Olycka med felförsäkrad motorcykel.

Forplay

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2008
Hoj
-74 Norton Commando
Hej. Lyckades för en tid sedan att köra i kull med en motorcykel jag lånad av en polares farsa. Den är värd ca 50 papp och är ej körbar. Går kanske rädda vissa delar. Då han hade 30plus försäkring gäller inga försäkringar mer än trafiken som borde täcka mina skador och min tid på sjukhus. Nu till min fråga. Hur mycket bör jag betala för hojen då han inte berättat för mig något om att den var "oförsäkrad". Jag räknade liksom inte med att krascha men sånt händer ju. Anser själv att han ska se sin del i det hela men han har inte sagt något än.

Tack på förhand

Jag hade erbjudit mig att stå för hälften av hans förlust. Han borde ju vara medveten om att han skickat iväg dig utan gällande försäkring.

Du borde stå för alla kostnader som inte täcks av försäkringen.
Låna EJ andras hojar om du inte har råd att betala för skadorna!!!

Enkelt o logisk om du tänker efter lite själv.

Det lever jag efter och även dom allra flesta jag känner, och jag har även en del polare som även fått betala för sin egen klantighet och dom som fått betalt av andras klantighet.

Så betala och LÄR dig något av detta...:tummenupp

.../Yoshi

ANSVAR

- Det var hans Mc....
- Det var hans Försäkring.....
- Det är Hans Ansvar....står i försäkringsbrevet om man läser det finstilta...
- Hur ska du kunna veta vad han har för försäkring på den om han inte i
förväg upplyst dig om det.

Sen är det en helt annan sak vad Du tycker att du ska bidra med.

KentW

Solklart; lånar man och kvaddar så köper man lös hojen. Tungt men rakryggat. Jag tycker att det var upp till dig att informera dig om vad för försäkringsskydd som fanns. Beklagar, hoppas dina kroppsliga skador är OK.

Jag tycker du ska betala alla kostnader. Vaddå taskigt att han inte har berättat om försäkringen? Om du låna någon annans grejer för du ta ditt ansvar för dem. Det är dåligt av dig att du försöker flyr ditt ansvar och kommer hit för att får stöd för dina undanflykter.

Då han hade 30plus försäkring gäller inga försäkringar mer än trafiken som borde täcka mina skador och min tid på sjukhus.

Någon som vet vad som gäller vid lån av hoj som har ägare med 35 plus försäkring generellt? Gäller aldrig försäkingen om en person under 35 år lånar hojen?

Tycker ni ska samtala om det och komma fram till en lösning vad är han beredd att stå för, han inte informerade om försäkringen. Men du ska vara beredd på att betala allt.

Last edited:
konstigt att INGET täcks av försäkringen

på min försäkring 35+ , så är det dubbel självrisk

samma gäller på min bil (ingen under 24 får köra), dubbel självrisk om någon under 24 kör & smäller

konstigt att INGET täcks av försäkringen

på min försäkring 35+ , så är det dubbel självrisk

samma gäller på min bil (ingen under 24 får köra), dubbel självrisk om någon under 24 kör & smäller

Ja hört samma som du skriver dubbel självrisk, konstigt det där....

Anledningen till att han har en 30+ försäkring är antagligen att han ska komma billigare undan. Han lär således vara medveten om att INGEN under 30 får köra hojen, och då ska han inte låna ut den heller utan att upplysa om det.

Jag tycker att han får skylla sig själv till viss del i alla fall. Dela på kostnaderna, han lär sig att inte låna ut en oförsäkrad hoj och du lär dig att kolla upp vad du sätter dig på...

Jag tycker att det var upp till dig att informera dig om vad för försäkringsskydd som fanns.

Så är det.... Hojen hade ju lika gärna varit avställd med körförbud, det är förarens ansvar att kolla att allt är i ordning innan man kör iväg.

bara ett dumhuve kollar inte upp sånt innan lån och körning......

betala allt inget annat

Väldigt enkelt.. You break it, you buy it!!:pannkyss

så sant...:tummenupp

Därför ja aldrig lånar hoj...har en polare som är på mig om ja inte ska låna hans hoj lite (R1 -03)...med ursäkten att min är iväg...snällt joo men ja ser även en baktanke...när min hoj är tebax så VET ja en som kommer o ska "kräva" att få testa MIN pärla... ICKE säger ja till det...:fakta

har "förlorat" polare för dom inte betalt för sig innan då dom krachat (Yamaha RD 125LC...100-150m raka sen 45graders höger, grusväg...skador för 1500kr...)

den kunde ju lika gärna varit endast trafikförsäkrad och då hade du också stått där med en kringla formerly worth 50 papp. Ja han kunde ha talat om det för dig, men det är ditt ansvar att kollat läget innan eftersom en ansenlig mängd hojar är försäkrade så. Bit i det sura äpplet och betala allt, inga undanflykter.

Last edited:
Om han hade berättat för dig innan hur det låg till med försäkringen, hur hade du gjort då? hade du tänkt...jajja det händer inget ändå... eller hade du struntat i att låna mc? Intressant tankeställning...eftersom problemet för dig verkar vara att han inte sa nåt, och inte att du faktiskt kvaddad hans mc...

betala kalaset med tanke på han var snäll o lånade ut den.inte meningen man ska betala för o vara snäll... pinsamt om man inte kan pröjsa e min mening...
jag hade iaf gjort det.Hade det varit min hoj o du inte betalade hade jag blivit rasande...

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...