Olycka - Skattkärr utanför Karlstad

GlenMorangie

~ The Glen of Tranquillity ~
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
Ducce 999:a (Socio#3721)
Blev omkörd av 2 st lite "sportigare" glidarhojar precis efter där motorvägen tar slut när man åker från Karlstad i norrgående riktning mot Stockholm.
Klockan var ca 14.30.
Denna dag åkte flickvännen och jag avant så vi tog det lite lungt, tänkte bara att f-n att man inte har hojen en sån här fin dag när hojarna for förbi.
Låg kanske 300m efter hojarna (några bilar mellan oss) när vi passerade första korsningen vid Skattkärr.
Då hade de "klämt" sig imellan några bilar vid omkörning, inget konstigt med det...men det var kanske lite tight.
Efter korsningen så kommer det en lång raksträcka (ca 2km) innan det övergår till växlande körfält med vajer räcken.
Hojarna fortsatte att köra om på långa rakan och båda jag och flickvännen tyckte att det såg tight ut.
I slutet av rakan ser jag att de ger sig om en husbil precis innan en utfart på vår sida :huvet (de ser antagligen inget för att husbilen skymmer)
I nästa sekund girar den första hojen skarpt ut till höger sida på väggrenen följt av nästa hoj...sen skyms de av husbilen...när jag sedan ser att de framförvarande bilarna bromsar häftigt så förstår jag att något hänt....mycket riktigt...båda hojarna ligger på backen intill refugen vid höger utfart. :(
Vet ej om det var en bil på väg ut från korsningen de vejjade för men det är det troliga, svårt att se med så många bilar framför.

Det visade sig att det var en kille som körde först och en tjej som hängde på efter. Tjejen såg tagen ut medans killen lungt tog fram mobilen och ringde...

Det sköna är att de båda stog upp och såg oskadda ut. :) :tummenupp
Lär antagligen stå mer i WermlandsTidningen eller VF imorgon.

Det trista med detta är att de båda hojåkarna var orsaken till varför detta hände, trist PR för oss mc åkare....det såg liksom inte helt stabilt ut vid omkörningarna. Det var som sagt ganska tight till mötande trafik...
Det får en att tänka lite när man är ute och hojar....

Kör lungt alla hojvänner....

Blir nog en liten "lugn" kvällsväng med R1:an :yoparty

Skönt att dom klarade sig :tummenupp
Tycker annars att man ser idiotomkörningar varje dag! Senast igår blev jag omkörd på insidan av en annan sportbåge på slingerbulten! Ren tur att ingen kom mötande :mad: Då hade jag flugit också! Ta det piano allesammans :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT