Om hojen går som en påse nötter efter ordentlig service...

Om hojen går kass efter service...

• Antal röstningar
    0

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Hoj
2010 BMW F800r
"Ordentlig" i det här fallet innebär ventiljustering, kontroll av förgasare och byte av bensinfilter och lite annat gojs.
"Påse nötter" är här liktydigt med helt slumpmässig fulgång på tre (eller färre?) cylindrar mellan 2 - 10 som varar sekunder åt gången. Verkar bli oftare också, så cykeln får stå still i väntan på åtgärd.

Har visserligen fått lite tips som jag ska kolla upp när jag hinner, men jag tänkte att det var ju bland annat för att slippa skruvande som jag lämnade in hojen på en verkstad... :va

(Har ännu inget ont att säga om verkstaden, genomgående trevligt bemötande där hittills, men har ännu inte haft möjlighet att ta dit hojen och be dom kolla så dom verkligen satte ihop allt rätt... :gnissla)

Någon som råkat ut för liknande, alltså att hojen känns sämre efter verkstadsbesök? Och hur vet man om verkstaden råkat missa, och när är det sannolikt att man har ett jeffla oflyt och får knas med hojen som verkstaden omöjligt kunnat förutse skulle hända...? :huvet

Kanske omöjligt att svara på eftersom allt "beror ju på" och så vidare, men är nyfiken på andras erfarenheter i ämnet.

Egentligen vill jag nog ha en liten kram också.

Det kan ju vara någon enkel liten grej. I och med att den har varit inne på ventilspelsjustering/kontroll så har de ju varit av med tanken. Då kanske en avluftningsslang råkade hamna i kläm eller något sånt.

Åk tillbaka till verkstaden och låt de lyssna på hojen. De kanske kan säga direkt vad det beror på och åtgärda det på fem röda.

Kan gå åt helvete. Var ute för exakt samma sak efter service på en mc firma i stan. Åkte ner fråga om det verkligen var okej och bad dom testköra den ordentligt. Dom testa hojen och fixade en annan sak och sa att den går prima....Hojen rasa 10 mil senare.

Det kan ju vara någon enkel liten grej. I och med att den har varit inne på ventilspelsjustering/kontroll så har de ju varit av med tanken. Då kanske en avluftningsslang råkade hamna i kläm eller något sånt.

Åk tillbaka till verkstaden och låt de lyssna på hojen. De kanske kan säga direkt vad det beror på och åtgärda det på fem röda.

Du är den andra som gissar på det. Hamnar långt upp på "att kolla"listan. Vad heter "avluftningsslang" på servicemanualengelska? Bläddrar omkring men hittar inte riktigt... :gnissla

Kan gå åt helvete. Var ute för exakt samma sak efter service på en mc firma i stan. Åkte ner fråga om det verkligen var okej och bad dom testköra den ordentligt. Dom testa hojen och fixade en annan sak och sa att den går prima....Hojen rasa 10 mil senare.
Jösses! Visade det sig vad det berodde på, och var det nåt som verkstaden tydligt borde ha upptäckt?

Du är den andra som gissar på det. Hamnar långt upp på "att kolla"listan. Vad heter "avluftningsslang" på servicemanualengelska? Bläddrar omkring men hittar inte riktigt... :gnissla

Jösses! Visade det sig vad det berodde på, och var det nåt som verkstaden tydligt borde ha upptäckt?

Många faktorer som spela in och svårt se exakt var "skulden" låg.

Firman som serva hitta inget med haveriet som kunde härledas till deras service.

En annan firma hitta ett fel som troligen orsaka haveriet och hävdade att detta borde uppmärksammats under den service som utförts av firma1.

Många faktorer som spela in och svårt se exakt var "skulden" låg.

Firman som serva hitta inget med haveriet som kunde härledas till deras service.

En annan firma hitta ett fel som troligen orsaka haveriet och hävdade att detta borde uppmärksammats under den service som utförts av firma1.

...men rent juridiskt/tekniskt/praktiskt hade du inget att hämta?
Surt sa röven!
Ett klassiskt exempel av "att kanske inte ha fel, men att verkligen inte ha rätt heller"
Undrar om det i ett fall som ditt någonsin i världshistorien har hänt att "Aaahh, fan du! Det där borde vi ha sett, hade nog en dålig dag där, sorry. Ja ja, shit happens, här har du 80 papp till en ny hoj, såg en schysst på blocket i morse, stick och kolla den! Behöver du skjuts förresten?"

...men rent juridiskt/tekniskt/praktiskt hade du inget att hämta?
Surt sa röven!
Ett klassiskt exempel av "att kanske inte ha fel, men att verkligen inte ha rätt heller"
Undrar om det i ett fall som ditt någonsin i världshistorien har hänt att "Aaahh, fan du! Det där borde vi ha sett, hade nog en dålig dag där, sorry. Ja ja, shit happens, här har du 80 papp till en ny hoj, såg en schysst på blocket i morse, stick och kolla den! Behöver du skjuts förresten?"

Haha jadu fan det svaret hade ju fått en att le :D men hade räckt med lite vilja försöka fixa ihop hojen billigt eller letat upp en billig motor och stått för monteringstid. Men man lär så länge man lever och det haveriet gav mig mycket "vishet".

Nu är det förhoppningsvis inget sådant allvarligt med din hoj/service. Men man kanske ibland ska våga lita på sin magkänsla. Speciellt om man haft hojen ett tag och karaktären ändras drastiskt.

Går hojen dåligt efter service så är det nästan helt säkert en kontackt som åkt ut bara.. Verkstan ska givetvis fixa det utan extra kostnad!

Går motorcykeln sämre efter en stor service är det ju bara att återvända till verkstaden och be dem titta på den. Är det något de gjort fel får de rätta till felet utan kostnad för kunden. Har man riktig otur kan ju felet vara helt oberoende av den service som utförts. Surt sa räven. Då får man bita i sura äpplet.

När man stöter på den här typen av problem hoppas man att verkstaden är ärlig nog mot sin kund. De kan nog dribbla bort kunden rätt lätt om de så vill. Särskilt om det inte är uppenbart att felet uppkom i samband med service.

Man kan aldrig vara för försiktig när man väljer vem man ska anlita. Betalar hellre lite mer och anlitar en pålitlig verkstad än någon halvskum billig. Man får vad man betalar för. Säger inte att dyras alltid är bäst utan att man ska vara uppmärksam och inte stirra sig blid på priset. Det viktigaste är att de man anlitar har rätt kompetens och utför jobbet som man ska utan att fuska och ta genvägar. Det är då man får problem många gånger.

Haha jadu fan det svaret hade ju fått en att le :D men hade räckt med lite vilja försöka fixa ihop hojen billigt eller letat upp en billig motor och stått för monteringstid. Men man lär så länge man lever och det haveriet gav mig mycket "vishet".

Nu är det förhoppningsvis inget sådant allvarligt med din hoj/service. Men man kanske ibland ska våga lita på sin magkänsla. Speciellt om man haft hojen ett tag och karaktären ändras drastiskt.

Tack, tror/hoppas du har rätt! :Bugar

När man stöter på den här typen av problem hoppas man att verkstaden är ärlig nog mot sin kund. De kan nog dribbla bort kunden rätt lätt om de så vill. Särskilt om det inte är uppenbart att felet uppkom i samband med service.
Precis. Och det får man ju aldrig veta ändå, så kanske bara att släppa, acceptera och gå vidare...:rolleyes:

.......Det viktigaste är att de man anlitar har rätt kompetens och utför jobbet som man ska utan att fuska och ta genvägar. Det är då man får problem många gånger.
Ungefär så jag resonerar också... Och smakar det så kostar det, vilket det kan vara värt! Om det blir bra alltså...!

Ju snabbare du får hojen till firman dessto bättre är det nog för din del, har dem gjort något fel så är nog chansen större att dem åtgärdar det nu direkt än att du kanske har den ståendes hemma i veckor eller kanske månader för att sedan inte göra det på "garantin", då kan det kanske komma en massa olika ursäkter om det gått för lång tid etc..

Ju snabbare du får hojen till firman dessto bättre är det nog för din del, har dem gjort något fel så är nog chansen större att dem åtgärdar det nu direkt än att du kanske har den ståendes hemma i veckor eller kanske månader för att sedan inte göra det på "garantin", då kan det kanske komma en massa olika ursäkter om det gått för lång tid etc..
Bra poäng! Har faktiskt också tänkt i dom banorna då jag har svårt att hinna med att fixa med detta, så jag har haft kontakt med verkstaden. Lutar åt att jag droppar hojen där vid tillfälle, så får dom kika på den vid första bästa lucka.

Jag kan ju låtsas att det är ändå för kallt att åka hoj nu.... :gnissla

Fick tillbaka min hoj i lördags efter ventiljustering, carb cleaning och lite annat smått o gott.
Kom ca. 3 miles innan den spottade ut snudd på all olja genom vevhusets ventilrör.

Detta hände på söndagen. Eftersom verkstan var stängd sön-mån, så kollade jag runt med kompisar, som kom fram till kompressionsbortfall på vänster cylinder.

När jag snackade med verkstan i tisdags så var svaret "Ta hit hojen, så får vi kolla."
Jag förklarade att min ekonomiska situation inte var så ljus, ifall det skulle bli merkostnad.för mig. Varvid dom säger att "det kan ha blivit nåt fel när vi gjorde ventiljusteringen."
Dom ringde tillbaka senare och menade på att ventiljusteringen såg ok ut, men att dom ville kolla i motorn, ifall det var något annat. Jag påpekade än en gång att jag inte har råd att kasta ut 2-300 euro till när ägaren säger:
"-Pengar kan vi diskutera senare, jag är mest nyfiken på vad som är fel."

Så mjah. Man kanske ska ta med en påse bullar för en sån inställning. :D

Som den erfarne meck man är kan jag bidraga med lite tips!

Tydligen har Hondor en tendens att "säcka ihop" efter en service då bla luftfilter blivit utbytt! Hände inte min Hornet eftersom han på verkstaden sa att om man skruvar ställskruvarna (heter dom så, iaf kopplade till förgasare) ett kvarts varv eller liknande vaknar den till liv igen! Detta skall du kunna skruva hemma i garaget!

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back