ombestyckning eller annat jidder

jimpo

"THE DUKE"
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Duken såld, numer en rosa honda cb 900 f i delar.
jag har mekproblem, har inte mekat sen jag hade dt50 å då gick det åt pipsvängen. nu när jag erkänt detta kanske jag kan få lite hjälp. köpte en duke för några månader sen å ägaren innan har öppnat, eller vad jag ska kalla det, luftburken genom att ta bort nått plaströr som jag fick i handen när jag köpte hojen, han har även satt på doma dämpare. och nu till min fråga, måste jag inte byta munstycken i förgasaren bara man byter burkar? luft/soppablandningen måste ju ändras drastiskt och jag märker en ganska grov fördröjning när jag gasar fullt, speciellt på 2:an. och om jag nu måste byta munstyckerna, hur gör jag? och vilken storlek ska det vara? eller ligger problemet någon annanstans, för jag gillar när det drar men när jag kommer upp till 2:an å vrider på så att handleden knakar, så sticker den nån sekund, blöddrar till, e helt tyst i vad som känns som en evighet å sen bryter helvetet löst å då känns allt bra men den där fördröjningen retar mig galen. det ska ju lira ju. tacksam för hjälp.

Långa farbron skrev:
2305860 Har du orginal förgasare ?

Kolla om det sitter en svart plasttopp på den,gör det så är det orginal.

ja det är orginal, har det någon betydelse?

El Garto skrev:
2305984 Återställ luftburken så ser du om det är där problemet ligger.

bra där. ska kolla det. så doma dämparna har inte med saken att göra?

Last edited:
jimpo skrev:
2306109 bra där. ska kolla det. så doma dämparna har inte med saken att göra?
man brukar ju gå upp i nuvudmunstycke när man sågar upp burken och bytar till öppnare dämpare. finns ju miljarder trådar o inlägg om vad man "ska" ha.

Ombestyckning borde vara gjord av förre ägaren, men att den ändå tvekar när du vrider på fullt, kan vara ett tecken på att EPC:n inte är urkopplad. Kolla mina modifieringstips för bestyckning, snabbare gasrespons med BST40:n och EPC m.m. http://irt.slu.se/tomk/mc/mc.tuning.html#duke

killen jag köpt hojen av bor inte i sverige längre. hur kan jag ta reda på om den e dynojetad? måste jag skruva isär den, eller finns det nått knep? hörde nått om att förbränningen blir varmare med mer luft i luft/soppablandningen och att det tillslut kan skada toppen är det någon som vet nått om det?

jag köper en ny tm-43 så slipper jag fundera.

jimpo skrev:
2309636 jag köper en ny tm-43 så slipper jag fundera.

Men det är ju inte bara att köpa en ny gasare och tro att det ska lösa alla problem. Visst den är mkt bättre men du måste fortfarande prova dig fram med olika munstycken och inställningar.

Har du råd så kör hojen i bänk så du vet att den går bra.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT