men då får väl se om det verkligen fungerar!
Finns en orsak att både 525-625-660 har 41mm knasare orig, fast har du gjort nå ingrepp i motorn?

motardnisse skrev:
2309639 Jisses TM-43 lite mkt men men då får väl se om det verkligen fungerar!
Finns en orsak att både 525-625-660 har 41mm knasare orig, fast har du gjort nå ingrepp i motorn?

tror du 40 funkar bättre?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...