olovlig körning/grovolovlig körning

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
vad är det för skilnad?

fick reda på att min gamla rd är mellan reggad... har kört 600mil:huvet har bara a1 behörighet

va händer om dom tar mig ? kan dom ta körkortet?

har blivigt tagen en gång i somras med min fiddy 1000:- i böter

Som sagt , eftersom du redan har en anmärkning på framförande av oreggat fordon så skulle jag inte chansat.

Iofs , vad är oddsen att de kommer på dig ?
Håller du dig inom lagliga marginaler så borde det inte vara något problem , men om du buskör en del hade jag nog lagt en tuing eller två på o regga om henne.

WebGringo skrev:
2525510 Som sagt , eftersom du redan har en anmärkning på framförande av oreggat fordon så skulle jag inte chansat.

Iofs , vad är oddsen att de kommer på dig ?
Håller du dig inom lagliga marginaler så borde det inte vara något problem , men om du buskör en del hade jag nog lagt en tuing eller två på o regga om henne.

tror det inte är så stor chans att dom tar mig... den är fan svår att köra försnabbt med..trött... har aldrig visat mitt körkort

kostar 1700:- men hojjen kostade 5000..

undra bara om det blir grov om man blir tagen fler gånger:va

lasse kongo skrev:
2525529 tror det inte är så stor chans att dom tar mig... den är fan svår att köra försnabbt med..trött... har aldrig visat mitt körkort

kostar 1700:- men hojjen kostade 5000..

undra bara om det blir grov om man blir tagen fler gånger:va

Jag har för mig att det är så, inte säker dock.

blir du tagen fler än en gång så brukar det bli grov vårdslöshet..
om man inte har körkort alls...då räknas man som en värre fara pga att man inte har nå trafikerfarenhet alls..

straffet för att köra mc med b-körkort brukar bara bli en varning alt. upp till 6 mån indragning...normala e dock bara en varning...

vet inte hur de tänker ifall man som du här kör mellanreggat med A1-körkort...borde ju bli lindrigare...men det e från fall till fall..

känns kanske som en dyr utgift på en sån hoj.. men rega den som lätt mc och kör sedan utan strypning... annars har du väl bara 1 år kvar tills du får mellan-lortet...du var väl 17år nu..

mvh tobbe

Last edited:
sx-pojken skrev:
2526448straffet för att köra mc med b-körkort brukar bara bli en varning alt. upp till 6 mån indragning...normala e dock bara en varning...
Kan inte uttala mig för huruvida man brukar komma undan med en varning eller ej. Har glasögonkrav i mitt kk och har vid ett tillfälle blivit stoppad utan glasögon eller linser, vilket resulterade i rapportering för olovlig körning då körkortet inte ansågs giltigt utan detta. Fick dagsböter... :rolleyes:

Vet inte om detta sprider något ljus över trådskaparens frågor men jag lärde mig lite mer genom att googla:

1. Olovlig körning innebär att en person utan behörighet kör en bil eller annat fordon som kräver körkort. Olovlig körning kan i Sverige ge högst 6 månaders fängelse och lägst dagsböter.

2. KRYLBO - En 52-årig kvinna stoppades av polisen när hon kom körande i en personbil på Ringvägen i Krylbo under måndagen. Vid den kontroll som gjordes visade det sig att kvinnan saknar körkort och är sedan tidigare dömd för olovlig körning. Kvinna är nu således misstänkt för grov olovlig körning.

Första gången blir det olovlig körning och vid andra tillfället och framåt grov olovlig körning.

sandstream skrev:
2526496 Vet inte om detta sprider något ljus över trådskaparens frågor men jag lärde mig lite mer genom att googla:

1. Olovlig körning innebär att en person utan behörighet kör en bil eller annat fordon som kräver körkort. Olovlig körning kan i Sverige ge högst 6 månaders fängelse och lägst dagsböter.

2. KRYLBO - En 52-årig kvinna stoppades av polisen när hon kom körande i en personbil på Ringvägen i Krylbo under måndagen. Vid den kontroll som gjordes visade det sig att kvinnan saknar körkort och är sedan tidigare dömd för olovlig körning. Kvinna är nu således misstänkt för grov olovlig körning.

Första gången blir det olovlig körning och vid andra tillfället och framåt grov olovlig körning.

hmmm google måste ljuga... allt jag fick var böter förra gången! inga dagsböter..

tack för svaren!!

men frågan står kvar... kommer det bli grovolovlig körning om jag blir tagen igen (fast med annat fordon)??

och iså fall vilka konsikvenser? böter.. indagetkörkort... rättegång...

om du har ett körkort men hojjen inte är reggad så blir det ingen olovlig körning utan framförande av blabla någonting fordon. Läs nedan:

Fordon brukats utan att fordonsskatten varit betald (kan ej kombineras med 602A-avställt fordon) 1000:-

602A Avställt fordon brukats (ej släpfordon) 1200:-

Om du däremot inte har ett körkort så blir det en olovlig körning å du får böter. Andra gången blir det automatiskt en grov olovlig med med böter, fortsätter detta flera gånger åker du på en spärrtid från 1 månad till 3 år beronde på vad som skett blabla bla....!

Samma sak gäller om du har fått ditt körkort indraget, fast då åker du på en grov olovlig på en gång med följd av längre körkortsindragning å mer böter:)

Så du kan fortsätta köra din oreggade hoj men med dagens böter är det nog bättre att åtminstone ha en trafikförsäkring å betala skatten som inte brukar var så hög.

Här finns lite mer å kika på

http://www.trafikjuristen.se/boter/polisboter/administsrativa/administrativa1.htm

JayZin skrev:
2527790 om du har ett körkort men hojjen inte är reggad så blir det ingen olovlig körning utan framförande av blabla någonting fordon. Läs nedan:

Fordon brukats utan att fordonsskatten varit betald (kan ej kombineras med 602A-avställt fordon) 1000:-

602A Avställt fordon brukats (ej släpfordon) 1200:-

Om du däremot inte har ett körkort så blir det en olovlig körning å du får böter. Andra gången blir det automatiskt en grov olovlig med med böter, fortsätter detta flera gånger åker du på en spärrtid från 1 månad till 3 år beronde på vad som skett blabla bla....!

Samma sak gäller om du har fått ditt körkort indraget, fast då åker du på en grov olovlig på en gång med följd av längre körkortsindragning å mer böter:)

Så du kan fortsätta köra din oreggade hoj men med dagens böter är det nog bättre att åtminstone ha en trafikförsäkring å betala skatten som inte brukar var så hög.

Här finns lite mer å kika på

http://www.trafikjuristen.se/boter/polisboter/administsrativa/administrativa1.htm

låter ju bra:tummenupp

hoppas på att jag inte kommer bli stoppad..

den är både besiktiad, skattad och försäkrad bara det att jag inte har behörighet för den:huvet

kör som vanligt och får undvika power wheelisarna på motorvägen:gnissla

Är väl kanske skillnad på forden... Är ju trots allt lite skillnad mellan en Fiddy mot en bil.

jag fick grov olovlig körning när jag körde bil med indraget körkort. 2000 spänn i böter och 6 månader till utan lapp

"fick reda på att min gamla rd är mellanreggad" Vadå fick reda på?
Du har väl ett registreringsbevis? Det skulle du sett när du köpte den. :arsele

Lagen ger svaret (1951:649, samt ändring 1999:880). http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19510649.HTM

I korthet: Kör du fordon utan att ha behörighet, döms du för olovlig körning till böter. Begår du brottet vanemässigt eller om du haft körkort för detta fordon tidigare eller om det i övrigt anses som grovt, anses brottet som grovt och du döms till böter eller upp till 6 mån i buren.

"

3 § För någon uppsåtligen körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning till böter. Har han tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är det eljest att anse som grovt, må dömas till fängelse i högst sex månader.
För någon körkortspliktigt fordon med uppsåtligt eller oaktsamt åsidosättande av föreskrift, som meddelats i fråga om rätten att föra sådant fordon, dömes till böter.
Om någon uppsåtligen eller av oaktsamhet såsom förare av körkortspliktigt fordon anställer och brukar den som inte äger rätt att föra fordonet, eller i annat fall tillåter någon annan att föra sådant fordon utan att denne är berättigad därtill, dömes likaledes till böter.
Första, andra och tredje styckena äger motsvarande tillämpning på förare av traktor, motorredskap eller spårvagn och på den som anställer eller brukar sådan förare eller eljest tillåter någon att föra traktor, motorredskap eller spårvagn. Lag (1999:880).
"

Kraschpucken skrev:
2528938 "fick reda på att min gamla rd är mellanreggad" Vadå fick reda på?
Du har väl ett registreringsbevis? Det skulle du sett när du köpte den. :arsele

inte fan kollar jag i den... köper man en 125räknade jag med att det är a1som gäller :huvet som och köpa en bil du måste ha lastbilskort för att köra:gnissla

Skalman skrev:
2528978 Lagen ger svaret (1951:649, samt ändring 1999:880). http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19510649.HTM

I korthet: Kör du fordon utan att ha behörighet, döms du för olovlig körning till böter. Begår du brottet vanemässigt eller om du haft körkort för detta fordon tidigare eller om det i övrigt anses som grovt, anses brottet som grovt och du döms till böter eller upp till 6 mån i buren.

"

3 § För någon uppsåtligen körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning till böter. Har han tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är det eljest att anse som grovt, må dömas till fängelse i högst sex månader.
För någon körkortspliktigt fordon med uppsåtligt eller oaktsamt åsidosättande av föreskrift, som meddelats i fråga om rätten att föra sådant fordon, dömes till böter.
Om någon uppsåtligen eller av oaktsamhet såsom förare av körkortspliktigt fordon anställer och brukar den som inte äger rätt att föra fordonet, eller i annat fall tillåter någon annan att föra sådant fordon utan att denne är berättigad därtill, dömes likaledes till böter.
Första, andra och tredje styckena äger motsvarande tillämpning på förare av traktor, motorredskap eller spårvagn och på den som anställer eller brukar sådan förare eller eljest tillåter någon att föra traktor, motorredskap eller spårvagn. Lag (1999:880).
"

här är en som kan sina grejjer:tummenupp

böter kan jag leva med... var mest orolig för mitt kort

tackar och bugar

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...