Om säkerheten på Sviesta och avåkningen 25/4

Status
Ej öppen för fler svar.

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Trodde inte att det gått så illa för honom eftersom man inte hörde nått mer om det.

Får väl hoppas att han kryar på sig och inte ger upp RR.

Om det stämmer att inte SVEMO gjort någon utredning av dödsolyckan är det ta mig fan skam på torra land.
Personligen tycker jag att alla olyckor med personskador, både på träningar och tävlingar, borde rapporteras till förbundet för att ge dem en bild av hur säkerheten är på banorna.

sandstream skrev:
2182879 Om det stämmer att inte SVEMO gjort någon utredning av dödsolyckan är det ta mig fan skam på torra land.
Personligen tycker jag att alla olyckor med personskador, både på träningar och tävlingar, borde rapporteras till förbundet för att ge dem en bild av hur säkerheten är på banorna.
Jag vet inte hur det ligger till men någon HD-åkandes forummedlem la upp en intressant länk om hur svenska flygvapnet (och säkert civilflyget med) hanterar olyckstillbud. Där har säkert många idrottsgrenar något att lära.

Vad kul att den där äntligen kommit upp här. Jag undrar fortfarande varför han inte kontaktat oss och berättat hur man gör HELA banan helt säker för bara 150 000, iaf jag skulle med tacksamhet ta emot ett sådant förslag. :tummenupp

(Ja, jag är trött, utarbetad, utsliten och kanske även lite psykiskt instabil. Samt jävligt bitter. Puss och kram, trevlig kväll)

Är beredd att hålla med Syss, ok för att det går att fixa med stålar, men att dra upp summor som inte är i närheten av rätt härad, är lite snett.
Kan väl tillägga att jag brutit ryggen på sviestad också, i leka-kule högen i bergskurvan, och har vart av på rätt många ställen på just sviestad, men tycker ändå inte att det är den värsta banan.
Dessutom är det inte någon som sagt att det var enbart förarfel som orsakade olyckan, utan flera olyckliga faktorer.

Av LMS RR 300-400 medlemmar var det idag ett tiotal som skyfflade ut 30 kubikmeter lecakulor i bollhavet, byggde vallar av halm och fräste sandfållor.
Av dessa 10 tappra är det faktiskt hela 4 som kör hoj.
Av dessa 4 är det hela 1 som aktivt tävlar.

Klaga på säkerheten den som vill, var gärna medlem i LMS 6 år utan att herr ordförande har en aning om vem det är men för fan, kom inte och klaga på att inget görs åt banan.

Även jag är något fantastiskt trött, luktar djävligt illa och ligger efter med planeringen inför SM pga allt ifrågasättande från folk som bara skall ha, ha, och ha.

Nä, sluta gnäll i trådar och kom och skyffla lite leca istället. :smasha

Glömde att vi lagt ut flera lass med nytt grus i torparn också, så nu kan man bada lite tryggare där också.

Jag vill minnas att en kille som hette Dajiro Kato gick av på en ganska stor bana härom året, och det gick inte så bra för honom heller..
Det finns inga till 100% säkra banor...

Ni som kör måste också tänka på det, tyvärr är det så. I de hastigheter man kör kan det lätt gå åt h*e...

Det gör det inte mindre fruktansvärt, det som har hänt, men att skylla på banan är inte helt rätt. Till syvende och sidst är det NI som är ansvariga för det ni gör, oavsett om det är i trafiken eller på bana, eller på krogen eller var som...

Victor skrev:
2182909 Jag vet inte hur det ligger till men någon HD-åkandes forummedlem la upp en intressant länk om hur svenska flygvapnet (och säkert civilflyget med) hanterar olyckstillbud. Där har säkert många idrottsgrenar något att lära.
Det systemet är riktigt bra, men kräver en hel del av utövaren då det är där de riktiga "guldäggen" finns.

Driftstörningsanmälan (DA) i flygvapnet syftar till att minimera just drifstörningar, allt ifrån ett inställt flygpass till haveri. Tanken bakom systemet är att även människan i systemet ska kunna skriva en DA på sig själv utan att råka illa ut då orsaken i första hand inte är slutprodukten, dvs felutfallet.

Jämför med Toyotas reklam angående 5 varför så har ni en uppfattning om vad det handlar om.

Det faktum att det är 2 olyckor inom hyfsat överskådlig tid ger mig möjligheten att säga såhär:

Minst en av förarna har gjort sig känd för att ofta krascha. Att köra på det sättet och inte lugna ner sig är inte enbart ett tecken på hög smärtgräns. Det är ett ganska korkat sätt att utmana gränserna och som någon vis man sa nyligen. Man utvecklas inte av att klota utan man backar ett antal steg varje gång.
Att skylla på banans säkerhet när man till slut skadar sig efter att gång på gång klota här och där är väl inte riktigt rättvist?

Nä, idag är jag inte på något vidare humör som ni säkert märker. Det finns en handfull människor som jobbar arslet av sig för att ni skall kunna köra hoj, sen finns det en handfull med handfulla som fan i mig bara klagar och stämmer in i kören när någon annan klagar.

TUUFFT!!!!
Glöm inte att noga läsa punkten 9 i vår "inbjudan och tr", någonstans efter sista anmälningsdatum.

Jag gör tummen upp för alla som försöker förbättra våra banor :tummenupp

Men allas åsikter från olika synvinklar borde tas med. Att han nämner en summa i artiklen kanske inte var så smart då han inte verkar veta hur mycket det kostar. Det intressanta jag tycker är om någon vet om Svemo gör någon utredning när det sker allvarliga olyckor?

Syss skrev:
2182982 Jag vill minnas att en kille som hette Dajiro Kato gick av på en ganska stor bana härom året, och det gick inte så bra för honom heller..
Det finns inga till 100% säkra banor...

Ni som kör måste också tänka på det, tyvärr är det så. I de hastigheter man kör kan det lätt gå åt h*e...

Det gör det inte mindre fruktansvärt, det som har hänt, men att skylla på banan är inte helt rätt. Till syvende och sidst är det NI som är ansvariga för det ni gör, oavsett om det är i trafiken eller på bana, eller på krogen eller var som...
Att olyckor beror på fler än 1 sak är väl ganska klart, även att det inte finns 100% banor, men det fråntar oss inte ansvaret att försöka förbättra där det är möjligt.

HW skrev:
2182976 Nä, sluta gnäll i trådar och kom och skyffla lite leca istället. :smasha

Jag har inte gnällt, vad jag vet. Och har jag uppfattats så, så har det varit fel.

Bra jobbat, förresten!

FÖrsök ignorera gnället.....

Stå på er Syss och HW. Det finns alltid en massa besserwissar som kommer och gnäller att inget händer men skulle aldrig komma på tanken att hjälpa till själva. Vi vet vilket jobb ni lägger ner och även om man ibland kan ha olika åsikter om en del saker är vi er evigt tacksamma att ni hjälper oss hålla på med denna underbara sport. Tack än en gång.... :Bugar :Bugar

Håller med Pelle B :tummenupp

Snälla Hannes, Syss, och resten av alla idéellt, och framförallt hårt arbetande LMS'are. Försök att inte ta åt er av allt gnäll och klagande. Det är tack vare er som alla vi får hålla på med det här.

För att nämna den där artikeln så tyckte jag det kändes lite som ett "cheap-shot".
Jag skulle gärna se den kalkylen förresten... 150.000:- :hihi

Jag är iaf evigt tacksam för erat hårda slit!

Tack som fan!

HW skrev:
Glöm inte att noga läsa punkten 9 i vår "inbjudan och tr", någonstans efter sista anmälningsdatum.
Menar du stycket: "Arrangören har rätt att utan motivering avslå anmälan."?

:tummenupp

Edit: Det är tur att jag är så djävla dålig på namn. Det är ju ingen som anmäler sig med sitt nick från sporthoj.... :rolleyes:

/HW

Jag är också tacksam för allt som görs, försöker hjälpa till då och då, men det är inte alltid lätt.
Dock förstår jag att det blir ifrågasättande såhär efter en dödsolycka.
Jag har *peppar peppar* inte vurpat på Sviestad och vet således inte hur avåkningszonerna är. Det vet bara ni som har vurpat där.

Jag antar att banan kommer förbli som den är? Har inte orkat läsa igenom den andra tråden, därav min fråga.

Sorry om jag lägger mig i...

Men, att åka hoj blir aldrig riskfritt. Även om en bana har maximal säkerhet så kommer det ske olyckor med personskada eller dödsfall. Förr fanns inte bilbälte, nu finns det sånt, folk dör ändå. Man kan ha otur, en kedja går av, man kan landa på ryggen. Eller slå i huvet olyckligt..

I farter över 200 dör man ... även om det inte finns ngt det tar tvärstop emot!

Status
Ej öppen för fler svar.
*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back