om att återskapa liten kåp-bit i metall

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
hej jag tänkte att jag skall göra ett par nya sådana där "sjuor" som dom kallas på min hoj. det är den nedre delen utav den tvådelade kromade sidokåpan(ovanför motorn). som är gjord utav plast och även har en rätt ful design. den är ju inte så stor typ 3 dm i höjd och 1,5 i bredd
ym50_doc-24_fzx750.jpg

jag undrar bara ifall ni vet hur man bäst gör.vill helst ha det i metall. som kromas/spraykrom sedan. det är så att jag skall ge den aningen lite annan form. så det går inte att skicka iväg heller. man måste nog ha hojen till hands för att mäta av alla vinklar skruvhål o div. så jag får nog göra det själv. och jag vill helst ha en så fin välvd form som möjligt. är detta svårt hur hade ni gjort, om ni rekommenderar att lämna det till nån som firma. vet ni nån i gbg området.

down and out rick:glömdet

Last edited:
Är du en duktig plåtslagare?

Om svaret är ja, gör det själv.

Om svaret är nej, glöm att tillverka dem själv i metall, speciellt om det skall vara välvda. Tillverka annars en "plugg" i styrofoam och gör en avgjutning (form), den slutgiltiga produkten gjuter du sedan i vanlig glasfiber.

Enda sedan jag var liten har jag undrat om den där mini v-maxen bara har en bakstötdämpare:hej

En variant för den som inte är överjävlig på att forma plåt är att du först gör en plugg/dummy av trä, sedan tar du aluminiumplåt som du först värmer på lite grann så att du löper ur den för att den ska bli mer lättformad (observera att den inte beöver vara varm när du bearbetar den).
Sedan så är det bara att börja banka plåten över din plugg, spänn gärna fast plåten med tving eller liknande om det går och börja smida plåten med en läderhammare eller en riktigt mjuk plastklubba.

Med denna teknik kan man få till former som är skitsvåra att skapa på fri hand, det kanske kräver några försök innan man kommer på knepet men plåt är ju inte så dyrt.

När man är nöjd med formen så slipar/filar man till ev. ojämnheter innan man polerar skiten!

ha vad grymma ni är.tack panzaa o westfield( apropå ditt namn panzaa ..vad betyder det, minns ett taiboxnings spel till amiga 500 som hette panza kickboxing.
jag är grymt flink i fingrarna, var bäst i klassen när det kom till skulptur iallafall.om man får skryta lite.
jag vill helst ha det i metall. det med att bygga en grund i trä och hamra över var helt klockrent.
jag känner mig som värsta tjatgubben som ställer en massa frågor här på forumet hela tiden.men ni har ju massa smarta lösningar på saker o ting.

tusen tack för tipsen
'
Chronic apropå ifall hojen bara har en stötdämpare. så tror jag nån trolla bort den andra på bilden ovan. det skall vara två. som snart byts ut mot ett par ölles,, (myntat namn på öhlins. fett va )

(jag borde också lägga upp en byggtråd på hojen,iochmed att jag tänkt ändra på rätt mycket. ta vid där japanerna slutade 1985. kommer faktiskt göra det snart,måste bara inhandla någon kamera. det kommer bli lite tugg och mycket mek :)

hälsningar rickard

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...