Olycka - vad händer nu?

Shrek

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Blev påkörd bakifrån av en bil när jag höll på att stanna vid ett övergångsställe.. Polis hade inte tid att komma. Jag hade inte sinnesnärvaro nog att ta telefonnummer av vittnen. Det enda som blev gjort var att vi fyllde på en skadeanmälan, tydligen tyckte bilföraren att jag tvärnitade. Det var en dubbelfilig väg där en bil på höger sida redan hade hunnit stanna för förbipasserande.. Hade han inte kört in i mig hade tjej + barn på övergångsstället varit i skottlinjen.

Det jag undrar är, ska jag ringa polisen och göra en skadeanmälan trots att bilisten ringde och fick besked att de inte kan komma? En annan fråga är, hur stor är chansen att försäkringsbolagen ger bilisten rätt om han hävdar att jag bromsade för hårt? Det lät som om han inte alls ville ta på sig skulden :huvet

Annars klarade jag mig utan skador. Lyckades hålla hojen på hjul. Men bakkåpan sprack, kolfiber-slipon mitt itu, och däcket läcker luft. Inga andra skador vad jag kunde se..

Oroa dig inte, han ska kunna stanna om nån framför bromsar. Han hade för kort avstånd till dig/inte tillräckligt uppmärksam = han är vållande.

Shrek skrev:
Blev påkörd bakifrån av en bil när jag höll på att stanna vid ett övergångsställe.. Polis hade inte tid att komma. Jag hade inte sinnesnärvaro nog att ta telefonnummer av vittnen. Det enda som blev gjort var att vi fyllde på en skadeanmälan, tydligen tyckte bilföraren att jag tvärnitade. Det var en dubbelfilig väg där en bil på höger sida redan hade hunnit stanna för förbipasserande.. Hade han inte kört in i mig hade tjej + barn på övergångsstället varit i skottlinjen.

Det jag undrar är, ska jag ringa polisen och göra en skadeanmälan trots att bilisten ringde och fick besked att de inte kan komma? En annan fråga är, hur stor är chansen att försäkringsbolagen ger bilisten rätt om han hävdar att jag bromsade för hårt? Det lät som om han inte alls ville ta på sig skulden :huvet

Annars klarade jag mig utan skador. Lyckades hålla hojen på hjul. Men bakkåpan sprack, kolfiber-slipon mitt itu, och däcket läcker luft. Inga andra skador vad jag kunde se..

Du får rätt till 100%

Om jag inte e helt ute och cyklar, Så e det väl aldrig ditt fel om du blir påkörd bakifrån? Så vida att han inte drar någon annan story så här i efterhand.
Ring polisen och hör med dom.

olycka

Nej du, du åker inte på något. Var inte ditt fel alls, man skall ha tillräckligt med avstånd till den som ligger framför så man hinner stanna.
Och skulle då du bränna förbi en bil som står vid ett övergångställe så kunde det ju gå riktigt illa.
Så var inte orolig för att du åker på det, bilen som körde på dig får ta hela smällen.

Lugn....

Shrek skrev:

Du kan nog vara lugn... Det är ALLTID den som kör in i röven på någon annan som får ta skiten.. Om man inte hinner stanna så har man hållt för dåligt avstånd... Även om framförvarande tvärnitar så ska du ju hålla tillräckligt avstånd för att hinna stanna... En regel som INGEN följer tyvärr... (inte jag själv heller) Du måste ju få bromsa hur hårt du vill för ev. hinder på vägen. Summa summarum: Han får ta skiten :tummenupp

Tobbe

Detta hände mig oxo för bara några veckor sedan, fast jag rattade tjejens farsas S80 när det hände. Bromsar rätt hårt för att släppa över en gubbe på ett övergångsställe, och blir påkörd bakifrån av nån gammal Passat. Jag behöver inte betala en spänn. :)

Shrek skrev:

Chansen att försäkringsbolaget ger bilisten rätt är lika med noll!!enligt trafikbestämmelserna måste en trafikant hålla ett sådant avstånd från framförvarande så att man hinner stanna om något händer.

Ring försäkringsbolaget och fråga om du vill vara säker. Det gör inget om man saknar tel nummer , det räcker om du har ett reg.nummer på bilen så fixar bolaget resten själv.
Lycka till!!!!!!!!!!

Helt klart drog bilisten en vals när han sa att polisen inte kunde komma. Ev fick han besked på att det kunde ta tid (vanligen max 1 timme).

Ring och polisanmäl händelsen, uppge bilistens reg nr.

Shrek skrev:

Oj vad snabbt man fick positiva svar mitt i allt skit :Bugar Jo jag tog reg-nummer o tel-nummer, krävde att få se körkort också trots att jag körde utan (tappade den för några veckor sen). Nu känner jag mig lite lugnare iaf, ska försöka koppla av med en öl nu.. eller fem :gnissla

Tack alla :tummenupp

Bandit1200, jo nu när du säger det.. jag ringer direkt o kollar om det är anmält iaf..

Shrek skrev:
Bandit1200, jo nu när du säger det.. jag ringer direkt o kollar om det är anmält iaf..

Det är en sak att HA RÄTT - en annan att FÅ RÄTT.
Chansen att du skall åka dit är rätt liten men gardera dig gärna så mycket du kan, genast.
Påkörning bakifån är bara NÄSTAN bergsäkert, även om en del andra här hävdar motsatsen. Det finns undantag, jag har läst dem i regelverket rätt nyligen.
Men, stannar du vid övergångsställe ligger du mer än bra till, särskilt som bilen intill dig redan hade stannat.

Som tidigare redan svarat så är de aldrig ditt fel när du blir påkörd bakifrån.

Du sa att nån bil/nåra bilar dessutom redan hade stannat i högerfil för att släppa över gångtrafikanterna.
De i sin tur gör att hans situation förvärras ytterligare då han inte haft uppsyn längre fram än till sin mobiltelefon som han säkert satt o knappade på.

Desamma gäller även på tvåfiliga vägar.
Har någon stannat i mötande för att släppa över gångtrafik på ett övergångställe så ska du också stanna.

Det har hänt att folk som bromsar för att få bakomvarande bil att öka avståndet har åkt dit på delat vållande. Men nu hade du ju en god anledning till att bromsa så de lär inte va några problem.

/ Hannes

Varför pratar ni om att ringa polisen nu så här i efterhand? Om inga personskador varit inblandade och fordonen är flyttade från platsen, så har de inget med olyckan att göra. Eftersom skadeanmällan är ifylld och påskriven av båda parter, så ska den lämnas in på repektives försäkringsbolag, där de tar ställning till hur ersättningen ska justeras osv.

Polisen ringer man normalt inte, utan ringer man så ringer man 112 och så tar de hand om allt sånt. 112 ringer man när någon är skadad, varvid polis normalt inte behöver deltaga vid lättare plåtskador. Är tragiskt när folk inte kan komma överrens om hur olyckan gick till och polis måste dit för att röja upp i trafiken.

Därmed inte sagt att man behöver ta på sig något ansvar i olyckan, men borde kunna skriver under på en enklare skiss över händelseförloppet på skadeanmällan, utan att polis ska behöva komma till platsen.

:mattias

Matin, fick samma uppläxning när jag ringde polisen :hihi. Ringde däremot inte 112 utan växeln till skånepolisen. När bilisten ringde polisen räknade jag iofs med att få hela poliskåren på plats iom att det var en MC inblandad.. med dagens MC-hets verkade det inte orimligt..

Det hela är anmält nu via internet till FB, nu är det bara att vänta.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman