Olustigt verkstadsbesök

Gummi Tarzan

örnörn
Gick med
11 Jun 2010
Hoj
Svart/ grå kronan duo s
Jag tar det från början..
I höstas så rev jag ner hojen totalt och pysslade om den med tops och tandborste. Tänkte då att jag skulle passa på att packa om framgaffeln för att slippa att ev behöva göra det i sommar. Firman jag lämnade bort benen till fixade till det för en rimlig peng. Häromdagen så tog jag en kort sväng för att se så allt var ok och tätt, svängen var ca 1 km och det var den första på hela året. Nu visade det sig att det ena gaffelbenet pissade ut all olja. Ringde firman som gjort jobbet och i min och mekanikerns värld så är det ett garanti jobb då jag inte kört mer än ovan nämna sträcka. Lite småsur men ändå tillfreds med att jag bara behövde komma dit med hojen och alltså inte behöva riva ner gaffeln själv.
Hämtade hojen idag och blev ett antal kronor fattigare då det enl chefen på plats absolut inte var ett garanti jobb. Chefen var naturligtvis inte på plats så för att få nyckeln till hojen fick jag slanta upp mina surt förvärvade pengar.
Om det nu inte hade varit ett garanti jobb, varför sa dom inte det när jag ringde eller lämnade in den, det hade varit bra mycket billigare att ge honom det läckande gaffelbenet rätt i näven, och varför i helve.e byter dom packboxarna på båda sidor!!

Jag ska tillbaka till firman om någon dag och tala med den som bestämmer och fråga hur han tänker.

Att jag inte kört hojen sedan i höstas vet dom om på firman, jag har nämligen varit utomlands i 6 månader så där har dom inget att komma med heller.
Nu har jag blivit tvungen att beställa ett nytt batteri också, givetvis via samma firma. Beroende på vad han kan göra på det priset så kan jag kanske sansa mig. Annars får batteriet stå kvar på disken och så blir det ett jäkla liv på mig.

Eller tänker jag fel?

Jag hade ställt aset mot väggen, lämnar man in en gaffel som ÄR ok skall man inte få en med mosade tätningar tillbaka.

Tjenare, jag har precis gått igenom exakt samma sak, renoverade mina packboxar i slutet av förra säsongen. Tar ut hojen denna säsong och kör till norge, dagen efter när jag kommer hem efter jobbet så fick jag se precis samma sak som du såg, ena sidan pissade olja så det räckte och blev över, hade så mkt olja på fälgen så jag hade kunnat tanka en tankbil med det.

Ringde upp mecken som gjorde arbetet och var så jäkla taggad på att leverera en rejäl utskällning men fick som svar att om hojen står still långa perioder(ex vintertid) så kan tätningarna "suga" fast i gaffeln för att sedan spricka när man börjar använda hojen,

Kontaktade verkstad i norge och fick bekräftat att så kunde vara fallet, bytte betalade och var missnöjd :)

Det man kan göra är att antingen jucka på hojen några ggr i veckan eller åtminstone spraya med tex 5-56 så suger dom inte fast.

Så om jag inte har blivit lurad av två skojare i maskopi så kanske du är ute o cyklar på en enhjuling utan hjul ;)

Tjenare, jag har precis gått igenom exakt samma sak, renoverade mina packboxar i slutet av förra säsongen. Tar ut hojen denna säsong och kör till norge, dagen efter när jag kommer hem efter jobbet så fick jag se precis samma sak som du såg, ena sidan pissade olja så det räckte och blev över, hade så mkt olja på fälgen så jag hade kunnat tanka en tankbil med det.

Ringde upp mecken som gjorde arbetet och var så jäkla taggad på att leverera en rejäl utskällning men fick som svar att om hojen står still långa perioder(ex vintertid) så kan tätningarna "suga" fast i gaffeln för att sedan spricka när man börjar använda hojen,

Kontaktade verkstad i norge och fick bekräftat att så kunde vara fallet, bytte betalade och var missnöjd :)

Det man kan göra är att antingen jucka på hojen några ggr i veckan eller åtminstone spraya med tex 5-56 så suger dom inte fast.

Så om jag inte har blivit lurad av två skojare i maskopi så kanske du är ute o cyklar på en enhjuling utan hjul ;)

Det är ju oftast när man tar fram hojen efter vintern gaffelbenen pissar olja, om det beror på att dom torkar fast eller något annat vet inte jag, men om så är fallet borde ju rimligtvis en ny packbox som skrapar undan oljan bättre och som inte är lika oljemarinerad torka fast lättare.

Jag har aldrig renoverat en gaffel och sedan låtit den stå, utan när jag har renoverat så har det körts direkt efteråt.

Jo jag har tänkt på det också och faktiskt förlikat mig med tanken på att det nog kan vara så. Men då återstår frågan om varför han byter på båda sidor samt att han gott kunde bett om att få gaffelbenet i näven direkt så jag har sluppit kostnaden för att han ska göra det åt mig.

Känner igen det där.

De flesta bil/mc-förare vet nada om teknikaliteterna. (omfg vilket ord. :tuttar)
Alla mekar vet detta.
De oseriösa utnyttjar det. :död
Och de seriösa gör sitt jobb. :krama

-"joråsåatte, vi behövde byta ecu´n och dwg´n och uppdatera mjukvaran för framgaffeln..... 16 000:- +moms."

-"Oj då, det var dyrt, men ok. :näsblod"

Själv har jag en 13 år gammal Transalp med originalpackboxar i framgaffeln. Har fortfarande inte börjat läcka.........:rolleyes:

/e

Konstigt att jag aldrig råkat ut för fastklippade packboxar.

Hur gör banåkarna på vintern, sitter dom och torrjuckar gaffeln?

Kan det vara så att de inte bytte bussningarna, så att gaffeln är glapp och därför läcker?

Kan det vara så att de inte bytte bussningarna, så att gaffeln är glapp och därför läcker?

Nu förstår jag inte hur du menar. Det var i förebyggande syfte jag lämna in benen. Det var alltså inget läckage från början.
Jag ska ta ett sansat samtal med herr verkstadsägare så får vi se vart det slutar.

Nu förstår jag inte hur du menar. Det var i förebyggande syfte jag lämna in benen. Det var alltså inget läckage från början.
Jag ska ta ett sansat samtal med herr verkstadsägare så får vi se vart det slutar.

Han syftar på de glidlagringar som ser till att innerbenen hålls på plats. Är de slitna så håller de inte innerbenen på plats lika bra och gaffeln kan glappa. Då hjälper det inte med nya packboxar utan nya bussningar/glidlagringar behövs.

Han syftar på de glidlagringar som ser till att innerbenen hålls på plats. Är de slitna så håller de inte innerbenen på plats lika bra och gaffeln kan glappa. Då hjälper det inte med nya packboxar utan nya bussningar/glidlagringar behövs.

Ja ok, inget jag tänkt på faktiskt.
Men med facit i hand skulle jag gjort jobbet själv. Så det kan gå när man vill vara bekväm......

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing