Om parkering...

Linusp3

Ride me like you stole me!
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
Honda XRV 750
Jag har läst någonstans att det inom Göteborg är tillåtet att parkera hojen i vanliga cykelställ för att underlätta för MC-förare att hitta parkeringsplats.

Nu till frågan; vet ni (Rasorblade & Co) om den bestämmelsen gäller även i Mölndal? Vore toppen, då kan jag ställa hojjen inne på min gård utan att vaktmästarna (eller heter det fastighetsskötarna?!) kan gnälla för mycket. Det vore gött att slippa ställa den mitt ute på parkeringen, jag har inte fått tag på nått garage än...

Jag letade på mölndals hemsida om parkeringar, men hittade inget mer än nummer man kan ringa till deras gatukontor:
Gatukontoret

Stadshuset: Besöksadress, Göteborgsvägen 11-17
Tfn vxl. 031-315 10 00,
Fax: 031-315 17 79

Skedebro: Besöksadress, Skedebrogatan 1
Tfn vxl. 031-315 15 00
Fax: 031-776 92 15

Postadress:
Mölndals stad
Gatukontoret
431 82 Mölndal

Linusp3 skrev:
Jag har läst någonstans att det inom Göteborg är tillåtet att parkera hojen i vanliga cykelställ för att underlätta för MC-förare att hitta parkeringsplats.

Nu till frågan; vet ni (Rasorblade & Co) om den bestämmelsen gäller även i Mölndal? Vore toppen, då kan jag ställa hojjen inne på min gård utan att vaktmästarna (eller heter det fastighetsskötarna?!) kan gnälla för mycket. Det vore gött att slippa ställa den mitt ute på parkeringen, jag har inte fått tag på nått garage än...

Du ska nog prata med din fastighetsskötare, kommunala regler gäller inte på privat mark. Sen gäller det inte alla cykelställ i Göteborg utan i dessa fall:

Parkering på körbana eller vid cykelställ i Göteborg
Vid parkering på körbana där fordon ska ställas i färdriktningen, tillåts MC att parkeras snedställd mot trottoaren på så sätt att MC:n tar samma breddutrymme som en vanlig bil.

I centrala Göteborg tillåts MC under vissa förutsättningar att parkera på vardera kortsidan av ett cykelställ, även om cykelstället är placerat på gångbana. Det är tillåtet om:
- cykelstället ligger på allmän platsmark (inte kvarters/tomtmark)
- MC:n är ett 2-hjuligt registrerat motorfordon (ingen kopplad sidvagn)
- parkeringen sker i direkt anslutning, inom 2 meter, från cykelställets "gavel"
- marken är hårdgjord (asfalt, plattor o dyl.)
- parkeringen inte inskränker på gåendes säkerhet och framkomlighet eller hindrar annan verksamhet.

Last edited:
MickeXJR1300 skrev:
Du ska nog prata med din fastighetsskötare, kommunala regler gäller inte på privat mark. Sen gäller det inte alla cykelställ i Göteborg utan i dessa fall:

Parkering på körbana eller vid cykelställ i Göteborg
Vid parkering på körbana där fordon ska ställas i färdriktningen, tillåts MC att parkeras snedställd mot trottoaren på så sätt att MC:n tar samma breddutrymme som en vanlig bil.

I centrala Göteborg tillåts MC under vissa förutsättningar att parkera på vardera kortsidan av ett cykelställ, även om cykelstället är placerat på gångbana. Det är tillåtet om:
- cykelstället ligger på allmän platsmark (inte kvarters/tomtmark)
- MC:n är ett 2-hjuligt registrerat motorfordon (ingen kopplad sidvagn)
- parkeringen sker i direkt anslutning, inom 2 meter, från cykelställets "gavel"
- marken är hårdgjord (asfalt, plattor o dyl.)
- parkeringen inte inskränker på gåendes säkerhet och framkomlighet eller hindrar annan verksamhet.

Kan bara instämma! :hihi

Allright...
Ja, i vilket fall så har jag ju lite tid att reda ut dethär innan det är dax att dra ut hojjen... Man tackar så mycket för hjälpen.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back