Oljud från kedjan?

Schiznit

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2015
Hoj
Honda CBF600SA
Har ett oljud från kedjan/drivningen som jag bara hör när den står på centralstöd och jag snurrar på hjulet. Inget märkbart när jag kör. Drivpaketet är fräscht i övrigt. Det är en Honda CBF600SA -06 som gått 36xx mil. Köptes i Maj av handlare.

Spände kedjan vid servicen 3600 mil och spände då lika mycket på båda sidor. Allting ser rakt ut och kommer inte ihåg om ljudet fanns innan. Tänkte kolla med er vad ni tror är mest troliga orsaken eller om det är normalt. Självklart misstänker jag kedjespänningen, att något ändrades i samband med det men det är min första hoj så är osäker på hur ljudet uppstår.

Här är ett klipp på ljudet:

http://youtu.be/3F8BmKLVPQM

Last edited:
Låter som kedjan glider mot metall. Hur är skicket på glidskenorna? Kolla extra noga där kedjan löper över svingens infästning.

// Jonas

Välsmörjd och go?
Min lät också så några gånger i somras precis efter jag hade tvättat den av ngn anledning. Nu har jag nytt bakdäck och kedjan är betydligt slappare spänd än tidigare och nu låter den inte. Min gissning är nog att den trots allt är lite för hårt spänd

Last edited:
Glidskenorna är ok så vitt jag kan se. Smörjning sköter jag. Kanske ska gå igenom och släppa lite på kedjan om det är troligt. Som det är nu så kan jag trycka upp kedjan mot svingen så den precis inte går emot. Innan sträckningen så gick den att trycka upp mot svingen.
Den är inte på något sätt tight när den står på centralen och jag får ljudet men kanske ska prova det ändå?

Något bra knep för att kolla att den spårar? Mäta mellan bakaxel och svingens axel går inte så bra. Rak planka är inte så lätt att hitta och de små markeringarna på svingen hjälper inte för finliret direkt då plattan mellan hjulbulten och svingen kan röra sig lite så det blir inte perfekt ändå. Tänkte om man ska dubbelkolla att den spårar om jag ska släppa lite på kedjan.

Glidskenorna är ok så vitt jag kan se. Smörjning sköter jag. Kanske ska gå igenom och släppa lite på kedjan om det är troligt. Som det är nu så kan jag trycka upp kedjan mot svingen så den precis inte går emot. Innan sträckningen så gick den att trycka upp mot svingen.
Den är inte på något sätt tight när den står på centralen och jag får ljudet men kanske ska prova det ändå?

Något bra knep för att kolla att den spårar? Mäta mellan bakaxel och svingens axel går inte så bra. Rak planka är inte så lätt att hitta och de små markeringarna på svingen hjälper inte för finliret direkt då plattan mellan hjulbulten och svingen kan röra sig lite så det blir inte perfekt ändå. Tänkte om man ska dubbelkolla att den spårar om jag ska släppa lite på kedjan.

Svårt att veta andras kunskapsnivå, men för säkerhets skull. Spände du kedjan på tightaste stället? Råkar man spänna på slakaste stället på varvet, ja då kan det bli fiolsträng om hjulet roteras.

Du har redan fått tipset slacka lite. Som ett första steg på att slacka.
Testa att lossa bakaxelmuttern 1/2 varv. Gör inget annat. Försvinner ljudet då så är det nått lager i bakhjulet.
Hojen har gått 3600 mil. Dags för nytt drivpaket ?
Häng en hantel eller något annat tungt i kedjans undre del.
Mätt med en lagom lång stållinjal mellan två nitar på kedjans ovandel.
300mm räcker för att mäta längden av 18 länkar på kedjan. 365mm (avsågad 500mm) räcker för att mäta längden av 22 länkar.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Vinkelhake-och-linjal/Stallinjal-2000035029/
För att se hur "sträckt" kedjan är, se tabellen. Är kedjan inte HELT slut så behöver man inte räkna antalet länkar, varje uppmätt längd passar bara på ett ställe i tabellen.......:tummenupp
Eftersom ljudet verkar komma från främre kedjedrevet och hojen har gått 3600 mil så misstänker jag att främre kedjedrevets tänder numera ser ut som "hajfenor".
(Om drivpaketetet inte redan är bytt)
Och när du sträckte kedjan, då passade kedjan och hajfenorna lite sämre mot varandra. => Ljud !
Nytt drivpaket finns här
http://addemoto.se/

Bifogat

Last edited:
Tack för svaren hittills!

Drivpaketet är bytt nån gång tidigare är jag nästan säker på eftersom det är i fint skick och sträckaren är långt inne.

Ska prova slacka lite på kedjan och se vad som händer. Återkommer.

Du har alltså kollat framdrevet?
- framdrev slut(ej bytt vid drvpaketbyte)
- ej rengjord vid framdrevet från gammal kedjespray

Framdrev ser ok ut. Har tagit bort kåpan och rengjort från gammalt kladd.

Lysande ! Ser framdrevet OK ut, framdrevet saknar hajfenor, då är kedjan troligen inte gammal. För man kan väl inte snålat och bara bytt framdrevet? Framdrevet som slitaget snabbast syns på ?
Nytt framdrev, gammal sträckt kedja skulle förklara att de inte passar ihop när kedjan sträcks => det knäpper när vissa länkar tar i framdrevständerna .

Last edited:
Tror att kedjan byttes strax innan jag köpte den då sträckaren är långt inne och båda dreven samt kedjan ser fint ut.

En vän som har stor erfarenhet lyssnade och han tycker att det verkar vara ljudet av kedjan mot glidskenan som är mest troligt. Ljudet kommer framifrån och när den står på centralen så blir det ju större vinkel mellan bakdrev och fram så då blir det ju mer friktion mot glidskenan. Den är dock inte utsliten utan normalt sliten.

Det låter inget när man rullar hojen med hjulen i backen och kedjeslacket är inget problem, det är mycket slack när den är belastad (jag sitter på).

Han trodde att en smörjning av kedjan skulle kunna hjälpa. Jag såg nu att den skulle nog må bra av en ordentlig rengöring så jag ska ta och rengöra den ordentligt och smörja och se hur det blir då.

Tvätta kedjan ren med lampolja, mycket effektivt. Finns speciella skrubborstar för kedjor på bla biltema att köpa också. Skrubba den riktigt ren, sen spraya på lite kvalitetskedjevax. Kommer bli som ny efter det

Sådär låter det väl alltid??

Det är lite så att jag misstänker att ljudet är ganska normalt. Men ska ändå rengöra då det är dags.

Tvätta kedjan ren med lampolja, mycket effektivt. Finns speciella skrubborstar för kedjor på bla biltema att köpa också. Skrubba den riktigt ren, sen spraya på lite kvalitetskedjevax. Kommer bli som ny efter det

Tänkte göra en ordentlig rengöring, det ser ut att behövas.

Så, har rengjort kedjan ordentligt med kedjeborsten och fotogen. Körde sen hem från jobbet så den fick stänka klart sen smord. Nu är ljudet borta och den låter som den skall, inte så där knackigt som innan :) Det var nog för att kedjan hade så mycket skit i sig som den lät trots att den var smord.

Har smort ganska mkt med drylube och ibland med olja som jag eftertorkat med trasa. Ska nog hålla mig till kedjesmörj, tycker dryluben måste läggas på så ofta för att funka sen är den väldigt dyr också (250-300:- per flaska).

Tänk på att vid körning så är det framdrevet som driver bakhjulet, kedjan blir sträckt i överkant.
Snurrar man på bakhjulet i rotations riktningen så slackar kjedjan i överkant och kan ta i svingen eller något annat.
Snurrar man bakhjulet i motsatt riktning så blir det mer rättvisande och eventuellt drevslitage blir mer framträdande.

Bra att du hittade orsaken. Jag kan här lägga ett gott ord för bilprovningen som gav mig anmärkning på bakhjulslagret. Jag var helt övertygad om att det var missljud från kedjan eller framdrevet men det var hjullagret som var kass. Skitsvårt att höra varifrån missljud kommer.

Håll kedjan någorlunda ren och smörj den rikligt, funkar bättre då och den och dreven håller mycket längre.
Mitt smörj före varje körning: Samma olja som till motorn pumpas med gammaldags oljekanna på kedjan med snurrande bakhjul, ordentligt med olja.
Inga oljud eller andra kedjeproblem, skvätter lite ett tag efter start men då åker också mycket skit av. Inga kladdkakor av vax/olja/damm kleggar fast någonstans - vilket alla sprayer gjort oavsett typ eller märke. En del sprayer smörjer dessutom så uselt att drev och kedjor tog slut vid ungefär hälften så många mil som nu.

PS Min smörjmetod lämpar sig inte ihop med vit bakfälg om man inte älskar att putsa. Svart mattlackad fälg ska det vara.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT