Olycka, Otroligt bra hjälpt!

Ruboo

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Rsv4 factory -14
Hej alla motorcyklister!

Denna tråd skapar jag för att tacka alla som kom springade från donken sveavägen i kväll när min kompis Ian krockade! Ni visste precis vad ni skulle göra!

Situationen:
Jag och Ian är påväg hem efter en vanlig onsdagskörning! Stannar vid donken sveavägen för att äta lite och prata med roligt folk! Efter ett tag ska vi dra hem o sova. Jag kör först ut och kommer till slutet av handelshögskolan, när jag hör ett otroligt högt boom... (tittade även just i detta ögonblick i backspegeln och såg hela händelsen).

Ian håller vänster filen och en bil ligger i höger filen. Bilen tänker göra en U-sväng och korsar Ian körbana tvärt! Pga detta studsar Ian på bilen och glider längs asfalten på motsatt körbana. Hojen glider långt!

När jag svänger tillbaka för att hjälpa Ian så kommer det 4-5 motorcyklister och undrar hur det gått! Även bilar stannar och kollar till läget och fotgängare kollar hur allt är! (Hjälper även till tills allt är under kontroll).

En otroligt hjälpsam man som körde en Fz1:a ringde ambulans och tog hand om Ian! Ambulansen kom max 5 min senare! Otroligt snabbt! Brandbil och polis kommer strax därefter!

Ians skador blev avflagnad hud på foten samt ett jack och en svullnad på likaså foten. Får se hur det känns imorrn!

Återigen vill jag tacka allihopa som kom springande för att hjälpa min vän. (Även jag var i chock, inte varit med om liknande förrut).

Vill säga tack till ambulans, polis och brandkåren och somsagt alla människor!

Ian är nu hemma med sin familj som också kom och tog hand om han!

Alltid kul att köra med dig Ian!
//Ruben!

Man får väl iaf säga att det var rätt ställe att råka ut för det. ;)
Och skönt att höra att det gick hyfsat bra för honom.

I princip alla kör ju som CP:n där, hojar som bilar. Rättfärdigar förstås inte att just den här bilen gjorde det, men det hör ju till vanligheterna att både bilar och hojar korsar dubbel heldragen där.

Fast helt jättevanligt är det ju inte att de korsar över från den högra filen...

Fast helt jättevanligt är det ju inte att de korsar över från den högra filen...

Skall du få till knäskrap kanske du behöver lite mer asfalt... :crash

Bra att det gick så bra som det gjorde i alla fall.
Bra att folk hjälpte till snabbt med, för ofta man ser folk som bara åker/går förbi.

Hej man gör ju vad man kan. Jag kommer iaf köpa bättre skydd. Otroligt hur bra det gick ändå..
Ha det bäst och hälsa Ian.

Man får väl iaf säga att det var rätt ställe att råka ut för det. ;)
Och skönt att höra att det gick hyfsat bra för honom.

Jaa! det kan man ju säga! All hjälp fanns där! Jo, han rekar sig ganska bra!
Sån här läsning får mig att bli glad, givetvis inte p g a olyckan utan p g a alla hjälpsamma människor!
Hoppas polaren din repar sig fort från skavankerna.
Jaa! Ruggit hur bra det var när man ser människor komma sppringande från alla olika håll och hjälper!!! Han mår något bättre skulle jag tro!

Vad sa bilisten om hans välplanerade u sväng, tyckte han att den var lyckad?

Det sjuka var att bilisten inte änns sa förlåt eller hur som helst yttrade sig på något sätt! Riktigt otroligt dåligt! Men man kan tro att han vart med chokad än Ian!

I princip alla kör ju som CP:n där, hojar som bilar. Rättfärdigar förstås inte att just den här bilen gjorde det, men det hör ju till vanligheterna att både bilar och hojar korsar dubbel heldragen där.
Jo, dels är det sant! men OM man ska göra det borde man ha bättre uppsikt bakåt! Påväg hem såg jag 2 bilar som gjorde exakt samma sak, och jag bor kanske 5 min därifrån!

Fick han smaka ketting?
Polis fick han allt smaka!

Nej detta är true!

Skall du få till knäskrap kanske du behöver lite mer asfalt... :crash

Bra att det gick så bra som det gjorde i alla fall.
Bra att folk hjälpte till snabbt med, för ofta man ser folk som bara åker/går förbi.

Jo, både Ians familj och jag och alla hans vänner är otroligt glada att det inte gick sämre!
Hej man gör ju vad man kan. Jag kommer iaf köpa bättre skydd. Otroligt hur bra det gick ändå..
Ha det bäst och hälsa Ian.

Absolut!! Tack för hjälpen!!

Olycksfågeln här!
Vill verkligen tacka alla som var delaktiga och hjälpte till. Abslout helt otroligt med all hjälp. Kan ju lägga till det att efter bara 15 sek efter crashen kom killen på Fz1:an Tobias som hade jobbat på intensiven och hjälpte mig.

Hade extrem tur! Snacka om änglavakt. Vittnen trodde jag bled ca 15-20m i körfältet som gick i motsatt riktning. Tack gud för att det inte kom någon bil.

Det ända som har hänt på mig är ett i princip obefintligt blåmärke på vänster höft som knappt känns. Sen är det bara höger fot och höger smalben som tagit lite smäll. Som jag fattar det nu i efterhand så började bilisten svänga vänster. när han svängt mellan 45-80 grader så ser han mig och tvärnitar. Jag tror att jag hinner gira lite vänster. Detta gör ju att jag inte körde rakt in i bilen utan jag tror att min höger sida gick in hårt i hans väntra "hörn" på bilen. Detta gjorde ju att smällen blev otroligt mycket mindre (ändå behövde bilen bärgas bort). Hade han kört 50 cm till så hade jag ju kört rakt in i bilen och inte kommit in i den med sidan.
Hela höger fotpinne och bromspedal var mosade därför undrar jag varför inte min fot är värre än vad den är då den borde kommit mellan bilen och cykeln. Sen gled hojen nästan "uppskattningsvis" 40-50m i det andra körfältet. Jag ställde mig upp och gick till trottoaren.
Nu kommer vi till det stora mysteriet som jag bara inte fattar. Som ni ser på bilderna så är min fot uppsvullen (pga spruckna blodkärl) vilket jag inte tycker är konstigt. Det som är skumt är att jag har ett jack och brännskada relativt långt ned på högersmalben. Hur kan detta komma sig då stöveln inte är uppsliten där jacket är. (se bild) Stöveln åkte inte av och de ända skadorna på den är den spruckna sömmen på baksidan och lite skrapskador.

Det finns en sak som jag verkligen tycker är mycket läskigt med detta. Jag har precis fyllt 17 år (kör lätt mc) så det va inte längesen jag körde moped. Som ni vet så kör ju inte alla 15åringar runt med skinnställ och hela köret när de kör moped. Då detta gick i ca 50 km/h då det smällde så hade det lika gärna kunna hända med en moppedist som kör i shorts converse och utan handskar. Hade jag haft converse så hade min fot varit mos idag och jag hade nog inte haft så mycket hud på kroppen.

Innan olyckan hände kunde jag resonera på detta sätt: Denna sträcka ska jag endast köra på 50-vägar vilket innebär att det inte kommer gå snabbare än när man kör moped. Och inga mopedister kör ju med full mundering så det behöver jag inte nu. Det är klart att det är jobbigt för alla som kör moppe att dra på sig full utrustning då de ska köra bara någon km. Men det är extremt synd att det är på detta sett för att alla borde ha riktig utrustning oavsett mopedist eller sporthojsåkare.
Jag resonerar aldrig på detta sett igen.

Bilderna är på höger stövel och höger fot + smalben.

Vill tacka alla ännu en gång för all hjälp! Hade inte gått utan er!

Hälsningar Ian

Bifogat

• bild-3.jpg
    bild-3.jpg
    229.4 KB · Visningar: 146
  • bild-4.jpg
    bild-4.jpg
    231.8 KB · Visningar: 175
  • bild-5.jpg
    bild-5.jpg
    234.2 KB · Visningar: 150
  • bild-7.jpg
    bild-7.jpg
    234 KB · Visningar: 158
Skönt att höra att du klarade dig relativt bra, trist när det händer dock, hoppas du fortsätter ditt hojkörande!

Jacket och brännmärket på foten/ smalbenet uppstod förmodligen av två olika anledningar.

Jacket: En vass del av bilen/ hojen slogs mot ditt ben, dock var inte delen tillräckligt vass för att lämna ett märke på det sega lädret i stöveln med på "mjukdelarna" på benet som har skelett bakom uppstår detta lätt. Tänk tex en boxare som får ögonbrynet spräckt, inget märke på handsken med ögonbrynet går sönder ändå pga att det är stumt bakom.

Brännmärket: Förmodligen för att stöveln vred sig väldigt fort runt ditt ben när kollisionen skedde. Tänk: Ju snabbare du drar handen på en bordsyta, ju varmare blir det: Friktion med andra ord. Detta är den grundläggande anledningen till att ett skinnställ ska sitta så tajt som möjligt, för att inte du ska få brännskador av stället när du går omkull.

Krya på dig och upp på hojen igen!

Verkar som att jacket stämmer väl överens med inre kanten på stöveln som du öppnar upp för att få in foten? Likaså är brännmärket för fint i kanterna för att det ska vara skrapsår, kan det måhänd vara som så att det finns detaljer på stöveln som leder värme extra bra? Om du glidit kan värmen ha kommit därifrån.

Spawnar fritt.

Det där är ett jack, är för raka och skarpa kanter för att det ska vara uppslitet. Är det uppslitet så ska kanterna vara lite mer naggade och oftast så tittar en hel del fettceller ut, dvs såret glipar utåt, ett jack såret/sårkanterna innåt på.

Ta och kolla på insidan på stöveln!

Like grattis.
Hoppas myndigheterna låter honom smaka virtuell ketting så han åtminstone ser sig för nästa gång han tänker slarva.

Back